ארה"ב פורשת מהסכם הגרעין עם איראן לא רק כי לדעת הנשיא טראמפ ההסכם לא מונע ולא עוצר את איראן מקידום שאיפותיה לנשק גרעיני, אלא גם כעונש על היות איראן מדינת טרור המסייעת לארגוני טרור במזה”ת וברחבי העולם. כצפוי, ציין הנשיא טראמפ כי חשיפת ישראל את מסמכי הגרעין היא הוכחה שאיראן לא ויתרה על שאיפות הגרעין. בהתייחסו לאיראן ולתוכנית הגרעין שלה, לא היו חדשות מיוחדות שלא היו ידועות עד כה. מה שהנשיא הפגין זה שלא אמריקה תחילה. אלא טראמפ תחילה. זהו המסר שעלה מהחלטת הנשיא לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן. אני ואין בלתי. זאת המשמעות שהוא ביקש להעביר לעולם בהחלטתו. 
 
נראה כי הנשיא פשוט לא יכול היה להתאפק עד לתאריך הרשמי, בעוד שלושה ימים, כדי להודיע אתמול על החלטה ובחר במהלך שמפגין את יכולתו ואת הדחף הבלתי נשלט שלו לזעזע את הזירה הבינלאומית, והפעם בעוצמה שאינם זכורה זה שנים. בער בעצמותיו האימפלוס להוכיח כי בכל הנוגע לסוגיות, לבעיות ולמשברים בעולם, הוא זה שקובע ומחליט. זה המסר שעלה מההחלטה לחדש את הסנקציות נגד איראן שהוסרו במסגרת ההסכם.
 
פרקטית, מבחינת סמכותו כנשיא, הכרעתו היא לגיטימית לגמרי. בכל הדיווחים אתמול באמצעי התקשורת בארה”ב הוזכר וצוין כי כמועמד הציב טראמפ בקמפיין הבחירות שלו את ביטול ההסכם בראש רשימת יעדיו כנשיא. זאת גם הכרעה שמתיישבת היטב עם האובססיה של טראמפ לחסל כל זכר למורשת של קודמו, שנוא נפשו, ברק אובמה.
 

השאלה הגדולה שהטרידה או ליתר דיוק הפחידה והבעיתה שגרירים, דיפלומטים ופרשנים בכירים במרכז האו”ם בניו יורק הייתה איך טראמפ יטפל במהומה המדינית ובתוהו ובוהו ביחסי החוץ של ארה”ב בעקבות ההחלטה. “הוא לא בנוי להתמודד עם תסבוכת ומצב המערער באופן קשה סדר ויציבות בתחום מרכזי כמו שהסכם הגרעין יצר”, צוטט דיפלומט מערבי בכיר ביותר בתדרוך סגור שקיים, “וזה מה שמפחיד אותנו”.
 
בשיחות בקרב דיפלומטים בכירים באו”ם, שאחדים מהם היו מעורבים במגעים שהניבו את הסכם הגרעין עם איראן, ההערכה הרווחת כמעט בהסכמה כללית היא שהמשמעות המידית של החלטת הנשיא טראמפ היא קרע ביחסים עם מעצמות המערב הידידותיות והקצנה במתיחות עם רוסיה. “ייקח זמן עד שצרפת גרמניה ובריטניה יחליטו איך להגיב ומה לעשות כמענה למהלך שפוגע ומעליב אותן”, אמרו דיפלומטים בניו יורק.
 
ההחלטה הקריטית העומדת בפני מעצמות המערב היא האם להעדיף יחסי סחר מסועפים ורווחיים שהן מקיימות עם איראן, או לנתק יחסים אלה מפחד הסנקציות האמריקאיות נגד חברות אירופיות הפועלות באיראן. לגבי תגובת איראן ההערכה היא שמלבד הצהרה חריפה שתגנה את ארה”ב, למעשה איראן תמתין ותגיב בהתאם למהלכים שינקטו מעצמות המערב החתומות על ההסכם. לדברי דיפלומטים, הסכם גרעין חדש לא בא בחשבון בעתיד הקרוב. 
  
מותר לראש הממשלה בנימין נתניהו לשפשף ידיו בהנאה, אבל הוא ינהג בחכמה אם ישמור על פרופיל נמוך ולא ייצא בהצהרות צהלה וסיפוק. נתניהו נתפש כגורם מרכזי שהוביל את המאבק נגד הסכם הגרעין עם איראן. אבל עכשיו נתניהו ייחשב בעיני מעצמות המערב וגם בעיני ידידו הגדול בקרמלין כגורם לא ידידותי ואפילו בעייתי.