היום (ראשון) אושר על ידי הממשלה הרכב הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות הציבורי. לכאורה עוד עניין של פרוצדורה שגרתית, אולם מה שמעורר עניין בנושא זה הוא שמותיהם של שניים מחברה הוועדה: פרופ' יעקב נגל ורו"ח איריס שטרק. נגל הוא תת־אלוף במיל', לשעבר ראש המל"ל תחת נתניהו, וסיים את תפקידו אך לפני שנה. הוועדה המייעצת היא למעשה התחנה האחרונה טרם אישורם הסופי של מועמדים לתפקידים בכירים בשירות הציבורי, כולל הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד, נגיד בנק ישראל, נציב שב"ס, ומה שרלוונטי מתמיד - מפכ"ל המשטרה. הוועדה צפויה בקרוב לדון במועמד להחלפתו של המפכ"ל רוני אלשיך, אם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן יחליט שלא להאריך את כהונתו בשנה נוספת.



תפקיד הוועדה הוא לבחון את עברו של מועמד שנבחר על ידי הממשלה לכהן באחד התפקידים ולאשר שאכן הוא עומד בסטנדרטים של טוהר המידות המצופים מאנשים בתפקידים כאלה. בראש הוועדה יעמוד שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר השופט אליעזר גולדברג, שיחליף את השופט בדימוס יעקב טירקל, שעמד בראש הוועדה הקודמת. עוד חברים בוועדה הם ממלא מקום נציב שירות המדינה אהוד פראוור, וכאמור שניים נוספים שכבר קיבלו את אישור היועץ המשפטי לממשלה לחברותם בוועדה – יעקב נגל ואיריס שטרק.



נגל מונה לתפקיד סגן ראש המל"ל בשנת 2011 ובין השנים 2016־2017 שימש בתפקיד ממלא מקום ראש המל"ל. הוא נחשב מקורב מאוד לראש הממשלה. בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" במרץ 2017, מעט לפני שסיים את תפקידו, תיאר נגל את מערכת היחסים עם נתניהו. "אני מאוד לא מאמין בלירוק לבאר ששתית ממנה", אמר. "ונניח שיש לי מחלוקת עם ראש הממשלה, לא תשמע אותה ממני גם אחרי שאני אצא מפה. אני אכנס אליו לחדר, אני אהפוך שולחן, אעמוד על הראש. אבל אחרי שיקבל את ההחלטה אני אצא ואתמוך בו בכל הכוח. הוא ראש הממשלה. מה אני, ראש מל"ל במדינה אחרת? אני ראש המל"ל שלו. אני יד ימינו. אני עובד שלו, ואחרי זה של הקבינט, ואחרי זה של עם ישראל".



איריס שטרק. צילום: מתוך ויקיפדיה
איריס שטרק. צילום: מתוך ויקיפדיה



לרשימת החברים בוועדה מצורפת חוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה עו"ד שלומית ברנע פרגו, שכתבה בהסתמך על שאלון שמילא נגל לצורך התמודדותו כחבר בוועדה למינויים כי "אין לו זיקה מפלגתית, אישית או עסקית לשר משרי הממשלה". כאמור, מי שעוד צפויה להתמנות לוועדה היא רו"ח איריס שטרק, וכמו במקרה של נגל, גם עליה כתבה היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה כי אין לה זיקה מפלגתית, עסקית או אישית למי מחברי הממשלה. אלא שמבדיקה במסמכי מבקר המדינה, כפי שפורסם בעיתון "הארץ", עולה כי שטרק תרמה 5,000 שקל לשרה גילה גמליאל במהלך הפריימריז של שנת 2012.



נוסף לכך, שטרק מכהנת במספר גופים, חלקם ציבוריים, בשורה של תפקידים, בהם בוועדת שירות המדינה, בוועדת המינויים בראשות נציב שירות המדינה, במועצה הציבורית המייעצת למפעל הפיס, וכן משמשת דירקטורית ויו"ר ועדת הביקורת ועוד. שטרק הייתה בין חברי הוועדה למינויים בראשות נציב שירות המדינה שהצביעה בעד הפיכת תפקיד המשנה למנכ"ל במשרד ממשלתי למשרת אמון ובכך בעצם קיבלה, יחד עם עוד כמה חברים, את עמדת הדרג הפוליטי, בניגוד לעמדתו של ממלא מקום נציב שירות המדינה אהוד פראוור. שטרק הגיבה לפרסום ואמרה: "הגורמים המשפטיים במשרד ראש הממשלה ובמשרדו של היועץ המשפטי לממשלה בדקו ואישרו את המועמדות לוועדה המיוחדת למינויים לתפקידים בכירים".



גורמים משפטיים המעורים בנושא אמרו: "איריס שטרק הצהירה בהצהרתה שנמסרה למשרד ראש הממשלה כי תרמה לפני שמונה שנים תרומה אחת לח"כ גמליאל, אך התרומה הוחזרה. לכן, ולאור חלוף הזמן, נראה היה שהתרומה לא מעוררת קושי במינוי". יעקב נגל אמר אמש בתגובה לטענה כי יש לו זיקה אישית לראש הממשלה: "כתבתי מסמך ניגוד עניינים ואני מניח שמישהו חשב שזה לא רלוונטי. אני בטח לא קובע דברים כאלה. מי שצריך לקבוע, יקבע מה זו זיקה אישית ומה זה לא. הרי כל אחד עבד פעם עם מישהו.



"כתבתי שאני מכיר טוב את כל שרי הממשלה ואת ראש הממשלה מכיוון שכשנה וחצי הייתי בקבינט, במשרד הביטחון, במשרד ראש הממשלה וכו'. אני מכיר הרבה מאוד אנשים ואני לא חושב שזה דבר רע. הדבר הכי חשוב לי בחיים שלי זה השם שלי. פנו אלי ושאלו אותי אם אני רוצה להיות חבר בוועדה. זה נראה לי מספיק חשוב, אז אמרתי כן".



מהמחלקה המשפטית במשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "פרופ' נגל סיים את תפקידו במל"ל לפני כשנה. הגורמים המשפטיים שבדקו את הנושא סבורים כי במקרה זה אין זיקה אישית. "היועץ המשפטי לממשלה אישר את מינויה של הגב' שטרק. הגורמים המשפטיים במשרד ראש הממשלה בדקו את הסוגיה, שנמסרה גם בהצהרתה של הגב' שטרק, ולא מצאו מניעה במינויה לוועדת הבכירים. הצעת ההחלטה וחוות הדעת המשפטית אושרו על ידי משרד המשפטים".



ממשרדו של היועץ המשפטי לממשלה נמסר: "בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה יש לבחון את חלוף הזמן ממועד היווצרותה של זיקה פוליטית. בענייננו, גם מבלי להידרש לשאלה אם התרומה הוחזרה, חלפו למעלה מחמש שנים ממועד נתינתה ובנסיבות אלו, ובהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, אין בתרומה האמורה כדי להעיד על זיקה לשר משרי הממשלה. באשר לדוח המבקר משנת 2010, גם באמור בו אין כדי לפסול את מינויה. באשר לתפקידיה הנוספים של הגב' שטרק, גם בהם אין כדי ללמד על קיומה של זיקה. לבסוף יצוין כי מועמדותה של הגב' שטרק לא טופלה על ידי הגב' שלומית ברנע אלא על ידי עורכת דין מלשכתה שפעלה ובתיאום עם משרד המשפטים. בנוגע לנגל, הוא מילא תפקיד מקצועי שאין בו כדי ללמד על זיקה אישית".