אירוע יוצא דופן במערכת הבריאות בישראל צפוי להתרחש ביומיים הבאים: לראשונה בארץ יבוצעו השתלות כליה בשרשרת שתקיף לא פחות מחמישה זוגות. מדובר בחמישה חולים הנזקקים להשתלת כליה שקרובי משפחתם מוכנים לתרום להם כליה אולם לא נמצאו מתאימים להם ספציפית. במבצע האמור יוכלו הקרובים לתרום בכל זאת - לחולה אחר, שקרובו יתרום כליה מנגד, וכך ייווצר מצב שבו כל התורמים יעזרו בעקיפין להביא לתרומת כליה ליקירם.



חמשת הזוגות שנמצאה ביניהם התאמה נכללו במאגר ההצלבות הארצי של המרכז להשתלות, שבו רשומים כיום כ־20 זוגות. ניתוחי ההשתלות צפויים להתבצע בבתי החולים בילינסון ואיכילוב במשך יומיים, בשלושה מועדים שונים. הבוקר, כליה שתוצא מאישה באיכילוב תועבר בצידנית לבלינסון להשתלה באישה אחרת; במקביל, תוצא כליה מתורמת בבילינסון ותועבר בצידנית לאיכילוב להשתלה בבעלה של התורמת הראשונה. בשעות אחר הצהריים היום תוצא כליה מאישה בבילינסון ותושתל באישה אחרת; מחר בשעות אחר הצהריים עתיד בעלה של האחרונה לתרום כליה לאישה אחרת, ותורם אחר יתרום לבן דודה של אחת התורמות.



במסגרת המנגנון של מאגר ההצלבות הארצי של המרכז להשתלות יש מעקב אחר חולים שבמשפחתם לא נמצאה התאמה לתרומת כליה עבורם - בין בשל הבדל בסוג הדם או בשל הופעת נוגדנים ברמה גבוהה. החולים מוזמנים יחד עם בני משפחתם להצטרף למאגר הארצי באמצעות המרכז הרפואי שבו בחרו לעבור השתלה. בשיטה זו, ככל שיגדל המאגר, כך הפוטנציאל למציאת זוגות תואמים יגדל גם הוא.



פרופ' ביאר. "החלמה מהירה ובריאות". צילום: מקס ילינסון



פרופ' רפי ביאר, יושב ראש ועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות, אמר אתמול כי הוא "מברך על ההשתלות המוצלבות, שמתבצעות על ידי הצוותים המשתילים המצוינים בבתי החולים, בתיאום ובהובלה של המרכז הלאומי להשתלות. ללא ההצלבות לא היו פתרונות לאותם חולים שנהנים היום ממערך ההשתלות המפואר בישראל. אני מאחל לכל החולים והתורמים החלמה מהירה ובריאות".