בניגוד לנטען על ידי מקורבי ראש הממשלה, האלוף (מיל') יעקב עמידרור לא המליץ ואינו עומד מאחורי ההחלטה שנתקבלה השבוע בכנסת לאפשר לראש הממשלה ולשר הביטחון לקבל לבדם החלטה על יציאה למלחמה. כזכור, עמד עמידרור כראש המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) בראש צוות שהמליץ, על בסיס לקחים, להעביר את קבלת ההחלטה על הפעלת הצבא במקרים מסוימים ממליאת הממשלה אל הקבינט הביטחוני. 

עמידרור הופתע מהתוספת שהוכנסה לחוק, שלפיה ראש הממשלה ושר הביטחון יוכלו לקבל לבדם החלטה הרת גורל שכזו. "לא לזה התכוונתי", אמר אתמול, "וזה לא כלול בהמלצות שלי". יודגש כי לא אחת מסמיכה הממשלה את הקבינט לקבל החלטות בעניינים מבצעיים ולעתים, לאחר דיון, מסמיך הקבינט צוות שרים לקבלת החלטה על מבצע צבאי או הפעלת כוח, אולם מעולם לא היה נהוג מצב שבו שני אנשים פוליטיים יקבלו החלטה כזו.

כזכור, רק לפני כחמש שנים ביקשו נתניהו וברק לתקוף את מתקני הגרעין באיראן ואין לדעת כיצד היו נוהגים אילו ההחלטה הייתה נתונה בידיהם בלבד. עמידרור, שהוא בעל ניסיון רב ביחסי הדרג המדיני והצבאי ובתהליכי קבלת ההחלטות, סבור, כאמור, שהחלטה מהותית על מבצע או מלחמה צריכה להתקבל על ידי הקבינט שיכונס במיוחד, והחלטותיו, בכל מספר משתתפים, יהיו תקפות. 

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן. צילום: פלאש 90