מועצת המנהלים של ענף הבנייה ניצלה את כינוסה אתמול למתקפה רבתי על שר האוצר משה כחלון ודחתה בתקיפות את המדיניות שלו בכל הנוגע לענף הבנייה, ובראשה את תוכניתו מחיר למשתכן. בכנס השתתף בין היתר גם שר השיכון והבינוי יואב גלנט, שלא הגן על כחלון אף שמדובר ביו"ר מפלגתו.



נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, פתח את הכנס באזהרה חמורה: "אם הממשלה תמשיך במדיניותה, היא תגרום למשבר הדיור הגדול ביותר שהיה פה. הממשלה שולטת בקרקע באמצעות קבינט הדיור, גורמת לביקוש כבוש ומעודדת את ציבור קוני הדירות לשבת על הגדר". עוד הוסיף כי "הקבלנים בשטח נמצאים באי ודאות גדולה. אנחנו שותפים לדעה שפרויקטים של התחדשות עירונית הם הדרך להגדלת היצע הדיור, אבל ההתקדמות איטית. כיום יש 7,600 דירות שבנייתן החלה במסגרת התחדשות עירונית אבל זה כאין וכאפס לעומת הפוטנציאל". 



בתגובה לדברים אלו, טען גלנט: "הנחיתי את ראש הרשות להתחדשות עירונית, חיים אביטן, להסדיר את עניין החתמת הדיירים שעד היום נעשה בבלגן גדול". 



למרות זאת, עד מהרה הצטרפו גם ראשי הערים שנכחו בכנס לביקורת בנוגע לתוכניות ההתחדשות העירונית. ישראל זינגר, ראש עיריית רמת גן, הדגיש כי "עם זריקת המרץ הכספית של הרשות להתחדשות עירונית נוכל להגביר את קצב הבנייה. אף אחד לא עושה טובה לרמת גן". ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, טען: "כל עוד העיר לא תוכל להכיל את התוכניות, הן לא יקודמו. ראשי הערים עובדים קודם כל אצל התושבים ולא היזמים. היזמים קודם מחתימים, ואז באים לעירייה ומופתעים". 



קוניק הוסיף כי "בגבעתיים תמ״א היא התחדשות בבניין ולא התחדשות עירונית. אנשים מקבלים דירות ששוות 2 מיליון שקל, ויש עוד טענות ודרישות מטורפות. תמ״א 38 לא מתאימה לגבעתיים. תוכנית המתאר שלנו מדברת בעיקר על תוכניות פינוי בינוי. צריך לעשות מתחמים של ארבעה דונם, ולהפריש לטובת הציבור. זה מה שמתאים לגבעתיים. מעל ל־50% מבעלי הדירות לא גרים בגבעתיים בכלל. משדרגים דירות על חשבון כולנו. זה לקחת עיר איכותית ולהרוס אותה". גם ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, הצטרף לביקורת וטען: "על המדינה להשקיע יותר בתחבורה, לתת כסף לראשי הרשויות להכנסת אנשי מקצוע שיטפלו בחסם העיקרי - מסע התלאות הבירוקרטי של המדינה".



ראש עיריית פתח תקווה, יצחק ברוורמן, הוסיף כי הוא מתנגד להתחדשות ללא תכנון, ללא תשתיות וללא השקעה. לדבריו, "לא שמעתי שמדברים על איכות הדיירים שיגורו בדירות החדשות שרוצים. רוצים עשרות אלפי יחידות, אבל לא ברור איך יחזיקו לאחר מכן את השירותים לדירות". גם מנהל בית ההשקעות הגדול במשק, גלעד אלטשולר, תקף את שר האוצר והדגיש כי "מה שכחלון עושה הוא הסתכלות קצרת טווח וזה אסון למשק". אלטשולר, שהשתתף באירוע השקעות שארגנה חברת שיאבוטיק, מחה על ההתנהלות בכעס בלתי מוסתר: "מה הבולשיט הזה של ההגרלות של מחיר למשתכן? צריך כאן עבודה ארוכת טווח, פיתוח כבישים ותשתיות. לא פותרים את הבעיות האמיתיות עם הגרלות. העיקר הפך להיראות כמשהו סינתטי. אין התחלות בנייה וזה אסון. לצערי, כחלון מסתכל רק על הבחירות הקרובות במקום לטפל בתשתיות. לא ייתכן מצב שבו עובדים צריכים לבזבז שעה וחצי לכל כיוון בדרכים רק בשביל להגיע לעבודה".



מהצד שלו, שר האוצר מתעלם בעקביות בשבועות האחרונים מדברי הביקורת בסוגיה זו, בטענה כי הדברים נשמעים מגורמים אינטרסנטיים. כחלון מעודד מהירידה במחירי הדיור וטוען כי מרבית הזוכים בפרויקטים של מחיר למשתכן מרוצים מהזכייה, וכי בפרויקטים אלה משתתפות מרבית חברות הבנייה הגדולות.



בתוך כך ולמרות דבריו של כחלון, אתמול נודע כי לאחר שהדירות כבר הוגרלו לזכאים, מבקשת כעת חברת בוני התיכון לבטל את זכייתה במכרז מחיר למשתכן בקריית גת. לטענתה, 20 חודשים לאחר הזכייה במכרז מחיר למשתכן, מימוש הפרויקט, שכולל בניית 264 דירות "לא נראה באופק". החברה הגישה תביעה נגד רשות מקרקעי ישראל ועיריית קריית גת בדרישה לבטל את ההסכמים שנחתמו עמה במסגרת המכרז. התביעה הוגשה באמצעות עו"ד שמואל שוב, "בגין ההתנהלות הכושלת של רשות מקרקעי ישראל ועיריית קריית גת".