העונה החדשה של "האח הגדול" נפתחה אמש בקול תרועה רמה עם שלושה מנחים טריים ומפורסמים, בית גדול ומעוצב בטוב טעם, ודיירים חדשים וצעירים הרבה יותר מאשר בעונות קודמות. אחד השינויים הגדולים שהתרחשו עם המעבר של "האח הגדול" ל"רשת" הוא הוא ללא ספק החלפת האח הגדול (יורם זק), באחות גדולה (רווית ליאור-מנדל, העורכת החדשה של התוכנית) שינוי שמתבטא בקולה הנשי ובדרישה לפנות אליה בלשון נקבה. אך האם מדובר בגימיק שמנסה לרכב על רוח MeToo# או מהפכה פמיניסטית של ממש?

טום מודן, מורה וחוקר התקשורת מרשת תיכון גימנסיה התייחס לשאלה ואמר: "נראה כי רשת ניסו ללכת כמה שיותר רחוק מהגרסה ש'קופרמן' הפיקו ל'קשת', ובעיקר החליטו לתת לצופים אווירה חדשה של שינוי. הדבר היחידי שלא השתנה אלו הן הסטיגמות, שנשארו אותן הסטיגמות: הערבייה, עובד חברת חשמל, מפיק המסיבות, העבריין שהשתקם, המזרחי, השחיינית והדוגמנית הרוסיה", הוא אמר. "השינוי הגדול ביותר של העונה הנוכחית, שהוא גם הניסיון של רשת להגיד - 'זאת לא אותה תכנית!', עם החלפת דמותו של האח הגדול בדמותה של האחות הגדולה. רשת כנראה הלכו על קו מחתרתי ומהפכני, ונתנו את הסמכות העליונה בבית לקול הנשי. הבחירה הזאת מייצגת את רוח הזמן החברתית והתרבותית וקיימת בה אפשרות אמיתית למהפכה".


האח הגדול. צלם: אביב חופי
האח הגדול. צלם: אביב חופי


למה בעינייך דווקא "האח הגדול" היא התוכנית הראשונה בטלוויזיה שעברה "ניתוח לשינוי מין"?
"קשה שלא לחשוב על קמפיין MeToo# ועל ההאשמות על הטרדה מינית כלפי 'האח הגדול' הקודם, ופרשת יורם זק דנה רון, כחושבים על השיקולים של 'רשת' להחליף בין האח לאחות. רוח הזמן השוויונית מביא איתה גישה פמיניסטית אל הבית, והבחירה הזאת תוכיח את עצמה בהמשך כגימיק מעפן או כחתרנות אמיתית".

יורם זק. יח
יורם זק. יח


איך נדע אם באמת חלה כאן מהפכה?

"התגובות של האחות הגדולה החדשה להערות שוביניסטיות, לביטויים מיניים והטרדות מיניות, לדיונים הלכתיים אודות מקומה של האישה, הם שיקבעו את אופיה ואת יכולה להביא את המהפכה הנשית החברתית ישירות לפריים-טיים. ההחלטה כיצד לחשוף פרשיות וצילומים מיניים וכיצד להגיב למעלליהם של הגברים בבית, כיצד היא תגיב לנשים שנכנסות אל החדר? האם נראה פה יחס שונה ומעודף? כיצד הדיירים יגיבו לקול הנשי הסמכותי? האם יערערו עליו? כיצד הצופים בבית יגיבו שפתאום מנהלת את הבית אישה? ובכלל פה נכנסת השאלה העמוקה יותר האם האחות הגדולה תדאג להעלות את השיח סביב מגדר וזכויות לסדר היום הציבורי".

מתמודדת עם אג'נדה פמיניסטית. לירז אסייג , האח הגדול. צלם: אביב חופי
מתמודדת עם אג'נדה פמיניסטית. לירז אסייג , האח הגדול. צלם: אביב חופי


"ההתנסות הזאת מאוד מעניינת, האם העובדה שהיא אישה תהיה כמו גיבנת על גבה לכל אורך העונה, או שהיא הכינה כבר את הדרך שלה להתמודד עם המחלוקות ולהוביל הלאה ביצירתיות", שואל מודן. "מעניין כיצד העורכים הראשיים יחליטו להציג את העונה, האם יבליטו מסרים מגדריים שליליים או דווקא חיוביים? האם העונה כולה תתמקד בדיונים מגדריים? אולי כולם מכוונים לכך שבסוף תזכה אישה? לאחות הגדולה יש המון כיוונים שהיא יכולה ללכת אליהם אך בשל מעמדה המהפכני דווקא הפעם אנחנו אלה שנעקוב אחרי כל צעד ומשפט שלה בתכנית וננסה להבין איזה אחות גדולה היא רוצה להיות".