שר הביטחון לשעבר, משה בוגי יעלון, התראיין היום (שני) בכאן ב' והתייחס לתקיפה בסוריה, לאיום האיראני ולהסכם הגרעין, למצב בגבול רצועת עזה, לחילוקי הגעות הפוליטיים לקראת פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, לעימות בין הפוליטיקאים לבג"ץ ולהיערכות שלו לבחירות הבאות. על התקיפה הלילית אמר יעלון כי אינו יודע מי ביצע אותה "וזה גם לא משנה. הקו האדום של הממשלה הוא נכון. ישראל לא תסבור נוכחות איראנית מאיימת בסוריה. מי שחושב זה מדרדר למלחמה, אז ביטחון עצמי איראני אז כוח איראני בסוריה עם ביטחון עצמי זה ערובה למלחמה".  



איך הגענו למצב כזה בכלל שהאיראנים ממש מאיימים עלינו?
ארצות הברית יצרה ואקום. איראן מפיצה נשק, גורמת לאי יציבות, תומכת בחות'ים, מיליציות שיעיות בעיראק וסוריה. ואקום לא נשאר, נכנסו גורמים אחרים, נכנסו האיראנים, לפחות פה הממשל האמריקאי נוקט במדיניות אחרת - וטוב שכך".



טראמפ רוצה לצאת מההסכם. זה יכול להיות יותר מסוכן עבורנו
"פה צריך לדייק מאוד את הדברים. יש לי דעה בעניין. ההסכם הוא רע, אין ספק. הוא ויתור אמריקאי לזה שלאיראן יישארו יכולות גרעיניות. ניתן היה להשיג יותר. הוא התעלם מכל העבירות האחרות של האיראנים. טוב שהממשל האמריקאי שינה מדיניות, ואם אני צריך להמליץ, צריך להטיל סנקציות בשיתוף פעולה עם בריטניה וצרפת. הסכם הגרעין צריך להיות מהודק ומשופר. לא בטוח שהמהלך הנכון הוא לצאת ממנו, אבל מיד להטיל סנקציות על ההפרות האחרות".



אנחנו מוכנים למלחמה?


"לא אלמן ישראל, ישראל חזקה. יש כוח חזק 1500 ק"מ סביבנו והם יכולים לאיים לתקוף את תל אביב. זאת לא פעם ראשונה שאנחנו מתעמתים איתם. חמאס, ג'יהאד אסלאמי, חזיבאללה, כולם שלוחות של איראן. הם כבר ניסו לפתוח בסוריה חזית, ופעלנו נגד זה עד שהם הפסיקו".



מה עושים עם החזית הדרומית? 24 שעות של ניסיונות חדירה


"צריך לזכור שאנחנו לא בעזה. כל אלה שחשבו שהבעיה היא הכיבוש בעזה - זה לא שם. חמאס שם דגש לפגוע בישראל במקום לייצר להם מקום טוב. פעלנו נכון, ועכשיו חמאס מחפש דרכים אחרות - צעדת שיבה, הפגנות בחסות ילדים ונוער. אני חושב שהצבא פועל היטב. המוצא האחרון הוא ירי חי לרגליים, והאינטרס של החמאס הוא שיש אינטרס שחיילים יורים על חיילים. יהיו לנו פה שבועיים חמים במאי, יום הנכבה, הסכם הגרעין, ואנחנו נראים ערוכים לכך היטב".



הכנסת נפתחת היום, לא מעט בעיות וחילוקי דעות בקואליציה


"כל מי שעיניו בראשו מבין שהשיקול הוא חקירות ראש הממשלה. כל המשברים וכו', זאת אופציה להליכה לבחירות. אם דנים על עניין האיזונים, אז בשאלת האקטיביזם השיפוטי, חלק מזה זה התערבות יזומה, אבל הרבה מזה בתקופה האחרונה זה רשות מבצעת שלא לוקחת אחריות". 



העובדה שרה"מ חשוד בפלילים מהווה בעיה שהוא נפגש עם חיות?


"יש כאן בעיה, הכל כאן משועבד לחקירות. זה לא דיון רציני, זה דה-לגיטימציה, על פי כמה גופי תקשורת בית המשפט הוא עוכר ישראל. לדעתי פסילת חוקים צריכה להיות עם תשעה שופטים, ורוב של שישה לפחות. בכנסת זה רוב של 70".



יעלון התייחס גם למסע שלו בדרך לכנסת ובהצלחתו לגייס את הכסף במימון המונים: "אני ממשיך באותה הדרך, ובאופן יסודי חורש את הארץ, פוגש כמה שיותר ישראלים. שמחתי לסיים הלילה מבצע גיוס המונים. 560 אלף שקל. שמח שהיו הרבה אנשים שתרמו והצטרפו. אני ביקשתי שלא יסקרו אותי. אני מאמין שיהיו הפתעות. אני בונה כוח פוליטי, נחשוף אותו ברגע שנדע מתי הבחירות. אני קורא לחיבורים כדי להגיע לעם. לא להיות מפלגת נישה, אלא לקבל מנדט מהציבור כדי להוביל".