מנהיג איראן עלי חמינאי אמר הערב (חמישי) כי "פלסטין תשוחרר מהאויבים וירושלים תהיה בירתה. הפלסטינים סובלים מישות מזויפת והמוסלמים מסתפקים בצפייה. ארצות הברית היא שותפה לישות הישראלית בפשעים נגד הפלסטינים". את הדברים אמר לרגל תחילת הרמדאן ולקראת הפסגה האסלאמית באיסטנבול, עליה הוחלט לאור ההתפתחות האחרונה על גדר רצועת עזה.



לקראת הכינוס, פנה מנהיג חמאס איסמעיל הנייה אל מנהיגי המדינות הערביות והאיסלאמיות "לנקוט עמדה נחושה וחזקה שתביא קץ לעמידתה הברורה של ארצות הברית לצד ישראל, וכן להקים חזית ערבית-איסלאמית שתגן מפני הניסיונות להגן על הסוגיה הפלסטינית". במקביל הודה הנייה לארדואן על גירוש שגריר ישראל מאנקרה. באיגרת ששיגר לנשיא הטורקי, קרא להחרים את ישראל בכל התחומים ולפעול למניעת נורמליזציה בינה לבין מדינות האיסלאם. מנהיג חמאס קרא עוד לדחות את כל ההחלטות הפוגעות בעקרונות הפלסטינים, ובראשן ההכרה בירושלים כבירת ישראל, וכן לעמוד אל מול עמדתן של כמה מדינות ערביות שמנסות, לטענתו, לשווק את הממשל האמריקאי. 


עלי חמינאי. צילום: רויטרס
 

על פי התוכנית, אמורה מחר אחר הצהריים להתקיים גם הפגנת ענק באיסטנבול, בהשתתפות מאות אלפים, כתמיכה בפלסטינים ונגד ״הטבח שביצעה ישראל ברצועת עזה״, כך על פי הודעת ממשלת טורקיה. ארדואן שוחח עם מלך סעודיה סלמאן בנוגע להעברת השגרירות ושני המנהיגים דנו גם בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. 



מזכ"ל הליגה הערבית: "לפתוח בחקירה על פשעי הכיבוש"


מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-ריט אמר מוקדם יותר היום כי החלטת ארצות הברית להעביר את השגרירות לירושלים בטלה ואין לה תוקף משפטי, הן בינלאומי והן ערבי. אבו אל-ריט אמר בנאומו, שנשא בפני שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר, שהתכנסו לבקשת סעודיה, כי "יש לפתוח בחקירה בינלאומית על פשעי הכיבוש בגבול רצועת עזה בימים האחרונים". 

הוא הוסיף עוד כי "כינוס החירום בא בעקבות התוקפנות החמורה על החוק והלגיטימיות הבינלאומית, עם מעבר השגרירות האמריקאית לירושלים שהיא החלטה לא אחראית שתוביל את האזור למתיחות ומצביעה על נטייה ברורה של ארצות הברית לצד הכובש". המזכ"ל הסביר כי "זאת, במקביל ליהירות ולאלימות של הכוחות הישראלים על האזרחים הפלסטינים הבלתי חמושים, במסגרת צעדות השיבה ברצועת עזה".

כינוס של הליגה הערבית. צילום: רויטרס


אבו אל-ריט הדגיש כי הליגה הערבית תבחן את יחסיה עם כל מדינה שתעביר את השגרירות לירושלים, וקרא לקהילה הבינלאומית, ולמועצת הביטחון, לדאוג להגנה על הפלסטינים ולהפסיק את מה שהוא כינה "מכונת ההרג", והדגיש כי "הערבים ימשיכו לקרוא לשלום ולפתרון צודק של הסוגיה הפלסטינית, אך ישראל ממשיכה בהתנכלות ובאלימות שלה להזכיר לנו שהדרך לשלום נעולה, לכן היא נושאת באחריות בפני העולם בגין בזבוז ההזדמנות לשלום".
שר החוץ הפלסטיני, ד"ר ריאד אל-מאלכי, קרא למדינות ערב להחזיר את שגריריהן מארצות הברית, בדומה לטורקיה. "מדינות ערב לא ייפגעו אם יחזירו באופן קולקטיבי את השגרירים מוושינגטון לבירותיהן להתייעצות", אמר אל-מאלכי, בכנס שרי החוץ של חברות הליגה הערבית בקהיר. "העמדה האמריקאית מעניקה לישראל את האפשרות להמשיך את הפשעים נגד העם הפלסטיני". שר החוץ הפלסטיני קרא למדינות ערב להתחייב על ניתוק היחסים עם כל מדינה שתעביר את השגרירות שלה לירושלים.
 
שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושלו, אמר כי יש להעמיד לדין את ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, בגין "הפשיעה נגד האנושות". בראיון שהעניק ל"טי-אר-טי" הטורקי הוסיף השר הטורקי לקראת כינוס מועצת המדינות האסלאמיות, כי "הפלסטינים יכולים להגיש את התביעה הזו, ולא להמתין להודעת מועצת הביטחון, מאחר וארצות הברית תשתמש בזכות הווטו כדי להכשיל כל החלטה שתגנה את ישראל".
חמאס קורא לציבור לצאת להפגין

בתוך כך, חמאס קרא לציבור הפלסטיני להגיע להפגנות מחר בגבול רצועת עזה ובגדה המערבית, במה שכונה "יום הנאמנות לשהידים״. על פי הערכות, ההפגנה שמגיעה ביום השני של חודש הרמדאן - לא תצא מכלל שליטה. בינתיים, פלסטינים המשיכו להגיע גם היום - היום הראשון של חודש הרמדאן - אל מחנות השיבה.

על פי דיווחים מקומיים, צה"ל ירה במהלך היום שחלף כמה פעמים לעבר מפגינים לאורך הגבול המזרחי של הרצועה. בנוסף, צה"ל ירה אש לעבר קבוצת צעירים פלסטינים במחנה השיבה ממזרח לחאן יונס בדרום הרצועה, וכן לעבר קבוצת צעירים שהתקרב למחנה ממזרח לעזה ולעבר מגדל פיקוח של חמאס במרכז הרצועה. בשלושת המקרים לא היו נפגעים.