הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) את תמיכתה בחוק שיעגן לראשונה את הביטחון התעסוקתי ל־400 אלף עובדי הקבלן בישראל. החוק ישמור על זכותם לפיצויי פיטורים מקבלן כוח אדם שהופסקה ההתקשרות עמו תוך שמירת משרתם אצל הקבלן החדש. זאת לאחר שהושגו הסכמות עם משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.



הצעת החוק של ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) עדיין לא שמה קץ לאפשרות של חברה קבלנית חדשה להפסיק את העסקת עובדי החברה הקודמת, אבל תביא לסיומה של תופעה מכוערת אחרת, כשהקבלן כובל את עובדיו אליו.



הצעת חוק של ח"כ מלינובסקי (ישראל ביתנו) לתיקון חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, צפויה לקבל הבוקר את תמיכת הממשלה בוועדת השרים לחקיקה. הצעת החוק מבקשת לקבוע כי אם חדלה התקשרות בין מעסיק לקבלן כוח אדם, ועובדו של הקבלן עבר לעבוד אצל קבלן אחר –אבל אצל אותו מעסיק - יהיה העובד זכאי לפיצויי פיטורים מהקבלן כאילו פוטר.



הצעת החוק עלתה כבר לפני שבועיים בוועדת השרים, בתמיכת משרדי העבודה והרווחה והאוצר, אבל בהסתייגות של שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי). הבוקר היא צפויה לקבל את תמיכת הממשלה, לאחר שמשרד המשפטים הסיר את הסתייגותו.



 ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)



הבסיס להצעת החוק היה מקרה של צעיר שעבד כמאבטח בחברה קבלנית שהתחלפה אחרי מכרז. העובד, בהסכמתה של החברה החדשה, רצה להישאר במקום עבודתו, אבל החברה הקבלנית הקודמת לא הסכימה לשחרר אותו ואף תבעה אותו. רק אחרי הליך משפטי ארוך סיים העובד את התקשרותו עם הקבלן שהעסיק אותו כדי לשמור על משרתו.



סיפור דומה קרה לפני כחצי שנה כאשר חברה קבלנית שהעסיקה את מאבטחי הרכבת הקלה בירושלים הפסידה במכרז האבטחה. המאבטחים שהוכשרו לתפקיד רצו להישאר בחברה החדשה שזכתה במכרז והיא הייתה מעוניינת בהעסקתם. אולם החברה שהפסידה במכרז תבעה את העובדים וטענה, בעודה מסרבת לשלם להם פיצויים ולשחרר אותם מהחוזה, כי זכותה לבחור להעסיקם כמאבטחים במקומות אחרים. לבסוף משכה החברה את התביעה וויתרה על העובדים.



"התחלנו לבדוק את הנושא לעומק וגילינו תמונה עגומה ונפוצה", אמרה ח"כ מלינובסקי ל"מעריב־השבוע". "חברות הקבלן מעבירות עובדים ממקום למקום כאילו היו חפצים. מדובר בהצעת חוק מהפכנית, שבאה להבטיח ביטחון תעסוקתי, שמירה על רצף הזכויות ושקט כלכלי לכ־400 אלף עובדי הקבלן.


"מדובר במגוון רחב של עובדים - בהם מורים, סייעות לגננות, עובדי ניקיון, עובדי מחשוב ועוד".