כוננות שיא בצפון: צה"ל שחרר הערב (שלישי) הודעה יוצאת דופן, בה נטען כי כוחות הביטחון הנחו את העיריות והמועצות המקומיות ברמת הגולן לפתוח מקלטים ביישובים, זאת בעקבות "שורת זיהויים חריגים בקרב הכוחות האיראניים בסוריה". בהודעה הרשמית מטעם דובר צה"ל נכתב כי "על רקע שורת זיהויים חריגים בקרב הכוחות האיראניים בסוריה, הוחלט בצה"ל לחדד את הנחיות ההתגוננות במרחב רמת הגולן ולהנחות את הרשויות על פתיחת מקלטים. יש להמשיך ולהישמע להוראות שיימסרו על ידי צה"ל ככל שיידרש".


העלייה בכוננות היא בעקבות זיהוי חריג של הכנות בצד האיראני מהיום לפעולה מוגבלת של ירי רקטות ברמת הגולן. אין שום שינוי בגזרות השונות וכבר בימים האחרונים נפתחו מקלטים ברמת הגולן. ההבדל הוא שעכשיו מדובר בהנחיה. עדיין ולמרות הכוננות הגבוהה, בישראל לא מזהים יכולת איראנית לפעולה רחבה אלא לפעולה נקודתית". 



ההחלטה על פתיחת המקלטים באה לאחר שורה של ממצאים נוספים והתייעצויות בצה"ל כדי להיות מוכנים לאפשרות של ירי רקטות לעבר רמת הגולן. איך הערכה כרגע לעימות נרחב וההערכות בישראל הן שהאיראנים מעוניינים בתגובה מוגבלת בהתאם ליכולות המוגבלות שלהם בסוריה. עם זאת, בצה"ל נערכים לתרחישים השונים העלולים להתפתח. בכל מקרה מדגישים בצה"ל כי במידה ותהיה פעולה איראנית התגובה הישראלית תהיה חריפה".



ההנחיה ליישובי רמת הגולן לפתוח מקלטים
ההנחיה ליישובי רמת הגולן לפתוח מקלטים



"במקביל", ציינו בצה"ל, "הושלמה פריסה של יכולות הגנה וקיימת מוכנות גבוהה של כוחות צה"ל לתקיפה. צה"ל ערוך ומוכן למגוון תרחישים ומזהיר כי כל פעולה כנגד ישראל תענה בתגובה חריפה". 



יש להסביר כי בצה"ל מזהים כי נוהל הקרב האיראני ממשיך להתקדם למרות חשיפת התוכנית האיראנית לנקמה. על פי ההנחיות שיצאו לתושבים, אפשר להבין מכך שההערכות היא לירי רקטות קצרות טווח לעבר רמת הגולן בשלב הזה. במערכת הביטחון זיהו את ההכנות האיראניות כבר יתר משבועיים, כאשר בימים האחרונים ההכנות לפעולה התקדמו.



בתוך כך, במערכת הביטחון הוחלט גם על פריסה רחבה של כיפות ברזל בצפון, כמו גם של מערכות הגנה אוויריות נוספות, כהכנה לירי רקטות אפשרי מכיוון מסוריה. 



בהתאם להנחיית צה"ל ופיקוד העורף, הגבירה מועצה אזורית גולן את הכוננות וההיערכות ביישובי הגולן. אלי מלכה, ראש המועצה: "בשנים האחרונות נערכנו בתיאום עם צה"ל ופיקוד העורף באופן מיטבי להתמודדות עם הסלמה בגזרת הגולן. אוכלוסיית הגולן מלוכדת ובעלת חוסן. אנו עדים להיערכות המאוד משמעותית של צה"ל בפריסה רחבה בגולן, ובטוחים שצה"ל ידע לתת מענה הולם ולהגן על תושבי הגולן ומדינת ישראל". 

בתוך כך, משרד החינוך הודיע כי בשל המצב הביטחוני, הטיולים הבית ספריים לרמת הגולן המתוכננים למחר מבוטלים.