זה לא שבוע מתאים לומר דברי שבח על גרמנים, אבל מה לעשות, הם יודעים לעשות מכוניות, הממזרים האלה. מרצדס E350E היא בדיוק מכונית הסלון שהייתם שמחים להציב אצלכם בחניה, אם אתם כמובן לא מחרימים אידיאולוגית את הקונצרן המצליח משטוטגרט ויש לכם קצת כסף בכיס.



קצת הרבה כסף, אף על פי שבמונחים של רכבי יוקרה, בוודאי כשהסמל של מרצדס מתנוסס בפרונט, מדובר במציאה של ממש - 450 אלף שקל בלבד.


ה"בלבד" הוא לא סתם תוספת קנטרנית של איש עסקים מצליח, כמוני. מונח לפנינו רכב שנהנה ממנוע בנזין ומנוע חשמלי, פלאג–אין, נטען. רכבים ירוקים כאלה, שרמת הזיהום שלהם נמוכה במיוחד, זוכים אצלנו להטבת מס משמעותית. בעוד רכבי בנזין סובלים ממס קנייה של 83%, שממנו מנוכים עד 16 אלף שקל, בהתאם לפליטת המזהמים, ברכבי הפלאג–אין ההיברידיים מס הקנייה הוא 20% בלבד. כך אתם מקבלים את הרכב הזול ביותר בסדרת ה–E הסלונית של מרצדס. לא פלא ש–30% מהמכירות של המותג בארץ הן של רכבים פלאג–אין היברידיים.



אז אולי תגידו: בחייך, היברידי, אוטו משעמם, תן רכב נורמלי שאפשר יהיה לפרוק בו את העצבים על דוושת הגז. ברור שהגרמנים מדגישים את החיסכון העצום בדלק ואת ההגנה על איכות הסביבה. באתר של מרצדס תוכלו לקרוא את דבריה המחכימים של אנקה קליינשמידט, המשמשת כראש המחקר ואחראית על הסביבה בקבוצת דיימלר, על יתרונותיה ותרומתה של המהפכה ההיברידית, אבל עדיין זו מרצדס.



בבורר מצבי הנהיגה תוכלו לעבור למצבי ספורט מתקדמים. ואז הגרמנייה המנומסת תעיף מעליה את הז'קט המכופתר, תזרוק את כרטיס החבר במועדון גרינפיס העולמי ותגיע מ–0 ל–100 קמ"ש תוך 6.2 שניות. אמרנו לכם, הממזרים האלה יודעים להרכיב מכוניות.



***



חכו, עוד לא סיפרנו לכם על הרכב עצמו. ה–E350E דומה לאחיותיה בסדרה. מכונית נאה, אלגנטית, אתלטית. השוני הוא בשקע הטעינה המכוסה, הנמצא מאחורי הפנס האחורי, ובקליפרים של הבולמים שצבועים כאן בצבע כחול, להדגיש שוב שהם בולמים, אבל על הצד ההיברידי. העוצמה של מרצדס, לטעמי לפחות, מגיעה כשנכנסים פנימה. זה כמו לנחות באירופה בלי לעבור בדיוטי פרי. המעצבים התעכבו פה על כל פרט. לא אפשרו למקטרים שבינינו למצוא נקודות תורפה.



תא הנהג הוא אחד היפים שפגשתי - ולא משום שהוא עטוף במאה עזרים טקטיים. פשוט הכל מוצב בטוב טעם. מושבי העור, גימורי העץ בדשבורד שבו משובץ מסך מולטימדיה בגודל 12.3 אינץ'. כתבתי בכוונה "משובץ" ולא "מותקן", משום שהמסך הגדול לא בולט ולא צועק, משתלב באופן מאוד נקי בקו העיניים של הנהג. הולך מצוין עם מוזיקה קלאסית.



בדרך כלל גרמנים וסטייל לא מי יודע מה הולכים ביחד. הם לא מפורסמים בחוש הומור מפותח ובשבירת מסגרות. אבל כאן יש נגיעות שובבות של רטרו עם פתחי המיזוג המעוגלים ומתגי המתכת לשליטה. שיא העידון ששולב עם שיא הנוחות. ארבעה נוסעים ייהנו במכונית הזו ממרחבים, שום דבר לא מפריע את מנוחת השכנים.



נסענו בה בחול המועד פסח, הימים המעטים בשנה שבהם כל מה שבא לכם זה להישאר בבית, סגורים, ושכל עם ישראל ימשיך להיתקע בפקקים. בתוך הרכב השחור (איך לא?) מפלס העצבים ירד פלאים, החיוך נשאר על הפנים. בהחלט בילינו שעת איכות משותפת.



אבל כמובן שכמו כל רכב פלאג–אין, לא כל מי שרוצה יכול לרכוש. כדי להשלים את הקנייה צריך בבית מקום שאפשר יהיה להעמיד בו עמדת טעינה, על מנת שנוכל למלא את הסוללה. המרצדס הנ"ל יכולה לנסוע עד 33 ק"מ (נתוני יצרן) בעזרת מנועה החשמלי, שמספק נסיעה חרישית. זאת אומרת שאם אתם עובדים קרוב לבית ויש לכם עמדת טעינה גם במקום העבודה, יש אפשרות שלא תבזבזו בכלל דלק.



