התקיפה הלילה של מנהרת חמאס ומטרות נוספות של הכוח הצבאי הימי של חמאס הן למעשה ניצול הזדמנות של צה"ל, לפגוע במטרות שהם מעוניינים לפגוע בהן, על מנת להשיג תכלית מבצעית מוגבלת, שאותה היו משיגים בעבר רק לאחר ירי רקטות לעבר שטח ישראל. במציאות הנוכחית, צה"ל שינה למעשה במידה מסוימת את משוואת התגובה, כאשר תקיפות חיל האוויר מתרחשות גם לאחר הנחת מטענים על הגדר, נזק לגדר המערכת או חדירות לישראל וגרימת נזק כפי שהתרחש אתמול בבוקר. במצב כזה, תקיפות חיל האוויר שהיו נדירות יחסית לאחר מבצע צוק איתן, הפכו בתקופה האחרונה לעניין שהוא כמעט בשגרה.
לפחות בשלב הזה, המסר שעובר דרך הפצצות חיל האוויר, לפחות על פי התוצאות בשטח אינו משפיע על חמאס כך שיעצור את ניסיונות החדירה לישראל, הפגיעה בגדר, טרור העפיפונים. בנוסף, בתקופה האחרונה אף התגברה המגמה של הטסת רחפנים לשטח הישראלי. זו מדיניות הטרור של חמאס נכון לשעה זו, כאשר הוא גם מצליח לשלוט באופן מוחלט ולעצור כל כוונה לירי רקטות לעבר ישראל, שעל פי ניתוחו לא משרת את האינטרסים שלו נכון לשעה הזו. למרות מספר ההרוגים הגבוה שהיו ברצועה בחודשיים האחרונים רקטה אחת לא נורתה לעבר ישראל, מדובר באירוע חסר תקדים ואין מדובר ביד המקרה.
צה"ל פועל בעזה על פי אישור הדרג המדיני, במדרגות תגובה שנקבעות בתוכניות מבצעיות סדורות. גם אם יש שינוי מסוים במדיניות, תגובת צה"ל היא עדיין במדרגה הנמוכה ביותר - תקיפת יעדים ומטרות חמאס, שאין בהם מחבלים ברגע התקיפה. עם זאת, כמובן שבסיכול פיגוע או בזיהוי חולית טרור שמתקרבת לגדר, הסיפור הוא אחר לחלוטין. צריך לדעת לסנן את ההצהרות בישראל, שמדברות על תגובה חריפה של צה"ל ברצועה, ולזכור שעדיין מדובר בתגובה שנמצאת במדרגה הנמוכה ביותר, גם לאחר תקיפת היעדים שבוצעה אתמול בלילה. 

ככל שהמציאות של טרור הגדר, שחמאס מבקש להשוות לו דימוי של טרור עממי תימשך, כך יש סיכוי רב שצה"ל יעלה מדרגה בפעילות ההתקפית שלו, בתקיפות שיובילו גם לפגיעה פיזית במחבלים. אבל, לפחות עכשיו זהו אינו המצב - התגובה הצבאית מתונה ומוגבלת וכך צריך להציגה, מי בעד או מי נגד. אין פער גדול יותר שעלול להיווצר בהרתעה, כאשר מתגלה פער בין אופי הפעולות הצבאיות בשטח אל מול חריפות האמירות וההצהרות. באין לפחות בשלב הזה ייתכנות או מהלך מדיני מוגבל שנראה באופק, הפעלת הכוח הצבאי נתפס מבחינת הצמרת המדינית-ביטחונית בישראל ככלי להרתעת חמאס ועצירת טרור הגדר. בשלב זה, נדמה שהמסר המועבר כמעט מדי לילה דרך כלי הטיס של חיל האוויר, אינו נקלט בצד השני, שממשיך באותו קו ומדיניות. הדבר כנראה יחייב את צה"ל להחריף את תגובתיו ברצועת עזה נגד חמאס כבר בתקופה הקרובה.