ועדת הכספים אישרה היום (שני) ערבות מדינה על סך 500 מיליון שקל למתן ערבויות להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים. ערבות המדינה מיועדת לשותפויות הקרן להלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, כאשר 400 מיליון שקלים מתוכה יהוו סכום חדש לערבות שאושרה, ותחולק לשותפויות בהתאם לקצב העמדת האשראי. כמו כן, 160 מיליון שקל אושרו מחדש לאחר שלא מומשו במסגרת ערבות שאושרה בוועדה לפני כשנתיים.



יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) דרש במקביל בחינה של מתן האשראי לעסקים, על רקע אי ניצול מלוא הסכום, ומול הטענות כי הבנקים מסרבים לבקשות רבות: "אם דווקא מי שזקוק לאשראי לא מקבל אותו כי הבנקים אומרים שיש סיכון, אז בשביל מה קיימת הקרן?" .



יש לציין כי למעלה מעשור, מפעילה המדינה קרנות הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה במטרה להקל על עסקים אלה, המהווים מנוע צמיחה מרכזי במשק, את הנגישות לאשראי.



ח"כ גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ גפני. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



מאז 2016 החלה לפעול קרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, אשר מקורותיה משלבים כספי בנקים וכספי גופים מוסדיים. במסגרת זו פועלות ארבע שותפויות, המעמידות לעסקים אלה הלוואות בערבות המדינה.



בדצמבר 2015 אישרה ועדת הכספים מסגרת ערבות מדינה לשותפויות אלה, בהיקף כולל של 600 מיליון שקלים, אשר ממונפת לאשראי לעסקים בהיקף של 6.6 מיליארד שקלים.



הערבויות מועמדות לשותפויות באופן הדרגתי בהתאם לקצב העמדת ההלוואות בפועל. מתוך 600 מיליון שקלים, מומשו עד היום 440 מיליון שקלים. נכון לסוף שנת 2017 אושרו במסגרת הקרן הלוואות בהיקף של כשלוש מיליארד שקל, לכ-6,800 עסקים קטנים ו-325 עסקים בינוניים.