קרב דיפלומטי: השבוע, שהחל ביום ירושלים והעברת השגרירות האמריקאית לבירה, וצפוי להסתיים בתחילת צום הרמאדן, כלל מספר אירועים חריגים במישור המדיני. מספר שעות אחרי סיום אירוע חנוכת השגרירות האמריקאית בירושלים, ממשלת דרום אפריקה הודיעה כי החליטה להחזיר את שגרירה בישראל לאלתר ועד להודעה חדשה. בהודעת הממשלה נאמר: "בעקבות המתקפה הישראלית החמורה שנעשתה ללא הבחנה, ממשלת דרום אפריקה החליטה להחזיר את השגריר סיסה נגומבנה לאלתר ועד להודעה חדשה". דרום אפריקה קראה גם לצה"ל "לסגת" מרצועת עזה.

זמן קצר לאחר מכן, טורקיה הודיעה כי היא מחזירה את השגרירים מארצות הברית ומישראל. הסערה לא נרגעה ובהודעה רשמית מטעם משרד החוץ נמסר כי "הקונסול הטורקי בירושלים, חוסנו גורג'אן טורקאולו, זומן אחר הצהריים לראש הטקס במשרד החוץ, והתבקש לחזור לארצו להתייעצויות לזמן מה".
בנוסף, הממונה הטורקי בתל אביב זומן למשרד החוץ לשיחת נזיפה, זאת בין היתר בעקבות יחס בלתי הולם לשגריר ישראל איתן נאה, שגורש מהמדינה, בשדה התעופה באיסטנבול על ידי ביצוע בידוק בטחוני מחמיר, בנוכחות מכוונת של תקשורת טורקית. השגריר נאה נחת לאחר התקרית בנתב"ג.

כאמור, לאחר פרסום התמונות מאיסטנבול התגובה הישראלית לא איחרה לבוא. הנציג הטורקי הגיע לשיחת נזיפה במשרד החוץ עם ראש מחלקת דרום אירופה איריס עמבור וצולם כשהוא נדרש להציג תעודות בכניסה למקום. מדובר בנציג מדרג נמוך מאחר והשגריר בישראל זומן להתייעצויות באנקרה והקונסול סולק.
בתוך כך, עוד מדינה אירופית נוספת שנקטה בצעדים בעקבות האירועים בעזה היא לוקסמבורג - שיזמנה את השגרירה הישראלית בבלגיה ולוקסמבורג, סימונה פרנקל, לשיחה במשרד החוץ וכך גם השגרירה בבריסל זומנה. בנוסף, חברים באסיפה הלאומית הצרפתית התעמתו היום בפריז עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. הם אמרו שהמפגינים בעזה אינם טרוריסטים ושעל צרפת להחרים את האירוויזיון בישראל. במקביל, הרשות הפלסטינית הודיעה על החזרת נציגיה מוושינגטון, רומניה, צ'כיה, הונגריה ואוסטריה. 

הפגנות בגבול הרצועה. צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90
ארה"ב סיכלה בקשה לחקירה עצמאית במועצת הביטחון
האמריקאים סיכלו בקשה לחקירה עצמאית במועצת הביטחון של האו"ם של האירועים בגבול רצועת עזה, כך דווח בתקשורת האמריקאית. כמו כן, כוויית קראה שלשום לכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו”ם על רקע האירועים האלימים בגבול עזה.
המועצה התכנסה אתמול בערב לדיון שהחל בדקת דומייה לזכר הפלסטינים שנהרגו. שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי אמרה בדבריה בישיבה, כי האו"ם הוא מוסד צבוע. "יש המון אלימות באזור. לצערי, המוסר הכפול נפוץ במועצת הביטחון של האו"ם. בשבוע שעבר, כוחות איראנים תקפו עמדות ישראליות. בנוסף, כוחות איראנים שיגרו טילים לעבר סעודיה. בימים האחרונים, ארגון הטרור חמאס, בגיבוי איראן, שיגר מתקפות נגד צה"ל. האיום המשותף לכל אלה הוא מקומו של השלטון האיראני, שמפר זכויות אדם בסיסיות ברחבי העולם". 
"הפגישה של היום, לעומת זאת, לא נוגעת לכל אלו, אלא דווקא לפתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים. בשביל אנשים מסוימים, המהלך הזה הוא סיבה טובה לנקיטה באלימות. איך אפשר להצדיק זאת?", תקפה השגרירה.
היא התייחסה לטענות כי העימותים נוצרו בעקבות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ואמרה כי "חמאס נוקט באלימות במשך שנים, עוד הרבה לפני שהעברנו את השגרירות. המפגינים בעזה ניסו לפרוץ את הגדר, לאחר שחמאס עודד אותם לעשות זאת. חמאס הצית את מעבר כרם שלום. כל אלו מאמללים את חיי הפלסטינים. חמאס מסכן את אנשי עזה, אל תטעו. ארגון הטרור מרוצה מהתוצאות של העימותים אתמול". עוד ציינה, כי "אין מדינה בעולם שהיתה נוהגת באיפוק שבו נהגה ישראל".