ב־20 השנים האחרונות הורשעו בפלילים 54 ראשי רשויות מקומיות. לפי כתבי אישום בשלבים שונים, נגד שישה ראשי רשויות מכהנים שמתכוונים להתמודד בבחירות המוניציפליות בסוף השנה, רק נס ימנע מהם הרשעה פלילית ותקופת מאסר בעטיה. ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן הוא השלישי ברציפות שנחקר ומעצרו הוארך. קודמו בתפקיד חיים אביטן היה עצור, אך הפרקליטות החליטה להימנע מהגשת כתב אישום, כי התברר שמתנגדיו תפרו לו תיק. קודמו של אביטן, ניצב בדימוס ישראל סדן, ריצה עונש מאסר.



מה יש בחדרה שגורר את נבחרי הציבור שלה לביצוע עבירות פליליות (במקרה של גנדלמן הוא עדיין חשוד), אחרי שהיו גנרלים בצבא ובמשטרה וסומנו כמנועי צמיחה של העיר. התשובה היא מפגש עם כסף עצום, שקיים בפיתוח הנדל"ן בעיר, כפי שקורה גם בערים אחרות. מחקר מקיף של פרופ' עמנואל גרוס ועו"ד גדעון פישר בדק ומצא כי במאה הנוכחית הורשעו בפלילים 28 ראשי ערים, רוב מוחלט מהמורשעים ריצה עונש מאסר בפועל. 257 רשויות מקומיות קיימות בישראל, 76 מהן עיריות.



עובדי רשויות, מהנדסים וחשבים הורשעו. הולילנד, צילום: עדיאל לו
עובדי רשויות, מהנדסים וחשבים הורשעו. הולילנד, צילום: עדיאל לו



השלטון הציבורי בישראל מושחת במהותו



בכל הרשויות המקומיות מכהנים 1,207 נבחרי ציבור – רובם המוחלט בהתנדבות ללא שכר. אולי זו הסיבה שב־17 השנים האחרונות הורשעו גם תשעה חברי מועצה באותן רשויות. הנתון הזה אינו כולל את עובדי הרשויות, כגון מהנדסי ערים וחשבים שהורשעו, כמו בפרשת הולילנד למשל. שכרו הממוצע של ראש עירייה הוא כ־55 אלף שקל ברוטו. אבל בתוקף תפקידו הוא מעורב בפרויקטים של מיליארדי שקלים, שמיטיבים עם יזמים שונים, שמתעשרים מהר. אומנם החוק דואג לוודא כמה השקיע ראש רשות מקומית בקמפיין הבחירות שלו, ובעיקר מי הם התורמים. כל קצין בכיר, גמלאי של מערכת הביטחון, אינו יכול לממן קמפיין כזה כאשר הוא מסיים שירות ביטחוני בסביבות גיל 50.



יזמים עסקיים שהם בעלי עניין תמיד מוכנים לסייע במימון הקמפיין, השקעה ששקולה לפרוטות עבורם, ומצפים לתשואה עצומה על ההשקעה, אם וכאשר המועמד שלהם ינצח בבחירות.  וכאן מתחילה מסכת של הלשנות ותלונות, שחלקה מבשיל לכתבי אישום עם הרשעה בסוף ההליך המשפטי. כל הוועדות לבניין ערים הן מוקש נעל מנתר לכל ראש רשות. חקירה של חלק מראשי הרשויות מגלה שבתוך זמן קצר יחסית הם הפכו למיליונרים (כמו מרים פיירברג, ראש עיריית נתניה) באמצעות בעלות של בני משפחה ומקורבים על נכסי נדל"ן. חקירה כמו זו שעדיין מתנהלת נגד דב צור ודוד ביטן מראשון לציון, וארנון גלעדי מתל אביב, חשפה גם חשדות לכאורה למעורבות של ארגוני פשע מאורגן.



השלטון הציבורי בישראל - כנסת ורשויות מקומיות - מושחת במהותו. מאז שנת 2000 הורשעו וריצו עונש מאסר 18 ח"כים ושרים. מ־75 כתבי אישום שהוגשו נגד נבחרי ציבור בישראל ב־17 שנים, 62 הסתיימו בהרשעה. ואנחנו ממש לא קרובים לסוף הסאגה, אפילו לא באמצע הדרך. אז מי אמר שלא מעניין כאן? עובדה: בכנסת יש נבחרי ציבור שהם לוביסטים של בעלי הון; ברשויות המקומיות יש נבחרי ציבור שעושים עסקים עם בעלי הון.  בסוף שרשרת השחיתות הזו נמצא האזרח/תושב, שתפקידו רק לשלם מס, לשתוק, וחס וחלילה להתלונן. כי אם יתלונן הוא יוגדר כחמוץ וכ"סמולן". כי את מנגינת השחיתות הזו נבחרי הציבור ממש לא רוצים להפסיק. או שהם מעורבים או שהם נלחמים במעורבים.