המאבק הציבורי, שמובילים מתנגדי התוכנית להריסת כיכר אתרים בתל אביב ובניית מגדלי מגורים ומלונאות במתחם, עוברת להליכים משפטיים. בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב קבע שיש להחזיר את התוכנית, שאושרה בעירייה, לוועדה לשמירת חופים במועצה הארצית לבנייה. על פי התוכנית, הכיכר, שבמשך שנים ארוכות נטושה ומוזנחת, תיהרס ובמתחם ייבנו מגדלי מגורים ומלונות.



השופטת צילה צפת ציינה שיש להחזיר את תוכניות הבנייה של העירייה בכיכר לוועדה לשמירת הסביבה החופית (וולחו"ף), מאחר שהעירייה לא ביצעה את זה בתהליך התכנון המקורי. הוולחו"ף תידרש לחוות את דעתה על התוכנית בתוך 90 יום.



השופטת דחתה את טענת השיהוי, שהועלתה על ידי עיריית תל אביב וקבוצת יזמים, העומדים מאחורי התוכנית לבניית המגדלים הנושקים לחוף הים.


את המאבק נגד התוכנית מובילה עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים", הדורשת לשתף את הציבור בקביעת עתידה של כיכר אתרים, תוך הבאה בחשבון של היבטי סביבה ואיכות החיים של התושבים והמבקרים בעיר.



העמותה טוענת שהעירייה נותנת לכאורה עדיפות לאינטרסים נדל"ניים של יזמים פרטיים, באזור שהינו ציבורי במובהק וציר תנועה ראשי מהעיר לחוף הים.


עידו זיגלבוים, מפעילי העמותה, הגיב על ההחלטה: "בשלוש השנים העירייה קידמה 'קיצורי דרך', כפי שביטאה זאת השופטת. בית המשפט הכיר בכך שאין להקל ראש בעתיד תושבי העיר. אני שמח שהנושא החשוב לכולנו יידון עכשיו בכובד הראש המגיע לו".



ממשרד עו"ד אלי וילצ'יק ועו"ד רווית צימנט, המייצגים את עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" נמסר: "אנו מברכים על פסק הדין ושמחים שבית המשפט קיבל את טענותינו וסבר אף הוא כי הליך אישורה של התוכנית הכוללנית, בנוגע למתחם כיכר אתרים, היה לקוי. כעת התוכנית הכוללנית תוחזר לדיון בוולחו"ף ותעמוד לתושבים הזכות לטעון כנגד הקמת מגדלי מגורים בני 40 קומות במתחם כיכר אתרים, על קו רצועת החוף".



חברת מועצת העיר ציפי ברנדט, ממתנגדות התוכנית, אמרה: "לאורך כל הדרך הייתי חברת המועצה היחידה שהתנגדה למכירת החניון – האחיזה הציבורית היחידה בכיכר אתרים - ונלחמתי מול 30 חברי מועצה, כולל ראש העיר. אני שמחה לראות שבית המשפט קובע פעם אחר פעם שההתנהלות של העירייה אינה תקינה בלשון המעטה".



מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "החלטת בית המשפט אינה מתייחסת לעסקה, אלא לשינויים שחלו בתוכנית כתוצאה מהחלטת הוועדה המחוזית, כאשר גם השופטת קבעה כי אין בהחלטתה כדי לגרוע מתוקפה של תוכנית המתאר הכוללנית לעיר והעירייה יכולה להמשיך לפעול בהתאם לה. "באשר לתוכנית כיכר אתרים, נושא השינויים כתוצאה מהחלטת הוועדה המחוזית אל מול התוכנית המופקדת יובאו לדיון בוולחו"ף, אשר תשמע את הצדדים לעתירה בטרם קבלת ההחלטה. הוועדה המקומית כמובן תציג את עמדתה בדיון".



תערוכה של פתרונות חלופיים


בתוך כך, המתנגדים לתוכנית פתחו תערוכת "כיכר אתרים – פתרונות חלופיים", בבית חנה בתל אביב. בתערוכה מוצגות תוכניות חלופיות לתוכנית שאושרה על ידי העירייה, להקמת מגדלי ענק במקום שטחים ציבוריים וניתוק רצועת החוף משדרות בן גוריון, באמצעות שישה נתיבי תנועה.


התכניות החלופיות, שהוכנו על ידי אדריכלים וסטודנטים לאדריכלות, מציגות אופציות שונות, המאפשרות שיפוץ של כיכר אתרים כשטח פתוח לרווחת הציבור, תוך שמירה על החיבור ההיסטורי הרציף של שדרות בן גוריון לים.



"התוכנית שעיריית תל אביב אישרה וקידמה בשנים האחרונות ממש מתחת לאפנו, פוגעת באופן בלתי הפיך באיכות החיים של כולנו ובצביון העיר תל אביב", טענה האדריכלית מאירה מור, ממובילות המאבק נגד התוכנית הקיימת. לדבריה, "מטרתנו היא אחת – עצירת השתלטות הטייקונים על הנוף התל אביבי ושיפוץ שטח הכיכר כשטח פתוח לרווחת הציבור, באמצעות תוכנית אלטרנטיבית שתבחר בשיתוף מלא של ציבור תושבי העיר".