אולי בסך הכל מדובר באיחור אופנתי, אבל גם חברת יגואר החליטה להסיר את העניבה ולרדת אל העם. טוב, רק אל חלק מהעם. אותו עם שחשבון הבנק שלו יכול להרשות לעצמו רכב שמחיר הבסיס שלו, לפחות בתקופת ההשקה, הוא 295 אלף שקל. בשביל אצולת יגואר מדובר בעמך - ולאלה בדיוק ה–E–PACE אמור לקרוץ.


ה–E–PACE הוא קרוס–אובר פרימיום קומפקטי, אחיו הקטן של ה–F–PACE, ג'יפון יוקרתי שארוך ממנו בכ–30 ס"מ ומחירו בהתאם. בעקבות הצלחתו של האח הגדול, ביגואר הבינו שהם יכולים להקפיץ את גרף המכירות באופן משמעותי עם דגם קטן יותר, שיספק מענה ותחרות לג'יפונים פופולריים כמו אאודי Q3 וב.מ.וו 1X. לא סתם אפשר למצוא ברכב נגיעות הומוריסטיות, עם איור של גור יגוארים, כינויו של הרכב. 
ביגואר בונים מגדלים על ה–E–PACE. אם בשנה שעברה המותג מכר 189,100 רכבים ברחבי העולם, ב–2018 היעד הוא 288,912, דיוק של "על המכונית". צחוק–צחוק, הג'יפון הקטן, הרכב הצנוע ביותר שיגואר הוציאה מאז ומעולם, אמור להיות מנוע הצמיחה העיקרי של החברה, לפחות השנה. 

הרי מי לא רוצה יגואר בחניה? יגואר בשביל רבים מאיתנו הוא כמו תואר אצולה. כמו סר או לורד. סמל סטטוס בלי להניע את הרכב אפילו. אתם יכולים להחזיק רכב כזה בחצר, בלי מנוע וגלגלים, ולהבין שעשיתם את שלכם בחיים.

גם הג'יפון הקטן הזה בהחלט עושה את העבודה. ג'יפון צנוע זה לא בדיוק ההגדרה הנכונה לתאר את הכלי. עוד תחשבו שיש לנו עסק עם אחיו התאום של טנדר הובלות. עם כל הכבוד, לפי כמויות העור שנשפכו בתא הנוסעים, ועוד נגיע אליהן בהמשך, טבעוני כנראה לא ייסע איתכם בזמן הקרוב.
ה–E–PACE הוא אומנם האח הקטן, אבל ביגואר מנסים לשכנע אותנו שאת ההשפעות שלו הוא דווקא שאב מה–
F–TYPE, אותו רכב ספורט מהמם שאין לו כל קשר לג'יפ או לג'יפון. ביצרנית מתעקשים שיש דמיון בפרטים הקטנים: תאורת הלד הקדמית של פנסי עין החתול, פרופיל הצד של חלונות הנוסעים וחלון הנהג. אותו פרופיל שהוא אומנם ספורטיבי ומגניב, אבל גם משאיר, במיוחד ליושבי השורה השנייה, מרחב ראייה מינימלי של חרכי ירי.
 
טויטה. צילום: יח"צ


ה–E–PACE, למרות הקומפקטיות שלו, יותר כבד ב–200 ק"ג מאחיו הגדול. זה נתון שלא אמור להפתיע: בעוד הגדול זוכה לשלדה העשויה אלומיניום קליל, אצל האח הקטן היא בנויה מפלדה ובעצם חולקת את המרכב שבו משתמשים לבניית הריינג' רובר איווק והלנד רובר דיסקברי ספורט. אגב, בעשר השנים האחרונות החברה הבריטית שייכת לקבוצת טאטא מוטורס ההודית. כן, כל העולם כפר גלובלי קטן.
אז איך הרכב?
יפה מראה, בעל נוכחות כובשת. הוא מרשים גם בזכות כונסי האוויר הגדולים שלו בפרונט, שמביאים איתם ממד אגרסיבי. הוא לא מרובע וחמור סבר בסגנון ג'יפ שטח מצולק קרבות אלא יותר ספורטיבי, מעוגל ואלגנטי.

בפנים זה יגואר לפי כל כללי הטקס. הרבה עור, כפי שכבר ציינו. מושבים, דשבורד, הגה. חומרי דיפון משובחים, נעימים למגע. מסך מולטימדיה גדול, 10 אינץ', שמשתלב היטב ברקע, ידית הילוכים מהודרת. 

המושבים מתכווננים חשמלית, נוחים מאוד גם אחרי נסיעה ארוכה. מבחינת היושבים מאחור פגשנו רכבים מפנקים יותר אם כי יש מאמץ לספק את סעיף הנוחות באמצעות שקעי USB, שקעי 12V ולא מעט תאי אחסון גדולים, כולל תא מטען ענק בנפח של 577 ליטרים.

