יממה אחרי ש"פגישת המאה" בוטלה, האם היא שוב על השולחן? נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שרק אתמול הודיע למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און על ביטול הפגישה ביניהם ענה היום (שישי) לשאלות עיתונאים בנוגע לקיומה, ולא פסל זאת. "נראה מה יהיה", אמר הנשיא, והוסיף כי הקשרים בין הממשל בבית הלבן לפיוניאנג נמשכים. טראמפ הוסיף כי ייתכן והפגישה אף תיערך ב-12 ליוני, תאריך הפגישה המיועד.



אם אכן יבוטל ביטול הפגישה, יהווה הדבר תפנית נוספת במהלך דיפלומטי "דו-קוטבי", שהציג מחוות ודיבורים על פרס נובל מצד אחד, ואיומים במלחמה גרעינית מצד שני. כזכור, רק אתמול הודיע הנשיא האמריקאי על ביטול הפגישה המתוכננת עם קים לאחר שהאחרון סירב להתחייב להתפרקות גרעינית. טראמפ אף אמר לאחר ביטול הפגישה כי הוא החליט לבטל את הפגישה "בשל ההצהרות האחרונות. זהו מכשול עבור קוריאה הצפונית, וגם עבור העולם. אנחנו יותר מוכנים מאי פעם להתמודד עם האיום הצפון קוריאני. אני מקווה שקים ג'ונג און יעשה את הדבר הנכון עברו עמו. הלחץ על המדינה יימשך. ייתכן שהפסגה תתקיים במועד מאוחר יותר", אך נראה שהטון הנשיאותי התחלף היום במידת מה.



מתופת, להשלמה, וחזרה לעימות



כזכור, אחרי חודשים ארוכים מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות האמריקאית, ועד לאחרונה, היה נראה כאילו יחסי וושינגטון - פיוניאנג נמצאים על סף פיצוץ ואף לקראת מלחמה גרעינית, כאשר קים ביצע מספר ניסויים בנשק גרעיני ובטילים, ושני המנהיגים החליפו עלבונות דיפלומטיים כגון "איש הרקטות הקטן", "כלב זקן", וטראמפ אף איים לתקוף את קוריאה הצפונית "בתופת וזעם שלא נראו כמותם".



עם זאת, בחודש מרץ האחרון, ובאופן מפתיע, ביקרה משלחת של המועצה לביטחון לאומי של קוריאה הדרומית בבית הלבן, ולאחר פגישה בין נציגי המועצה לבין הנשיא האמריקאי, הודיעו הדרום קוריאנים כי תיערך פגישה בין טראמפ לקים. לקראת הפגישה קוריאה הצפונית הסכימה אף לפרק את מתקן ניסויי הגרעין שברשותה. לאחר שהיועץ האמריקאי החדש לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אמר כי ארצות הברית שואפת להגעה לפירוז גרעיני מוחלט של קוריאה הצפונית, "כפי שאירע בלוב", לדבריו, ובעקבות תרגיל משותף של צבאות קוריאה הדרומית, יפן וארצות הברית, הודיעה פיוניאנג כי לא תסכים להתפרק מנשקה הגרעיני, ואף איימה לבטל את הפגישה המתוכננת עם טראמ.פ. איום, שכאמור, טראמפ עצמו מימש