במערכת הביטחון סבורים כי איראן ממשיכה בהכנות מתקדמות לקראת פעולת נקם משמעותית כנגד ישראל. בעיתוי הזה, הפרסומים בתקשורת הישראלית היום אינם מקריים ומטרתם להעביר מסר לאיראן כי ישראל מזהה את ההכנות ונערכת לתגובת נגד רחבת היקף, במידה ויממשו את האיומים ואת ההכנות שהם מבצעים לקראת פעולת הנקם.



אפשר להעריך כי המסר הזה מכוון גם לעבר רוסיה וארצות הברית ונועד לאותת להן כי המשבר הנוכחי גדול יותר מהמתיחות שנוצרה בעקבות התקיפה האמריקאית בסוריה, ואם לא יתערבו לרסן את האיראנים האזור עלול להיגרר למלחמה. את הפרסום היום צריך לראות כחלק מלוחמה פסיכולוגית של ישראל מול איראן, בניסיון להניא את נשיא איראן חסן רוחאני לפעול נגד ישראל ולהניע את הרוסים להתערב ולעצור את מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני מלגרור את האזור למלחמה.



אם המאמצים הללו של העברת המסרים הגלויים דרך התקשורת ובאמצעות דיפלומטיה לא יישאו פרי ובצה"ל יזהו כי האיראנים ממשיכים בשלהם, תעמוד ישראל בפני דילמה האם לבצע פעולת סיכול מקדימה לפגוע ביכולות של איראן לנקום מאדמת סוריה, פעולה שעלולה להוביל להסלמה נוספת. לפחות ברמה ההצהרתית, בישראל מציגים משוואה פשוטה: אם תתקפו התגובה שלנו תהיה לא מידתית. ועדיין, אפשר להעריך שאם התגובה האיראנית תהיה מצומצמת וקטנת היקף, תהיה לכך השלכה גם על אופי התגובה של ישראל, שאינה מעוניינת במלחמה בצפון.



חשש ממיס-קלקולציה


הבעיות המרכזיות באירועים מהסוג הזה נגרמות כתוצאה ממיס-קלקולציות וההערכות מוטעות, של כל צד כלפי האויב שלו, לגבי הכוונות ההתקפיות שלו. מבחינת ישראל, המסר המרכזי בהוצאת החומרים הוא: אתם שקופים לנו, אנחנו מזהים את הכוונות שלכם ועדיף לכם שתיסוגו לאחור.



האיראנים, לעומת זאת, יכולים להבין את הוצאת החומרים כהכנות אחרונות של ישראל בעיקר בהשגת לגיטימציה בינלאומית לקראת תקיפה אווירית רחבת היקף של צה"ל נגד הכוחות האיראניים, על מנת לחסל את היכולות הצבאיות של איראן בסוריה. מטרת הפרסום מצידה של ישראל היא לרסן את האיראנים ולערב את המעצמות בעצירת ההידרדרות ולמנוע הסלמה, אבל לא מין הנמנע שהפרשנות האיראנית שונה לחלוטין והמתיחות רק תעלה. מדובר במשחק פוקר עצבני במיוחד שבו לכל פעולה לא נכונה עלולה להיות משמעות גדולה על היציבות האזורית.



על פי הטענה הישראלית, משמרות המהפכה עושים שימוש בחמישה שדות תעופה על מנת לבנות את היכולת הצבאית שלהם בסוריה: חלב, דיר אזור, T4, דמשק (בינלאומי) וצייקל. לכאורה, במידע הזה אין חדש והאיראנים משתמשים בשדות התעופה הללו במשך כל מלחמת האזרחים בסוריה. ההבדל, אומרים בישראל, הוא שבשנתיים האחרונות משתמש קאסם סולימאני במשמרות המהפכה כקבלן ביצוע על מנת לבנות זרוע אווירית, שמטרתה לפעול נגד ישראל בשעת פקודה באמצעות כטב"מים וטילי קרקע קרקע. לראיה, על פי הערכות בצה"ל בחודשים האחרונים איראן מאיצה את המגמה הזו, זאת בשעה שהאיומים והיקפי המלחמה עם המורדים רק הולכים וקטנים ודורשים סוגי אמל"ח אחרים לחלוטין ממה ששולחים האיראנים לסוריה.



משתמש במשמרות המהפכה כקבלן ביצוע. קאסם סולימאני. צילום: AFP
משתמש במשמרות המהפכה כקבלן ביצוע. קאסם סולימאני. צילום: AFP



חיזבאללה לוקח צעד אחורה


ב-2015, לאחר שצה"ל פגע וחיסל מהאוויר קצינים בחיזבאללה ומשמרות המהפכה ברמת הגולן, שעל פי צה"ל תכננו לבצע פיגוע על הגבול, מי שביצע את פעולת הנקם היה החיזבאללה שירה טילי נ"ט (קורנט) לעבר כוח צה"ל והרג קצין ולוחם. ישראל בחרה לא להגיב שוב על מנת לעצור את ההסלמה. אז פעולת הנקמה היתה מוגבלת יחסית, ובוצעה שלא באופן ישיר על ידי האיראנים, הפעם חיזבאללה מסמן באופן מובהק שזה לא המשחק שלו. אם איראן מעוניינת בתגובה, היא תצטרך לפעול לבד, ולכן טהרן עומדת בפני דילמה כבדה: תגובה נקודתית קטנה עלולה להתפרש כחולשה מול ישראל. מנגד, פעולת נקם משמעותית עלולה להוביל להסלמה גדולה וזאת כשבחודש הבא הנשיא טראמפ צפוי להכריע לגבי עתידו של הסכם הגרעין. 



כפי שפרסמנו במעריב בשבוע שעבר, המסרים הישראלים אינם מכוונים רק כלפי הרוסים שקאסם סולימאני משקר להם ומאיים על האינטרס הבסיסי שלהם בשקט וביציבות, או לאמריקאים שיתערבו באופן משמעותי יותר בנעשה באוזר ולא יסתפקו בהופעות אורח חד פעמית בתקיפה סמלית. המסר מכוון גם הפעם לעברו של נשיא איראן רוחאני, על מנת שיבלום את סולימאני, שעל פי ההערכות בישראל מוביל קו מיליטנטי עצמאי בניגוד מוחלט לעמדת הנשיא באיראן.



האם רוחאני מודע לבניית הזרוע האווירית והכוח הקדמי האיראני שמיועד לפעול נגד ישראל? במערכת הביטחון סבורים שסולימאני משקר לו. זו כמובן הנחה שדורשת הוכחה ולא ניתן לראות בה עובדה מוגמרת. ועדיין, המתחים בין השניים ברורים ועליהם ישראל מנסה לשחק. חשיפת התמונות ותמונת המצב מכוונות גם לאוזניים של רוחאני, שאם בטעות לא ידע או לא ראה מה קורה בסוריה, זו ההזדמנות שלו להראות מה הוא רוצה: האם הוא מעוניין שמפקד כוח קודס יגרור אותו לעימות צבאי מול ישראל על אדמת סוריה.