אז נכון שמדובר בקרוס–אובר עם הנעה כפולה, ואם תרצו הוא יוכל לקחת אתכם לשטח, אבל צריך להיות קצת אציל משוגע כדי לחשוב על כניסה לבוץ. נראה לי שלכל היותר הוא יעלה על שבילי כורכר שכבר נכבשו.  הוא מיועד בעיקר לעיר ולאוטוסטרדה, שם ירגיש הכי בנוח.

שוב, הגדרה ג'יפון צנוע לא ממש מתאימה, לכן אולי נתחיל את ההיכרות מההתחלה. הרכב הזה מגיע לאורך של 439 ס"מ, משקלו 1,832 ק"ג, וגובהו 165 ס"מ. לגוף הזה מורכב מנוע בנזין בנפח 2,000 סמ"ק שיש ברשותו 250 כ"ס. מניידת אותו תיבת הילוכים אוטומטית של ZF הגרמנית, אולי יצרנית תיבות ההילוכים הגדולה בעולם. זו פעם ראשונה שיגואר משתמשת בתיבה בת תשעה הילוכים. יחסי ההעברה כאן קרובים, וכשלוחצים על הרכב מרגישים את היכולות הדינמיות שלו.

ליגואר הזה יש כוח. הוא מגיע מ–0 ל–100 קמ"ש בשבע שניות, והכל בנעימים, ללא מאמץ. אמרנו לכם ששם המשחק כאן הוא נוחות וקלילות. זה יותר רכב סטייליסטי מאשר כזה שרודף אחרי ביצועי קצה, אף על פי שכשהוא רוצה - הוא מסוגל.

שייטנו ברחבי הכביש המהיר כשהרכב שותה ללא מאמץ את שיבושי הכביש. המתלים כאן הם על הצד היותר קשיח, ויוקשחו עוד יותר אם בבורר מצבי הנהיגה תבחרו בנהיגה דינמית. יש כאן בחירה שמתאימה את הרכב לנהיגה יומיומית, חסכונית, ולכביש ביום של שלג.

הרכב מצויד בלא מעט אביזרי בטיחות שמעניקים לו את הציון הגבוה 7. למשל, מערכת המסייעת בתנאי שטח שונים, בלימה אוטונומית, מניעת הידרדרות ובקרת סטייה מנתיב, כולל תיקון ההגה. 
יגואר E-PACE

סיימנו יום נהיגה עם צריכת דלק של ליטר על כל 9.4 ק"מ. לא הנתון הכי מבריק, אבל תגידו תודה, יש לכם יגואר. גם בעניין זיהום האוויר, עם כל הכבוד לתדמית הגורית והנאיבית, הרכב הזה לא מבייש את הגדולים עם דרגת זיהום 15, מקום אחרון בטבלה.

ליגואר יש רכבים יותר מדליקים, זה בטוח, אבל פה המותג הבריטי יכול לעלות על להיט. זה ג'יפון שעונה על דרישות המעמד, מותאם לצו האופנה וגם לתג המחיר. שוב, יחסית למי שיכול להרשות לעצמו.

תחשבו, כקונים פוטנציאליים, כמה משפטי פתיחה של דאווין אפשר להכניס לרכב אחד. "מישהו ראה את המפתחות של היגואר?", "היגואר שלי בצבע כחול כמו העיניים שלך", "ליגואר זה לא היה קורה", "דיר באלק, שמור עליו, זה יגואר". וזה רק שלב ההיכרות. 
גלגלים רזרביים
יוניון מוטורס הודיעה על תחילת שיווק הדור השמיני של טויוטה קאמרי (בתמונה למטה), מהדגמים היותר פופולריים של היצרנית היפנית, בטח בארצות הברית, שם היא ממוקמת כבר שנים בראש טבלת המכירות.

הרכב נבנה על פלטפורמת TNGA, שעל גביה כבר יוצרו להיטים של טויוטה כמו ה–C–HR והדור הרביעי של הפריוס. לרכב מנוע בנזין בנפח 2,500 סמ"ק, שמשודך למערכת היברידית דור 4. השילוב הזה מפיק 208 כ"ס. על פי היצרן, בנסיעה משולבת הרכב צורך ליטר בנזין על כל 22.2 ק"מ. המחירון ההתחלתי: 175 אלף שקל.

קונצרן רנו העולמי העניק לקרסו מוטורס, יבואנית רנו בישראל, את פרס היבואן המצטיין, זו השנה השלישית ברציפות. קבוצת קרסו מוטורס, שחוגגת כמו המדינה 70 שנות פעילות, היא המשווקת הוותיקה בעולם של רכבי רנו, וזכתה בפרס מבין 78 יבואניות.

תחרות האופניים היוקרתית ג'ירו ד'איטליה אמורה להיות מוזנקת הבוקר בירושלים. 176 רוכבים מ–22 קבוצות יצטרכו לעבור מרחק של 403 ק"מ בשלושה ימי רכיבה. אנשי הצוות בתחרות ייעזרו ב–250 רכבים של חברת אוויס. בנוסף ילוו את הרוכבים שתי ניידות שירות ו–22 משאיות למקרה של תקלות.