הנהלת בנק דיסקונט הודיעה השבוע ללקוחותיהם כי החל מתחילת החודש האחרון הופסק נוהל השכרת כספות פרטיות. הלקוחות התבקשו להיערך בהתאם ולהעביר את חפצי היוקרה שהוחזקו בכספות למקומות אחרים. חלק מהלקוחות, שניהלו חשבונות גם בבנקים אחרים כמו הפועלים או לאומי, העבירו למוסדות אלו את חפצי היוקרה שלהם, בעוד שאחרים נזקקו לשירותים של חברות שמספקות כספות פרטיות כדוגמת ברינקס או בריקסטון. היו גם לקוחות שהעדיפו לקנות כספת פרטית ולאחסן בבתיהם את חפצי הערך שברשותם.
 
את ההחלטה על חיסול שירות השכרת הכספות קיבלה מנכ”לית בנק דיסקונט לילך טופילסקי, שמובילה בשנים האחרונות מהלך התייעלות מקיף. עלות השכרת כספת פרטית נעה בדרך כלל בין 1,000 ל־2,000 שקל לשנה, בהתאם לגודלה של הכספת ולנפחה. למרות המחיר הגבוה, בדיסקונט הגיעו למסקנה כי שירות זה אינו כדאי לבנק. ההחלטה התקבלה באישור הפיקוח על הבנקים. יצויין כי בבנקים אחרים מצמצמים אף הם שירות זה, אולם טרם הפסיקו אותו לחלוטין. בתגובה לפניית "מעריב־השבוע" אישרו בדיסקונט כי שירות השכרת הכספות נפסק משיקולים כלכליים, כחלק מתכנית ההתייעלות של הבנק. בחברות הכספות הפרטיות מיהרו להסתער על הלקוחות שנותרו לפתע “מיותמים” מכספות.
 
 חברת בריקסטון, בניהול עו”ד דביר אינדיג, שמפעילה מתחם כספות במגדלי רובינשטיין בת”א, יצאה במבצע של “כספת לכל החיים”, המיועדת לפתיחה אך ורק ליורשים. בגלל העדר הצורך בתחזוקה שוטפת, דמי השכירות של הכספת בחברה יהיו נמוכים מהרגיל, כפי שנמסר מהחברה, ויסתכמו רק ב־590 שקל לשנה במקום בכ־2,000 שקל. “הישראלים מחזיקים כיום כמיליון כספות פרטיות ויש עדיין כ־60 אלף כספות בבנקים. אנחנו בהחלט ממלאים את החלל שנוצר בגלל יציאת הבנקים מהתחום”, אמר עו”ד אינדיג.