במרצדס מתגאים בדף הנתונים: הרכב יעבור 40 ק"מ בעזרת ליטר בנזין. אבל גם כ–20 הק"מ שעברנו ביחד, ביום המבחן, מהווים נתון מרשים.


כפי שאמרנו, המכונית הזו יכולה בשניות לפשוט את השמלה ההיברידית ולחשוף את בגדי העור הקשוחים. היא מתהדרת בשני מנועים, חשמלי ובנזין בנפח 2,000 סמ"ק, שברגע שתגידו להם להפסיק לציית לחוקי הסביבה הם יתחילו להפגין ביצועים. השילוב ביניהם מפיק 286 כ"ס. מנוע הבנזין תופס מהר מאוד פיקוד כשמבקשים ממנו ומפעיל את תשעת ההילוכים. רעש מנוע אגרסיבי, נוכח, בשלב זה אל תבנו על חיסכון בבנזין.



בגלל חול המועד פסח היינו צריכים להרחיק דרומה ולחתוך מזרחה כדי למצוא כביש פנוי לרפואה, אבל שם, במרחבים הפתוחים, הופגנה כל המיומנות של השגרירה הגרמנייה.



יש לה מתלים אדפטיביים ואחיזת כביש נפלאה. ואם תרצו, תוכלו לחצות מהירות של מאתיים קמ"ש, זה לא יזיז לה. מי שרוכש מכונית סלונית כזו, עם הצהרת כוונות היברידית, בטח יתעלם מהפיתויים של שחיקת גלגלים. רק שהמרצדס הזו היא לא רק חסכונית, היא גם בטיחותית בצורה מרשימה.


סביר להניח שאם תשכחו רגע את האחריות בבית, היא תזכיר לכם לחזור מהר לתלם. ציון האבזור הבטיחותי כאן הוא 8, הגבוה מכולם, וכולל ערימה מפוארת של אביזרים. היכולות כאן כבר קרובות לגבול הנסיעה האוטונומית. יש בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב הנסיעה שמתקנת לבד את ההגה, מערכת חניה ומערכת המכינה את המכונית למצב של תאונה, שחס וחלילה עומדת בפתח. האמת שבשלב כלשהו ניתקתי חלק מההתרעות, יש גבול לכל תעלול. קצת קשה להתרכז עם כל הצפצופים והזמזומים ברקע.



***



חיפשתי ליקויים בנרות. אולי אפשר היה לציין את תא המטען הצנוע. מערכת ההנעה החשמלית תופסת מקום מאחור ולכן מצמצמת את הבגאז' לגודל של 400 ליטרים בלבד. במונחים של משפחה ישראלית, מדובר במעט יחסית.



אבל חוץ מזה יש פה ממש הכל. אפשרות של חיסכון בדלק וצמצום זיהום האוויר, ובלחיצת כפתור ניתן להחזיר את המרצדס להיות מכונית עם יכולות כביש מזהירות. לא פלא שמאז שיצאה לשוק היא הנחטפת בסדרה. יש כאן השילוב המנצח בין מחיר טוב, יחסית למעמד כמובן, ורכב מדהים. 



גלגלים רזרביים:


על פי דוח איגוד יבואני הרכב, המכונית הנמכרת ביותר ברבעון הראשון של 2018 היא יונדאי איוניק ההיברידית (בתמונה למטה) עם 4,149 רכבים שנמכרו. בכלל, מדובר ברבעון מנצח מבחינת יונדאי, שגם מחזיקה במקום הראשון ברכבי ה–SUV עם הטוסון, ובמקום הראשון הכללי עם מסירה של 14,898 רכבים חדשים. במקום השני בטבלת המכירות ניצבת קיה ואחריה טויוטה, סקודה וניסאן. מאזדה נדחקה למקום השישי, למרות שיפור לעומת אשתקד.



ברכבי היוקרה מרצדס ממשיכה להיות השליטה ואאודי במקום השני. מבחינת מותגי־העל נרשמה סטירה מצלצלת למזראטי ואסטון מרטין, שספגו ירידות. פרארי מסרה מתחילת השנה רכב אחד בלבד לעומת ארבעה בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מבחינת נתח שוק, היבואנים המובילים הם כלמוביל (20.4%) וצ'מפיון מוטורס (13.3%).



כחלק מאירועי פתיחת מסלול המרוצים בערד, נערך בחג הפסח המרוץ השלישי של ליגת "קאדילק טיים אטק" לנהגים חובבים. אחרי שבמרוץ הראשון השתתפו 60 נהגים ובשני 80, בשלישי כבר היו 90, עם מקצה מיוחד לרכבי אספנות. בקטגוריה הפתוחה ניצח שלומי שביב עם פורשה GT3.