המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה היום (שלישי) לאשר את תוכנית מחלף הכניסה המערבי לנמל התעופה בן גוריון (מחלף כפר חב"ד), המיועד לשמש כמחלף הכניסה הראשי לנתב"ג. התוכנית, ביוזמת חברת נתיבי ישראל, כוללת הקמת מחלף כניסה מערבי לנתב"ג, אשר ישרת את הבאים ממערב, כולל גשר להולכי רגל ורוכבי אופנים.



בנתב"ג עברו בשנה החולפת מעל 20 מליון נוסעים, בקצב גידול שנתי חד של 13%, כאשר כשני שלישים מהם מגיעים מכיוון מערב. כיום, נוסעים רוב משתמשי שדה התעופה המגיעים מכיוון גוש דן, במעקף של כשמונה קילומטרים מזרחה וחזרה מערבה. על פי הצפי, המחלף החדש יחסוך את זמן הנסיעה המיותר, תוך הפחתת זיהום האוויר הנגרם עקב הארכת מסלול הנסיעה.



למחלף נעשתה בדיקת כדאיות כלכלית באמצעות חברת נתיבי ישראל, שקבעה שגם כאשר מחשבים את עלות הזמן המתבזבז כיום ביחס לזמן בו יקום המחלף, בהתחשב בעלות של שעת פנאי ולא שעת עבודה של המשק שהיא גבוהה בהרבה - יש יתרון כלכלי להקמת המחלף.



במנהרה, ישר לטרמינל 3


המחלף המוצע בתוכנית ממוקם על כביש 1, בתחום המועצה האזורית עמק לוד ובין היישובים אחיעזר, צפריה וכפר חב"ד. בתחום התכנית עובר נחל שפירים, שהינו אחד מיובליו של נחל איילון. על פי התכנית, המחלף החדש יוביל את הנוסעים הישר לכניסה לטרמינל 3, באמצעות מנהרה תת-קרקעית מתחת לכביש 1. מחלף הגישה הקיים ימשיך לשמש את הנוסעים המגיעים מכיוון מזרח.



התוכנית אושרה כבר בשנת 1997, במסגרתה היה אמור המחלף לשמש כמחלף העיקרי הנותן מענה תחבורתי הולם למגיעים לנתב"ג מכיוון מערב.


יישום התוכנית התעכב שנים ארוכות עקב התנגדות תושבי כפר חב"ד והמועצה האזורית עמק לוד, אשר הגיעה גם לבית המשפט. במסגרת זו, התוכנית שנידונה כעת כוללת את הקטנת שטח המחלף ביחס לתכנון המקורי, תוך החזרה של כ-75 דונם של קרקע חקלאית למושבים ולכפר חב"ד. לשם כך, תוכנן המחלף מחדש, כולל העברת המנהרה התת-קרקעית מתחת לכביש 1, על להפחית את הפגיעה באיכות החיים של תושבי האזור.



"מדובר בהישג חשוב עבור אזרחי ישראל ותיקון עוול היסטורי. עם אישור המחלף, מיליוני אזרחים המגיעים לנתב"ג מדי שנה, יוכלו ליהנות מדרך גישה מהירה לנמל התעופה בן גוריון", ציין יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב ביילסקי



מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "20 שנים מאז שאושרה התוכנית לנתב"ג 2000, הושלמה היום התוכנית להקמת המחלף החשוב ביותר לנמל התעופה של מדינת ישראל עם כניסה במיקום המיטבי".