בג"ץ אישר היום (רביעי) את בקשת המשטרה לנתח את גופתו של התינוק בן החודש שטבע ביום שני בג'קוזי באשדוד והוריו חשודים בהריגתו. השופטים דחו את עתירת המשפחה לאסור את הנתיחה מטעמי דת וכתבו בהחלטה כי "נוכח החומר שהתקבל, אין לשלול בשלב זה סיבת מוות נוספת על הסיבה שעלתה מגרסת ההורים, ואין מדובר רק בשאלות שעניינן אופי הטביעה".

"השתכנענו כי מחומר החקירה עד כה עולה חשד סביר כי המוות נגרם בעבירה, וכי נתיחת הגופה חיונית כדי לברר את סיבת המוות. נתנו דעתנו גם לטענות הנכבדות באשר לשמירה על כבוד המת ועל האיזונים הנדרשים בהקשר זה, אך הגענו למסקנה כי אין מנוס בנסיבות העניין מן הנתיחה בשל תרומתה הצפויה המשמעותית לקביעת סיבת המוות ובהעדר חלופה חקירתית פוגענית פחות".

השופטים ציינו כי החלטתם נבעה, בין היתר, משום כי נמסר להם שהנתיחה תבוצע במתכונת הדרגתית על מנת לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בכבוד המת. בהתאם להסכמת המדינה, תתאפשר נוכחות של רופא מטעם המשפחה במעמד הנתיחה. אשר על כן, תימסר לבאי כוח העותרים, בהקדם האפשרי, הודעה באשר למועד המיועד לביצוע הנתיחה.

 

את העתירה הגישו עורכי הדין איתמר בן גביר ומשה אלמליח ונטען בה כי ניתוח שלאחר המוות הוא "פגיעה קשה בכבוד המת, ואיסור גמור וחמור בתורת ישראל" ונטען עוד כי "ניתוחים כגון זה נעשים כאשר סיבת המוות לא הובררה כל צרכה, אלא שבמקרה דנן נטען בעתירה כי בידי המשטרה ראיות למכביר על סיבת המוות  ועקב הוראות צו איסור פרסום הדברים ימסרו לבית  המשפט בדלתיים סגורות".  

עורכי הדין טענו גם כי "בעידן של היום יכולה המשטרה להסתפק בבדיקות חלופיות שיאפשרו לקבל נתונים שונים" והדגישו כי ניתן היום לערוך בדיקה חלופית שלא תגרום לפגיעה בכבוד המת, אליה הם לא מתנגדים. עו"ד בן גביר אמר כי בנוגע למקרה כי "מדובר בתיק שבו נזעקת זעקת התינוק וזעקת כל העולם היהודי", והוסיף כי הוא מקווה "שבית המשפט העליון יאזן בין האינטרסים השונים וישקול גם שיקולים של כבוד המת, אפשר וניתן לסיים פרשה זו ולהביא העולל לקבורה במדינת ישראל מבלי להשחית את גופתו ולפגוע בכבודו".




עו"ד אלמליח הוסיף כי "ניתוח של אחר המוות הוא מצב בלתי הפיך, וברור לנו שסיבת המוות ידועה למשטרה. יש להצטער כי המשטרה מתעלמת מרגשות הציבור וכבוד הנפטר ומבקשת לפגוע בכבודו פגיעה בלתי הפיכה". מיכאל בוסקילה, עורך דין נוסף שמייצג את המשפחה התייחס לעתירה גם הוא בתוכניתם של ניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאלי ב-103FM ואמר: "זוהי משפחה חרדית שהגיעה לאשדוד על מנת לנפוש בחופש פסח, שם קרתה הטרגדיה. זהו זוג צעיר שהמתין לילד כשבע שנים וכעת הוא טבע בג'קוזי ומת".



עו"ד בוסקילה אמר עוד כי "ישנו צו איסור פרסום על הפרשה וכל שאני יכול לומר הוא שהאם משתפת פעולה עם המשטרה. מהעדות שמסרה במשטרה מצאנו שהיא נדרשת להיבדק על ידי פסיכיאטרית כי הגרסה שמסרה מאוד מבולבלת. הבעל נמצא במעצר גם כן בחשד לשיבוש הליכי משפט".  



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן