יום העצמאות הוא חג הטומן בחובו המולה גדולה. זיקוקי דינור, מופעי עצמאות, מטס, קומזיץ בערב ועל האש בצהריים, פארק אטרקציות, יום זיכרון שמתחלף בחג.  לילדים ולמתבגרים עם ADHD הדורשים סביבה יציבה ושקטה, החג הזה הוא לא בדיוק פיקניק.  



התמודדות עם עומס גירויים - ילדים  עם הפרעת קשב וריכוז מתמודדים עם הקושי לסנן מידע, להתרכז ולהתמקד בגורם אחד מתוך מיגוון של גירויים. גם ביקור בקניון ביום רגיל יאתגר ילד עם ADHD. הוא יעשה כל שביכולתו לשמור על סדר בראש בסביבה לא מסודרת, ופעילות זו יוצרת עומס. יום העצמאות במובן הזה מאתגר פי כמה. מופעי חוצות, צפיפות, הגברה, רעש, ריקודים, ספריי עם הקצף ופטישי ענק, זיקוקים, תאורה מרצדת. שממשיכים למחרת בבילויים המוניים, בפיקניק, באתרי אטרקציות או מורשת שנפתחים חינם לחג וההמונים נוהרים לשם. כל אלה מספקים אינסוף גירויים ותנועה מתמדת לאורך יממה שלמה, מהממים מדי ועשויים אף לגרום ללחץ ובמקרים מסויימים לחרדה. 
 
התמודדות עם מצבי שינוי - אחד האתגרים הגדולים העומדים בפני ילדי ADHD היא התמודדות עם מצבי שינוי ומעברים חדים מעניין לעניין וממקום למקום. החל ממעברי חיים כמו מהגן לכתה א', וכלה במעברים ביומיום- משיעור לשיעור, משיעור להפסקה, מפעילות סידור החדר לבילוי עם חברים. המעבר החד מיום הזכרון, העיסוק בשכול ובמאורעות המלחמה, הצפירות, הדרישה לאיסוף ואיפוק,   לבין השמחה וההתפרקות ביום העצמאות, אינה טיבעית לאף אחד ובוודאי לא לבעלי הפרעת קשב וריכוז. בנוסף, זהו חג שמתאפיין במעבר בין שורה של פעילויות המוניות. 


התמודדות עם ויסות חושי - רבים מילדי ADHD מתמודדים עם הפרעות סנסוריות (ויסות חושי). הפרעה זו מתבטאת כאשר הילד מקשה לעבד את אחד או יותר מחמשת החושים ולהגיב להם ברגישות יתר או בתת-רגישות. לילדים אלה הרעש יכול להיות בלתי נסבל, האור מסנוור מדי, המגע והצפיפות מלחיצים. הם לא יצליחו לשמוע מה אתם אומרים להם ברעש. סביר שילד המתמודד עם ויסות חושי זה או אחר, יגיב במצוקה מקולות הנפץ של זיקוקי דינור, מטוסי הסילון במטס, מריסוס בספריי מוקצף והתחככות בקהל גדול. 

איך נעזור לילדנו להתמודד עם כל אלה?

אנו מכירים את ילדינו. איננו רוצים למנוע מהם את שמחת החג המשפחתי, ומצד שני לא רוצים לכפות עליהם פעילות שיכולה לגרום להם מצוקה. הורים לילדי ADHD יודעים שהתשובה טמונה באמצע ומבוססת על ההכרות שלנו עם הילד. אם ידוע לנו, למשל, שזיקוקי דינור או עשן מדורה גורמים לו מצוקה והוא אינו להוט לפעילות הזו, לא נלך לקומזיץ או לזיקוקים, ונמצא דרך שקטה ומצומצמת יותר לחגוג ולהנות יחד. לפניכם כמה דרכים לסייע לילדינו לחגוג את החג עם כל המשפחה:

הכינו את ילדכם מראש - ילדי ADHD  זקוקים לחוש ביטחון. אי ודאות ושבירת שיגרה לא קלים להם. היתרון הגדול ביום העצמאות שמדובר בפעולות צפויות החוזרות על עצמן מדי שנה. ילדי ADHD מגיבים טוב לפעילות צפויה ומוכרת, ואילו אנו יודעים איך להערך ולסייע להם להתכונן. כדי להכין את הילד לתכנית החג, יש לספק לו כמה שיותר פרטים על הצפוי לו, לאן הולכים, את מי פוגשים. בדרך זו תחזקו אצלו את תחושת שליטה ובטחון במצב.   אפשר להכין לוח זמנים מפורט בצורת חוברת המספרת מה יקרה בחג, מלווה בתצלומים מהשנים שעברו או תמונות וציורים של הפעילויות מהאינטרנט. חשוב לקרוא איתו את "הסיפור", להצביע על התמונות ולעודד אותו לשאול מה לא ברור לו עדיין.  
 
צלמו את הילד- יש הורים שמקפידים לפני כל יציאה למקום המוני וצפוף לצלם בטלפון את הילד עם היציאה מהבית בבגדים איתם הוא יוצא, למקרה שיילך לאיבוד. 

התאימו את ההשתתפות באירוע המוני למסוגלות הילד - יש ילדי ADHD שמסוגלים להפיק הנאה מארוע המוני, אך זה עובר להם לאחר 20 דקות, או לאחר משך זמן אחר. תכננו להגיע לאר ולהישאר באירוע רק בשלב ההתחלה כשעדיין לא צפוף מדי, או בחרו לעמוד בשולי הכיכר היכן שפחות צפוף ורועש. בהגיעכם, בחרו מקום מרכזי למפגש אם הולכים לאיבוד, לא מזיק לכתוב את מקום המפגש גם על פתק במידה שלא מוצא אותו. אל תסמכו על יצירת קשר טלפוני או דרך הודעות ברגעי לחץ ובלבול של הילד. עוד נקודה: היו רגישים לילד המתקשה להבין מה אתם אומרים בגלל הרעש. שיחות חשובות- אפשר לנהל בהזדמנות אחרת. 
 
איך להתמודד עם קולות הנפץ של הזיקוקים בבית או המטס - אם נשארתם בבית, אך קולות הנפץ של הזיקוקים או המטס נשמעים בבירור גם שם, הישארו עם הילד, הכינו אותו לקראת התחדשות הרעש והעסיקו אותו, כשהזיקוקים חוזרים  - שירו עם הילד יחד בקול כדי להתגבר על קולות הנפץ. ניתן גם להשמיע מוסיקה בחדר או לתת לילד להאזין למוסיקה באוזניות.
 
קחו בחשבון הפרעת שינה - כשאתם מתכננים את פעילויות החג בערב העצמאות ולמחרת, קחו בחשבון שעומס הגירויים והאדרנלין עשויים לגרום לקשיי שינה, והיו גמישים בבחירת הפעילויות בבוקר שלמחרת. 

איזה אוכל להכין – ביום כזה עדיף להמעיט בסוכר ובפחמימות. כמו כן, מומלץ לשמור על שיגרת ארוחות ככל האפשר. האכילה ביום העצמאות אינה מסודרת: הדוכנים בכיכרות, פעילות על האש היא ריטואל של אכילה לאורך שעות, בהפסקות  בין מנה למנה וציפייה ארוכה למנה הבאה. חלק מהאוכל המוגש בחוץ, לא בהכרח מוכר לילד. ילדים המתמודדים עם לקות בוויסות חושי עלולים להתקשות עם מרקמי מזון מסויימים. מכל הסיבות האלה, מומלץ לקחת אתכם אוכל מוכר מהבית. 
 
מתי לצאת מהבית בבוקר?- בערב יום העצמאות ובבוקר – כולם בדרכים וצפויים פקקים. ילדי ADHD בעיקר אלה שהפרעת הקשב והריכוז שלהם משולבת עם היפראקטיביות ייאבדו את סבלנותם עוד לפני שהתחלתם בפעילות. אל תחששו להגיע לפני כולם, הקדימו וצאו לדרך לפני הפקקים. 
פארקי כיף ואתרי מורשת - פארקי המשחקים והאטרקציות, מוזיאונים ואתרי מורשת פותחים את שעריהם באותו היום בחינם, ולכן הצפיפות בהם רבה. אם אפשר לוותר ולהגיע לפעילות כזו ביום רגוע יותר, עדיף. אם לא, הקדימו והגיעו סמוך לשעת הפתיחה כשהאתר עדיין לא מלא. הכינו את הילד מראש, וודאו שהפעילות מושכת ומעניינת אותו, ושאינה מרתיעה אותו- באמצעות תמונות וסרטונים באינטרנט.  

קומזיץ/ פיקניק / על האש - בין אם הילד מצטרף אליכם או יוצא לפעילות מהסוג הזה עם חבריו, הדריכו אותו כיצד להישמר מהמדורה ומהעשן. יש ילדים רבים הנכנסים למצוקה בחשיכה. אם ילדכם הולך לקומזיץ לילי, ציידו אותו בפנס ומחזירי אור. עדיף לתכנן בילוי משפחתי "על האש" בחוג קטן עם אנשים המוכרים לילד היטב בחצר פרטית וסגורה או ליד הבית, ולא בפארק מרוחק והומה אדם. אם הגעתם לפארק ציבורי, עשו עם הילד סיור במקום עם הגיעכם. העדיפו להתמקם היכן שהוא יוכל לראות לנגד עיניו את שער היציאה או את הרכב בחניון והשירותים. זה יחזק את תחושת הביטחון וההתמצאות של הילד במרחב. וכמובן, בחרו איתו מקום מרכזי למפגש למקרה שהולכים לאיבוד. 

ולסיכום, שימרו על מינון פעילויות נמוך - איך שתבחרו לבלות ומה שתבחרו לעשות, השתדלו לא להכביד על עומס הפעילויות, לא לרוץ מארוע לארוע ולא להישאר בארוע זמן רב מדי. זה נכון לכולם, לא רק לבעלי קשב וריכוז.

ד"ר שרית טגנסקי, ד"ר לחינוך, מתמחה בהפרעות קשב וריכוז. מנהלת מרכז Function, לאבחון וטיפול במוטוריקה, ויסות חושי ולקויות למידה בשיטת AAF. מחברת הספרים "מי מפחד מ-ADHD?" (מהדורה מורחבת 2017)