חילופי מהלומות דיפלומטיים: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הורה לגרש את השגרירים של ארצות הברית וישראל ממדינתו, על רקע המתיחות ברצועת עזה, וגם ישראל בתגובה גירשה את הקונסול הטורקי. דני אילון, לשעבר סגן שר החוץ ושגריר ישראל בווושינגטון, אשר השפיל בעבר את שגריר טורקיה בישראל והושיב אותו על כסא נמוך, התייחס היום (רביעי) אצל אילה חסון ב-103FM להחרפה ביחסים בין המדינות.



"הרבה מאוד מידידי מתקשרים אליי ואומרים לי, בבדיחות הדעת, שאני הייתי הראשון שזיהה את המשבר. המקרה של טורקיה הוא מקרה עצוב, ארדואן הוא איסלאמיסט קיצוני ולאומן המשתמש בישראל כשק חבטות לקראת הבחירות המקומיות במדינה וגם כדי לחזור למעמד אימפריאליסטי טורקי באזור", הסביר אילון. 

כשנשאל האם ארדואן משסה את הקהל שלו בישראל על מנת לקבל נקודות ולגזור קופון ממניעים פנים-פוליטיים טורקיים השיב אילון: "חד משמעתית כן. להערכתי ארדואן עושה זאת כדי להביך את היריבים המדיניים שלו בהגמוניה הסונית (מצרים, סעודיה ומדינות המפרץ). מעבר לכך, האידאולוגיה שלו, מפלגת האחווה והצדק הטורקית, היא אידאולוגיה חמאסית של אחים המוסלמים הטורקים. להערכתי זה עיקר הסיפור כאן. יש לזכור שהאיש משתף פעולה עם חמאס למרות שמדינתו חברה בנאט"ו והאיחוד האירופי ורואה בחמאס ארגון טרור". 


דני אילון עם השגריר הטורקי. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
דני אילון עם השגריר הטורקי. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90


"לטורקיה ולישראל יש המון אינטרסים משותפים, אלו שתי מדינות לא ערביות, אחת מוסלמים ואחת יהודית שעד הגעתו של ארדואן היה ביניהן שיתוף פעולה מצוין, זה חבל מאוד", הוסיף סגן שר החוץ לשעבר. "מצבו של ארדואן מאוד יציב פוליטית. הוא קיצץ את כל ראשי המשטר הקודם, החליף את כל אנשי בית המשפט העליון, את ראשי הצבא וזרועות הביטחון, שינה את החוקה וביצר את מעמדו. יש גם סברות ושמועות שהוא ביים את ההפיכה כדי לחסל את מתנגדיו".
בנוסף התייחס אילון לאירועים שהתרחשו על הגדר ברצועת עזה: "לצערי הרב לחמאס יש כאן ניצחון הסברתי-מדינתי-דיפלומטי ענק על חשבון הקרבת אנשיו ללא חשבון וללא מוסר. זו אינה רק קטסטרופה הסברתית, מדינות אירופה מבינות את המצב במזרח התיכון ובוחרות בצד של חמאס כדי להתנגח בישראל מכל מיני סיבות. יהיו שיטענו שישנם גם מניעים אנטישמיים".

"אני לא בטוחה שזה נובע ממניעים אנטישמיים אלא ממניעים פוליטיים, טענה אילה חסון, "לעמנואל מקרון הצרפתי יש יותר מ-10% מצביעים מוסלמים, הוא סופר את הקולות שלו בבית ועושה את החישובים שלו. אתה מתגעגע לפוליטיקה?"
"לא כל כך, לאחרונה הקמתי ארגון הסברה על נצח ישראל ברשתות החברתיות ומאוד נהנה מהפעילות בו. ההתמודדות הקשה ביותר שלנו, בה אני מרכז את מאמציי, היא הפנייה לצעירים בארצות הברית. באירופה כמעט אין מה לעשות, חבל על המאמץ כרגע".
עריכה: איתמר זיגלמן