בדרום רמת הגולן שוכן נטור, עד לפני עשור קיבוץ וכעת מושב המשותף לציבור חילוני ודתי. מיקומו בסמוך לנחל סמך וכעשרה קילומטרים מהכנרת הופך אותו לנקודת עצירה מעולה למטיילים באזור. המושב נמצא לרגלי גבעת נטור, ומכאן מגיע שמו. בעבר הרחוק שכן כאן יישוב יהודי קדום, ולראיה: לא רחוק ממנו התגלה בית כנסת עתיק, כנראה מתקופת המשנה והתלמוד. היום המושב מציע קרקע פורייה לאומנים ולבעלי מלאכה שמעוניינים לפרוח.



תמצאו כאן למשל את סטודיו מנדרינה שהקימה רינה אפלבוים, אומנית המפסלת ומעצבת תכשיטים מזכוכית. בסטודיו שלה תוכלו לראות את היצירות שלה, שאותן היא מציעה למכירה, אבל גם כלי עבודה ותנור מקצועיים שבעזרתם היא יוצרת ומעבירה סדנאות.



את הזכוכית אפלבוים מייבאת ממוראנו שבאיטליה. במהלך הסדנה תוכלו לשמוע על תהליך הפקת ייצורה מחול, צביעתה והשימושים בה. בסדנה, המתאימה לילדים ולמבוגרים (ולקבוצות של עד 25 בני אדם), אפשר גם להכין חרוזי זכוכית ולפסל פרחים וחיות.



במקביל, בסמוך לסטודיו יש חנות שבה תוכלו לרכוש תכשיטים וכלים של אומנים שונים.



מחיר השתתפות בסדנאות: 220־30 שקל.


בתיאום מראש בטלפון: 04־6763619.



סטודיו מנדרינה. צילום: מיטל שרעבי



פסיפס ישראלי



בנוף של הרי הגולן והכנרת נמצאת חוות נטור. החווה הוקמה בשנת 2014, כחממה תרבותית ומשתלה לצמחי מרפא. כיום החווה פועלת כמתחם אירוח, שמבקש להפגיש את המטיילים עם התושבים.



מיד כשנכנסים לחווה מבחינים בשתי כיפות גיאודזיות ענקיות, שבהן אפשר לראות גידולים של צמחים שונים וניתן להשתתף בסדנאות משתנות. עוד בתוכנית: מפגשים עם אומנים ואנשי המקום שפועלים לעידוד ההתיישבות והתיירות ברמת הגולן.



בין האומנים החשובים שמתארחים בחווה אפשר למצוא את אריאל הירשפלד, אומן פסיפס ידוע, חירש מלידה אשר גדל וחי בגולן. הירשפלד יוצר כלים ותמונות מפסיפס ומציג בתערוכות שונות ברחבי הארץ. תחילה הוא חשש לעבוד מול אנשים, בשל החירשות שלו, אבל הופתע מהתגובות החמות שקיבל מהקהל שנחשף ליצירות שלו. בעשר השנים האחרונות הוא עוסק בפסיפס בכל הארץ, וגם מארח קבוצות בחוות נטור.



בסדנאות כל משתתף זוכה להכין יצירה מפסיפס, ותוך כדי כך הירשפלד מספר על ילדותו, הקשיים שחווה כילד חירש והפורקן שמצא ביצירה. העבודות שלו עוסקות לא מעט באמונה היהודית, בתפילות ובמנהגים.



בתיאום מראש בטלפון
: 04־6600271. פרטים על הסדנה: 050־7264542 (מסרונים או הודעות וואטסאפ).



כחלק מהאירוח בחוות נטור אתם מוזמנים להכיר את "בין קשתות" - חוויה קולינרית בנוף. את "בין קשתות" פתחה יעל אלבה, שביקשה להגשים חלום רחוק ולארח בביתה. אלבה הקימה את העסק לפני כחצי שנה, אחרי שניצלה את חופשת הלידה שלה לחשבון נפש שבעקבותיו עזבה את עבודתה כמורה לחינוך המיוחד.



אריאל הירשפלד. צילום: מיטל שרעבי



את הרוב המוחלט של המטעמים היא מכינה במטבח הביתי: מאפים, סלטים, מטבלים וקינוחים. המטיילים יכולים לבחור אם להתארח בביתה או לקחת סלסילות פיקניק לדרך. כל סלסילה שיוצאת מידיה (צריך להחזיר אותה בסיום) מכילה כלים, מפה, סלטים, מטבלים, גבינות (חלקן מעשה ידיה), מוזלי ועוגיות. המחיר: 250 שקל לסלסילה זוגית.



אלבה מתאימה את הארוחות שלה לדרישות של המזמינים. היא מספקת גם מנות טבעוניות, צמחוניות וללא גלוטן ולקטוז. המקום יכול לארח קבוצות של 20 איש לכל היותר. מחיר הארוחה הוא החל מ־110 שקל לאדם.



טלפון:
052־8309666.


לרגלי נטור ממתינה לכם עוד אטרקציה - קשתות רחבעם (אום אל־קנאטר). בלב האתר העתיק נמצא בית כנסת שעבר שחזור מקיף. אפשר להגיע לכאן בקלות יחסית באמצעות שביל עפר (המסומן בכחול), אבל זה לא הכל. במרחק 150 מטר דרומית מבית הכנסת נמצא מעיין הזורם לבריכות אבן ומבנה עתיק ובו שלוש קשתות מהמאה ה־19. מלבד שכשוך במים הקרירים, אפשר לבצע תצפית אל נופי הגולן.



איך מגיעים:
פונים שמאלה כ־200 מטר משער היישוב. הכי יפה שיש



חוות נטור. צילום: מיטל שרעבי



הכי יפה שיש 


אם אתם זריזים, אולי תספיקו ליהנות מפריחת אירוס החרמון שמכסה את קבר שייח' מרזוק ברמת הגולן. אירוס החרמון הוא הכינוי המקומי לאירוס הגולן, שעלי הכותרת שלו בהירים (כמעט לבנים) ומשלבים גם כתמים מנומרים. את הפריחה היפהפייה של האירוס, ושל עוד שלל פרחים, אפשר לראות בקבר שייח' מרזוק ובסביבתו. מדובר במבנה מרובע בעל גג כיפתי המחולק לשני חללים, שמושך אליו מאמינים שרוצים להשכין שלום ואהבה.



על החלק השטוח בגג שתלו אירוסים, כך שבעונת הפריחה מראה המבנה עוצר נשימה. המטיילים לא עומדים בפיתוי, ולמרות הסכנה מטפסים על גג המבנה כדי להצטלם.



איך מגיעים (מצומת המפלים): פונים מכביש 91 שמאלה אל 1509. נוסעים עד פנייה שמאלה אל חניה. חוצים אותה ומשתלבים בדרך עפר עד למזלג. פונים ימינה, נוסעים בצמוד לבסיס צבאי עד פנייה נוספת ימינה, שלצדה שלט המזהיר כי מדובר בשטח אש. את הקבר תמצאו 200 מטר מצד ימין.



פריחה בגולן. צילום: מיטל שרעבי



האזור: דרום רמת הגולן.


אופי הטיול: רגלי, מתאים למשפחות ולזוגות.


משך הטיול: חצי יום.


העונה המומלצת: כל השנה.


מידת הנגישות: חלקית.