טורקיה הודיעה הערב (שני) על החזרת שגריריה מישראל ומארצות הברית. דובר ממשלת טורקיה, בקיר בוזדג אמר כי הממשלה הכריזה על שלושת ימי אבל בטורקיה לזכר ההרוגים מרצועת עזה.
הצתת מעבר כרם שלום ותקיפה אווירית של יעד חמאס. צילום: דובר צה"ל

מוקדם יותר הערב, ממשלת דרום אפריקה החליטה להחזיר את שגרירה בישראל לאלתר ועד להודעה חדשה. ההחלטה הדרום אפריקאית באה בעקבות האירועים האלימים בגבול רצועת עזה. בהודעת הממשלה נאמר: "בעקבות המתקפה הישראלית החמורה שנעשתה ללא הבחנה, ממשלת דרום אפריקה החליטה להחזיר את השגריר סיסה נגומבנה לאלתר ועד להודעה חדשה". דרום אפריקה קראה גם לצה"ל "לסגת" מרצועת עזה.

כוויית קראה הערב לכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם על רקע האירועים האלימים בגבול עזה, בעוד המזכ"ל אנטוניו גוטיירש הביע דאגה לנוכח המספרים הגבוהים של הנפגעים ובבריטניה הטילו אחריות על הקיצונים ברצועה. השגריר הכווייתי במועצת הביטחון, מנצור אל-עוטייבי, מסר כי הוא מקיים דיונים עם המשלחת הפלסטינית ועם חברי הגוש הערבי באו"ם על מנת לכנס את מועצת הביטחון לדיון חירום.

"אנחנו מגנים את מה שמתרחש ויש תגובה פעילה מצדנו ונראה מה מועצת הביטחון תעשה היום או מחר", אמר אל-עוטייבי. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, התייחס להתרחשויות בעזה בשיחה עם כתבים בעת שהשתתף בכינוס בז'נבה. "אני מודאג במיוחד מהחדשות שמגיעות מעזה לגבי מספר ההרוגים הגבוה", אמר גוטרש. "גם על חמאס מוטלת אחריות להסלמה".
רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס


בכירים בבית הלבן גינו הערב את ארגון חמאס בעקבות אירועי היום ברצועה. בין היתר, הבכירים אמרו במסיבת עיתונאים כי "האחריות על האירועים היא של החמאס בלבד ולישראל יש זכות להגן על עצמה". לדברי הבכיר, שלא צוטט בשמו, אין הצדקה בפזיזות והציניות שחמאס נוקטים בהם, בכך שמפנים אנשים לקחת חלק באירועים אלימים שיסכנו אותם. הוא הדגיש כי "חמאס הוא האחראי היחיד על כל האירועים ברצועה".

תגובה חריפה במיוחד באה מצד טורקיה. שר החוץ הטורקי האשים את ישראל בטרור ובטבח, ודובר הממשלה צייץ בטוויטר כי "הממשל האמריקאי אחראי כמו ממשלת ישראל לטבח" בעזה. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן התייחס גם הוא למהלך האמריקאי, ואמר כי עם העברת השגרירות לירושלים בוחרת ארצות הברית להפוך לצד בסכסוך ולאבד את תפקיד המתווך בתהליך השלום במזרח התיכון. 
  
אליסטר ברט, השר האחראי על סוגיות המזרח התיכון במשרד החוץ הבריטי, הטיל על "גורמים קיצוניים" את האחריות להפגנות האלימות ליד הגדר. "עצוב במיוחד לנוכח אובדן חיים בעזה היום", אמר. "מודאג שהפגנות שלוות מנוצלות על ידי גורמים קיצוניים. קורא לאיפוק בשימוש באש חיה. אלימות היא דבר הרסני עבור תהליך השלום, בריטניה מחויבת לפתרון שתי המדינות עם ירושלים כעיר בירה משותפת".

בצרפת הפצירו בישראל לגלות איפוק. "צרפת קוראת לכל השחקנים להפגין אחריות ולמנוע הסלמה חדשה", אמר שר החוץ, ז'אן-איב לה דריאן. "צרפת שוב קוראת לרשויות הישראליות להפגין יכולת שיפוט ואיפוק בשימוש בכוח שחייב להיות יחסי באופן הדוק". בהתייחסו להעברת השגרירות האמריקאית, אמר הבכיר הצרפתי כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי ושל החלטות מועצת הביטחון.

בתום פגישה בין שרי החוץ וההגנה של רוסיה ומצרים, אמר שר החוץ הרוסי לברוב כי רוסיה ומצרים "מביעות חשש לגבי המצב בשטחים הפלסטינים, ובמיוחד ברצועת עזה". הוא חזר על מחויבותן של שתי המדינות להחלטות האו"ם ולעקרונות יוזמת השלום הערבית. "אנו, כמו מצרים, מודאגים מהניסיונות לשנות את המסמכים החשובים הללו ואת הגישות עליהן הסכימה הקהילה הבינלאומית". לברוב התייחס גם למהלך העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, ואמר כי מדובר בשינוי חד-צדדי של החלטות הקהילה הבינלאומית. 

אנטוניו גוטרש. צילום: רויטרס
אנטוניו גוטרש. צילום: רויטרס

 
בנוסף, לברוב חזר על העמדה הרוסית כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני ייפתר רק באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים, והזכיר כי רוסיה נכונה לסייע. "כפי שאתם יודעים, רוסיה הציעה פעמים רבות לארח ולשמש פלטפורמה למשא ומתן שכזה. ההצעה שלנו עדיין על השולחן". דוברו של נשיא רוסיה פוטין אמר כי רוסיה חוששת כי העברת השגרירות האמריקנית לירושלים תביא להידרדרות המצב באזור.
 
שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני פנתה לישראל ולחמאס בקריאה לנהוג באיפוק ולמנוע אבידות נוספות. "ישראל חייבת לכבד את הזכות למחאה לא-אלימה ואת העיקרון של מידתיות בשימוש בכוח. חמאס ואלו המובילים את ההפגנות בעזה חייבים לוודא כי הן נשארות בלתי-אלימות לחלוטין, ולהימנע מלנצל אותן למטרות אחרות". מוגריני הזהירה מפני הסלמה של המצב המתוח ממילא, אשר עלול להוביל להרחיק עוד יותר את הסיכוי להשגת שלום וביטחון, וקראה לשוב למשא ומתן שיוביל לפתרון מדיני. 
 
ארגוני זכויות אדם בינלאומיים יצאו בחריפות נגד ישראל. "אנחנו עדים להפרה מעוררת חלחלה של החוק הבינלאומי וזכויות אדם", נמסר מארגון אמנסטי. "הזוועה הזו חייבת להיפסק מיד". שרה ליאה וויטסון, מנהלת המזרח התיכון בארגון משמר זכויות האדם, הוסיפה כי "מדיניות הרשויות בישראל לירות ללא הבחנה על מפגינים פלסטינים בעזה, בלי קשר אם יש סיכון מיידי לחיים, הביאה לשפיכות דמים שכולם היו יכולים לצפות אותה".