שבע שנים מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, רוסיה שיתקה לחלוטין את מועצת הביטחון בכל הנוגע והקשור למצב בסוריה. אתמול, לראשונה, הרגישה רוסיה שהשיתוק היזום והמוקפד שלה את הגוף היחידי באו"ם המוסמך לאכוף בכוח את החלטותיו - פוגע ומשפיל אותה. בדיון המיוחד שיזמה על תקיפת היעדים בסוריה, מצאה עצמה רוסיה מבודדת, בודדה ומובדלת.



עד כה, כל ניסיון, הצעה או יוזמה אופרטיבית אפילו רק להגביל ולצמצם את שפיכות הדמים בסוריה נתקלו בהתנגדות נחושה של מוסקבה, שמנעה וסיכלה מראש כל מהלך מעשי מצד המועצה שמטרתו תביעה מהמשטר בדמשק לחדול ממעשי האלימות. לעתים נדירות הסכימה רוסיה לאפשר למועצה לאשר החלטה הצהרתית שהתייחסה לסבל האזרחים בסוריה ואישרה משלוחי מזון ותרופות על ידי ארגונים בינלאומיים, בהם האו"ם, לסוריה.



אתמול היו אלה מעצמות המערב, החברות הקבועות במועצה ארה"ב, בריטניה וצרפת, שמנעו וסיכלו החלטה בגנות מתקפת הטילים שהן ביצעו במשותף על יעדים בסוריה. שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, תקף בזעם את ארה"ב ומעצמות המערב וכינה את התקיפה "דיפלומטיה חוליגנית" ו"הפרה של החוק הבינלאומי", אבל נאומו הדהד כקול חסר כל משמעות וכניסיון עלוב לעורר אהדה, בדיוק כמו נאומים שנישאו עד כה על ידי שגרירי מעצמות המערב בדיונים שיזמו על המצב בסוריה. 



היילי. צילום: רויטרס
היילי. צילום: רויטרס



השגרירה האמריקאית ניקי היילי נראתה מאושרת להשיב: "הזמן לדיבורים נגמר הלילה", אמרה. "ארה"ב, צרפת ובריטניה פעלו לא מתוך נקמה או על מנת להעניש, אלא כדי להראות שיש מחיר לשימוש בנשק כימי". השגרירה הוסיפה, בטון מאיים, כי "לא נאפשר לאסד להמשיך להשתמש בנשק כימי. אנו מוכנים לפעול נגדו שוב".



ואכן, בסופו של הדיון הגיש השגריר הרוסי הצעת החלטה שתכלול גינוי למתקפה על סוריה, אך הצעה זו נדחתה אמש. כלומר, בדיוק כמו שרוסיה סיכלה עד היום כל החלטה משמעותית של מועצת הביטחון בנוגע לסוריה, מעצמות המערב מוכנות למנוע כל הצעת החלטה רוסית בנוגע לרוסיה. בשיחה עם עיתונאים אמר היום דיפלומט מערבי בכיר: "תראו מי מדבר על הפרת החוק הבינלאומי. על רוסיה מוטלות סנקציות בתגובה לסיפוח חצי האי קרים, שהמועצה קבעה שהוא הפרה של החוק הבינלאומי".



מי שנחשף אתמול במצב מביך היה מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. מצד אחד, הוא מנוע מלהביע תמיכה בתגובה צבאית עוקפת מועצת הביטחון. מאידך, הוא גם לא יכול היה להתעלם מהשימוש בנשק כימי שנעשה על ידי המשטר בסוריה. לפיכך, הסתפק המזכ"ל בדברים קצרים ובפרסום הודעה לתקשורת, בהם קרא לחברות המועצה לגלות התאפקות ולהימנע מהסלמה של המצב בסוריה, והוסיף כי כי הטענות שסוריה עשתה שימוש בנשק כימי אכן דורשות חקירה של ארגונו.