בצל המתיחות בגזרה הצפונית, חשף היום (שבת) שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, בראיון לסוכנות RIA Novosti הרוסית, כי ישראל כמעט הפילה מטוס קרב רוסי בשנת 2015. לדבריו, "בראשית התקופה בה החלה רוסיה להכניס כוחות לסוריה, אירע מקרה שבו טייס רוסי כמעט חצה את הגבול ליד רמת הגולן. כששמנו לב שמדובר במטוס רוסי הרמנו טלפון בהול לדרגים הגבוהים בבסיס חיל האוויר הרוסי "חמיימים" , בו הזהרנו כי 'מטוס רוסי עומד להיכנס לשטח האווירי שלנו. היזהרו'". בסופו של דבר, לדבריו, "נמצא פתרון מהיר לעניין הזה. אם היה מדובר במטוס סורי, ככל הנראה היינו מיירטים אותו".



בתוך כך, שר הביטחון לשעבר התייחס גם להעברה הצפויה של טילי S-300 ממוסקבה למשטרו של בשאר אסד. "אנחנו לא אוהבים את זה", קבע יעלון, שהסביר: "מדובר במערכת עוצמתית יותר, אבל בדיוק כמו שאנחנו מסוגלים להתמודד עם איומי ההגנה האווירית הנוכחית של סוריה, נדע להתמודד גם עם המערכת החדשה".



נתניהו ופוטין. "הם לא מפריעים לנו, ואנחנו לא מפריעים להם". צילום: קובי גדעון, לע"מ
נתניהו ופוטין. "הם לא מפריעים לנו, ואנחנו לא מפריעים להם". צילום: קובי גדעון, לע"מ



על היחסים בין ישראל לרוסיה כיום, אמר: "מאז 1991 יש לנו יחסים רשמיים ופתוחים עם רוסיה. זה לא אומר שההשקפות שלנו דומות בכל הנושאים, אבל יש לנו ערוצים שבאמצעותם אנחנו מתקשרים אחד עם השני, אם זה נתניהו ופוטין או שרי הביטחון של המדינות".



הוא הסביר כי "הרוסים לא צריכים לתאם את מעשיהם איתנו. הם ואנחנו מסוגלים לזהות את המטוסים של האחר. יירטנו סוחוי 24 סורי כשהוא נכנס למרחב האווירי שלנו, וידענו לומר שלא מדובר במטוס רוסי. באופן דומה, כשהם מזהים את המטוסים שלנו הם לא מתערבים. אנחנו לא צריכים לדווח למפקדה הרוסית שאנחנו הולכים לפגוע בכלי טיס. הם לא מפריעים לנו, ואנחנו לא מפריעים להם".



מפציצים רוסים בסוריה. צילום: רויטרס
מפציצים רוסים בסוריה. צילום: רויטרס



ואולם, הרמטכ"ל לשעבר הצביע על מספר חסרונות הקשורים לנוכחות הרוסית בסוריה, מבחינת ישראל: "השלטונות הרוסים נמצאים בצד השיעי, תומכים באסד והמשטר העלווי שלו, ובאיראן ובחיזבאללה. למרות שאנו מבינים שאין קשר ישיר בין ממשלת רוסיה לחיזבאללה, במקרים רבים הלבנונים משתמשים בנשק שרוסיה סיפקה לסוריה. יש נ"ט רוסי אפילו בעזה, וזוהי ההשפעה השלילית של מעורבות רוסיה בסוריה ובמקומות אחרים במזרח התיכון".



"הנקודה החיובית", לעומת זאת, "היא שיש לנו ערוצים פתוחים עם הרוסים. אנחנו מבינים שאנחנו לא מסכימים בכל דבר, אבל אנחנו לא אויבים. עלינו למצוא דרכים שבהן נוכל להתחשב אחד בשני מבלי להפריע לצד האחר".