החדשות הטובות הן שרוסיה טרם החליטה לספק את מערכות ההגנה האוויריות 300־s לסוריה. אומנם העיתון הרוסי "קומרסנט" דיווח אתמול שהקרמלין שוקל אפשרות זו, אך במשרד החוץ הרוסי מיהרו להבהיר כי טרם נפלה החלטה, וכי אם תתקבל - היא לא תישאר בגדר סוד. גם שר החוץ סרגי לברוב התייחס באחרונה לנושא ואמר בשבוע שעבר ל־BBC כי האפשרות לספק את המערכות נשקלת.



מדובר בתגובה רוסית נזעמת על התקיפה המשולשת של ארה"ב, צרפת ובריטניה נגד יעדים של משטרו של בשר אסד, שבהם הוא מחזיק, מייצר ומשנע חומרי לחימה כימיים.



קצת רקע: בשנת 2010, עוד לפני פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, עמדה רוסיה לספק את מערכות ה־300־s לסוריה, אך לבקשת ישראל וארה"ב לא עשתה זאת. לעומת זאת, מוסקבה כן סיפקה את המערכות הללו לאיראן בעקבות איומי ישראל וארה"ב לתקוף את מתקני הגרעין שם.



כיום מוצבים בסוריה טילי 300־s וגם מסוג 400, המתקדמים אף יותר, המופעלים בידי רוסיה כאמצעי להגנת נוכחותה הצבאית במדינה. עד כמה שידוע, רוסיה לא הפעילה את מערכות ההגנה האלה לא נגד התקיפות המיוחסות לישראל וגם לא בעת התקיפה המערבית האחרונה.



מערכות 300־s נחשבות למתקדמות ביותר ומיועדות לפעול הן נגד מטוסים והן נגד טילים בליסטיים בטווחים של מאות קילומטרים ובגובה של עשרות קילומטרים. המערכת פותחה לראשונה ב־1975 ונפרסה בברית המועצות ב־1979. מאז פותחו גרסאות משוכללות עוד יותר. אין ספק כי אם רוסיה תמכור או תספק אותן חינם לאסד, הן ישדרגו מאוד את מערך ההגנה האווירית המיושן של צבא סוריה (שאגב, למרות זאת, הצליח בפברואר להפיל מטוס אף־16 של חיל האוויר הישראלי).



אסד ופוטין. האם מערכת ההגנה תועבר לסוריה? צילום: רויטרס
אסד ופוטין. האם מערכת ההגנה תועבר לסוריה? צילום: רויטרס



תמיכה זו תגביל מאוד את חופש הפעולה של ישראל בסוריה, ואז תעמוד בפניה הדילמה: האם לתקוף את הסוללות? פעולה כזאת עלולה להביא את ישראל לידי עימות כמעט חזיתי עם רוסיה. אך ההערכה היא שגם אם המערכות האלה יסופקו לסוריה, עם כל הקשיים, עדיין יוכל חיל האוויר הישראלי למצוא פתרון, אם אין לו עדיין, לשמירת יכולת התמרון וחופש הפעולה שלו בשטח סוריה - למרות הסכנה הכרוכה בפריסתם ובהפעלתם של הטילים המתקדמים.



כאמור, טרם נפלה החלטה בקרמלין בעניין ונראה כי מנהיגי רוסיה משתמשים בנושא כדי לאותת לארה"ב שתפסיק לתקוף בסוריה. בעקיפין זהו גם איתות של מוסקבה לישראל, שבאמצעותו היא מבקשת לומר: אל תגזימו בתקיפות שלכם נגד אסד ואיראן. נזכיר כי על פי פרסומים בתקשורת וציטוט של מקור ביטחוני ישראלי, ישראל תקפה החודש בסיס של משמרות המהפכה האיראניים בסוריה.