מסורת! מסורת! כך שר טוביה החולב (חיים טופול או נתן דטנר) במחזמר "כנר על הגג". מסורת! כמה היא חשובה לנו. נכון שכשמדובר במסורת בת מאות שנים, שנשים אינן מתפללות ברחבת הכותל עטויות טלית ותפילין, מיד נשמעות זעקות גדולות: “מספיק כבר עם המסורת המפגרת הזו, תתקדמו”. נכון גם שכאשר הוצע חוק האוסר לפתוח מרכולים בשבת כדי לשמור על מסורת שמירת השבת בת אלפי השנים, התארגנו הפגנות נגד היצמדות עבשה כזו למסורת. 
 
אבל בדבר אחד המסורת חשובה לנו מאין כמוה: המסורת של 70 השנה שבה נקבע שיו”ר הכנסת נואם בטקס הדלקת המשואות. אכן, כאן אנו ניצבים מול מסורת שאסור לסטות ממנה. כל נואם מלבד יו”ר הכנסת שיעלה לפודיום הקדוש יטמא את המעמד ויחלל את השידור כי הוא פוגע במסורת. מסתבר שאין בדיוק מסורת כזו וראש הממשלה נאם בטקס הדלקת המשואות בחגיגות ה־50 למדינה. אבל גם גילוי זה, שקצת מחליש את טוהר שומרי המסורת, לא מנע מיו”ר הכנסת לאיים שיחרים את הטקס אם ראש הממשלה יופיע בו. גם כרמי גילון החליט ללחום למען המסורת וביקש שכולנו נשב מול הטלוויזיה, וברגע שנתניהו יעז לנאום נחליף מיד לערוץ אחר (לערוץ ויוה? לנטפליקס?). 
 
הזעם הזה קצת מוגזם. קשה להבין את התנגדות יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין לנאום של נתניהו. מה אכפת לך? ראש הממשלה רוצה לנאום - שינאם. הוא ראש ממשלת ישראל. לאדלשטיין היה נאום יפה בשנה שעברה. אני בטוח שהוא יכול לנאום נאום מצוין גם השנה, אפילו אם ראש הממשלה ינאם גם הוא. 

בהתאם למסורת, גם כאן עשה אורן חזן מה שלא ייעשה, ואמר: “הכנסת היא לא של האבא הקתולי של אדלשטיין”. 

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מדליק משואה ביום העצמאות ה-67
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מדליק משואה ביום העצמאות ה-67

 
יולי אדלשטיין עצמו, ובכך אין ספק, הוא יהודי טוב ומסור ליהדותו יותר מאורן חזן, ובטוח שגם יותר ממני. אדלשטיין היה אסיר בגולאג סובייטי עם עבודת פרך מכיוון שלימד עברית וקרא לפעילות ציונית בברה”מ. נכון, אביו התנצר משיקוליו שלו (אגב, האב לא קתולי כלל אלא נוצרי אורתודוקסי). עם זאת, לדת הנוכחית של אביו אין קשר לכשרותו היהודית והציונית של אדלשטיין ואין זכות לאף אדם להזכיר לגנאי את דת האב. תכפילו את האיסור להשתמש בלשון כזו אלף פעמים ולא תגיעו לאיסור להיות אורן חזן. 
 
בהתאם למסורת, לא הסתפקנו בסיבוך שיצר העימות בין אדלשטיין לנתניהו והוספנו תמיהה בדמות הזמנת נשיא הונדורס להדליק משואה. מעתה תהיה המסורת: הדלקת משואות כמניין שבטי ישראל, פלוס הונדורס. כשהתחילו לתכנן את חגיגות ה־70 למדינה שאלתי: איך יקלקלו אותן? על פי המסורת, זה הגיע בלי דיחוי. צריך לזכור שאצלנו אם דבר מתרחש שנה אחת הוא כבר מסורת ולכן ייתכן שבעוד 70 שנה, בחגיגות ה־140 למדינה, המסורת תהיה כזו: כל האזרחים יעבירו בהתרגשות בבת אחת ערוץ בטלוויזיה התלת־ממדית, ראש הממשלה ינסה לעלות לנאום ויורחק מהמקום, ונשיא הונדורס יהיה גם יו”ר הכנסת.