חשיפת מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין אתמול, שלפיה מטוס הקרב ה־35־F "אדיר" כבר השתתף פעמיים בתקיפות חיל האוויר במזרח התיכון, לצד התמונה של מטוס הקרב מעל ביירות שהוצגה אתמול בכנס שבו השתתפו מפקדים וקצינים בכירים רבים מחילות אוויר שונים בעולם, לא התרחשה במקרה.



מדובר במסר משולש לאיראנים, לסוריה ולחיזבאללה, שלפיו צה"ל מוביל בכמה צעדים על כל יכולת הגנה אווירית שיש בידי כל אחת מהמדינות או מארגוני הטרור באזור. מסר של עליונות אווירית, שלכאורה רק תגדל ככל שתלך ותתרחב הפעילות האווירית של מטוסי האדיר, דבר הצפוי להתרחש בחודשים הקרובים.



גם השימוש בתמונה של מטוס ישראלי מעל ביירות הוא שימוש נדיר. ישראל אינה מסתירה מהעולם כי כחלק מתפיסת הביטחון שלה שמי לבנון פתוחים לה לחלוטין, וכי מדובר בצורך ביטחוני חיוני לאור כוונות חיזבאללה. ובכל זאת, שימוש בתמונה כזו הוא חריג. במיוחד כאשר בקהל יושבים נציגים מלמעלה מעשרים מדינות שונות, שאת זהות חלקן לא ניתן לפרסם.



הנתון הזה גם ממחיש את הפער שמתקיים היום בין הדיפלומטיה הגלויה והביטוי התקשורתי שלה בעולם, לזאת הסמויה יותר, שמתנהלת, בין השאר, בשיתופי פעולה סמויים מאחורי הקלעים והרחק מהעין התקשורתית.



מטוס F-35. מסר משולש. צילום: דובר צה"ל
מטוס F-35. מסר משולש. צילום: דובר צה"ל



למרות זאת, לאחר שהתמונה הוצגה בכנס היא לא הופצה בתקשורת, ומפקד חיל האוויר נראה בסרטון שהופץ כשהוא מציג רק את החלק התחתון של המסך, מבלי שניתן לראות דבר. זאת, אולי כדי לא לסובב את האצבע גם בעין השנייה של חיזבאללה, שטוען נגד ישראל שהיא פוגעת בריבונות הלבנונית מדי יום.



מעבר לכך, בין התמודדות לשוטף להכנה לעתיד, בחודשים הקרובים חיל האוויר עומד בפני הכרעות דרמטיות לגבי בניין הכוח שלו לעשרות השנים הקרובות. עד סוף השנה תתקבלנה החלטות חשובות מאוד, דרמטיות, אל מול האתגרים הביטחוניים שהולכים ומתבהרים בחודשים האחרונים.



צריכה להתקבל הכרעה לגבי טייסת קרב נוספת, בין מטוס ה"אדיר" לבין ה־F15i ,כמו גם לגבי מסוק התובלה הבא ולגבי מטוסי התדלוק העתיקים, ששברו מזמן כל שיא אפשרי של שירות מבצעי. בחיל האוויר אומרים שההחלטה תתקבל כנראה קודם כל לגבי טייסת הקרב, אחר כך לגבי מטוסי התדלוק ולבסוף לגבי מסוקי התובלה.



אם ניתן להמר ולזהות סימנים בשלב הזה, נראה שלפחות כרגע טייסת מטוסי הקרב הבאה תהיה של ה־F15i ולא טייסת 35־F נוספת, זאת גם לאור ההצלחות האחרונות בסוריה ועקב הרצון לשלב בין יכולותיהם ויתרונותיהם שני המטוסים.



בזירת המסוקים, לפחות כרגע, נראה שבחיל האוויר הכיוון הוא ליסעור החדש ולא לצ'ינהוק. גם אם לא בכוונה, יש כאן חלוקה בין שתי ענקיות הנשק האמריקאיות בואינג (F15i) ולוקהיד מרטין (היסעור החדש). אתמול זכתה האחרונה, שמייצרת כזכור את מטוסי האדרי, לחותמת המבצעית הטובה ביותר שיכלה לבקש, מול צבאות רבים בעולם.