בלי שכמעט שמנו לב, חודש אוקטובר, שאו-טו-טו נגמר, היה עמוס במיוחד באירועים מיוחדים שצוינו ברחבי העולם. את חלקם, מן הסתם, הספקתם לחגוג, ואת היתר תוכלו לרשום ביומן כדי לחגוג בשנים הבאות...

די מגניב לדעת שכמעט לכל נושא, כמו גם לכל מזון ומשקה בינלאומיים מוכרים יש יום מיוחד משלו, ושכמעט בכל חודש ניתן למצוא כמה ימים מיוחדים שיעניינו את חובבי הקולינריה וגם את חובבי הטיפה המרה. במדור הזה ננסה מדי חודש לאתר עבורכם כמה ימים מיוחדים שכאלה, בהם תוכלו בכל פעם לחגוג משהו טעים כזה או אחר, כי לא משנה עד כמה אתם חיים בשלום עם המציאות הפסיכית שלנו, סיבה למסיבה זה תמיד טוב, לא? קבלו את סיכום אירועי חודש אוקטובר.

אוקטובר - לא סגורים על זה שאתם צריכים אותנו כדי למצוא סיבות לשתות, אבל יאללה - תרוויחו...(צילום: יח"צ, דוד בר)
אוקטובר - לא סגורים על זה שאתם צריכים אותנו כדי למצוא סיבות לשתות, אבל יאללה - תרוויחו...(צילום: יח"צ, דוד בר)
לא סגורים על זה שאתם צריכים אותנו כדי למצוא סיבות לשתות, אבל יאללה - תרוויחו...(צילום: יח"צ, דוד בר)

יום הקפה העולמי 1 באוקטובר

נספרסו
נספרסו
כל אחד והקפה שלו. מצליחים לקום בבוקר בלי ספל קפה? מה מעיר אתכם כל בוקר ומהו הקפה שלכם, אספרסו, מקיאטו, קפוצ'ינו, נס קפה, שחור או אחר? אם היינו צריכים לספור את כל כוסות הקפה שעברו דרכנו במשך השנים, סביר להניח שרובנו היינו מגיעים למספר לא הגיוני.

הסברה אומרת כי מקור השם הוא במילה הערבית קהווה, אם כי מלונאים ערבים סברו שהמשמעות המקורית של המילה היא יין, והיא נגזרת מקיצור השם קַהְוַת אלְבֻּן שפירושו - יין הפול. מקור הקפה כנראה באתיופיה, ולאחר שקיסר אתיופיה הגיש לו קפה, המיסיונר הישועי פדרו פאיש היה לאירופאי הראשון שדיווח על המשקה המוזר והמעורר הזה.

קפה הוא המצרך השני הנסחר היקר ביותר בעולם, אחרי הנפט, ואחד המשקאות הבינלאומיים המאחדים רבים מאתנו על גבי הגלובוס. מסתבר שכיום העולם צורך קרוב ל-2.25 מיליארד כוסות קפה מדי יום. יום הקפה הבינלאומי נחגג ב-1 באוקטובר.

יום הוודקה הבינלאומי 4 באוקטובר

וודקה זוברובקה
וודקה זוברובקה
גם לוודקה יש יום חגיגות מיוחד משלה. וודקה היא אחד מהמשקאות האלכוהוליים הפופולאריים ביותר בעולם. נאמר על הוודקה כי אין לה ריח, טעם וצבע, ובכל זאת בכל רגע נתון נמצא מותג חדש של וודקה, שיצרניו מוכנים להישבע כי הוודקה שלהם שונה מאחרות, טובה יותר, נעימה יותר וטעימה יותר.

את הוודקה מקשרים בדרך כלל לרוסיה, אם כי תמיד כנראה תהיה מלחמה על הבכורה בין הרוסים לפולנים. אך חלק מהוודקות הטובות והיוקרתיות ביותר בעולם מגיעות גם ממדינות אחרות כמו, צרפת, סקנדינביה, ארצות-הברית ועוד.

מקור השם וודקה בשפות הסלאביות. פירוש השם וודקה - גם ברוסית וגם בפולנית -הוא "מים קטנים". כבר במאה ה-16 התחילו לייצר ברוסיה ובפולין וודקה בצורה מסחרית, אך לשיא צריכתה הגיעה הוודקה רק במהלך המאה ה-19. אמנם נהוג לשתות את הוודקה נקייה, אך רבים משלבים אותה בקוקטיילים בהם הוודקה היא המרכיב העיקרי כמו מרטיני, בלאדי מרי, קוסמופוליטן ועוד. יום הוודקה נחגג בכל שנה בארצות-הברית ב-4 בחודש אוקטובר, החל משנת 2009 והוא החל בעצם כחג שיווקי. ליום הוודקה יש גם אתר משלו הנקרא Vodka Day.

אוקטוברפסט 16 יום (בעיקרון מאמצע ספטמבר עד יום א' הראשון באוקטובר, אבל אנחנו גמישים...)

יום הבירה הבינלאומי הוכרז בקליפורניה כיום השישי הראשון של חודש אוגוסט. העניין אמנם התחיל כחגיגה בבר המקומי של המייסדים, אך התרחב לממדים של אירוע עולמי בו שותים בירות חדשות או נדירות ומשחקים משחקי טריוויה ומשחקי שתייה במדינות רבות בעולם. אבל... אין ספק שימי הבירה הרשמיים והפופולאריים ביותר, המצוינים בעולם כולו, נערכים דווקא בחודש אוקטובר בחגיגות האוקטוברפסט המרהיבות.

פסטיבל אוקטובר נערך מדי שנה, בעיר מינכן שבגרמניה ונחשב לגדול ביותר מבחינת מספר המשתתפים בו. האוקטוברפסט הראשון נערך ב-12 באוקטובר 1810, על-מנת לחגוג את נישואי נסיך הכתר של בוואריה, לימים המלך לודוויג הראשון, והנסיכה תרזה מסקסוניה-הילדבורגהאזן. בפסטיבל נהוג לשתות בירה בווארית בלבד מכמה מבשלות מקומיות מוכרזות. הבירה מוגשת בכוסות בנות ליטר, ולצדה מאכלים אופייניים למטבח הבווארי כמו נקניקיות, שפצלה, כרוב כבוש ועוד. במתחם הפסטיבל מוקמים 14 אוהלים ענקיים שבכל אחד מהם מגישה מבשלת בירה אחרת את הבירה שלה, מוגשים מאכלים שונים ונשמעת מוזיקה שונה.

בין מבשלות הבירה הבוואריות שמגישות בירה באוהלים השונים תמצאו את: Paulaner Weißbier, Hofbräu München, Hacker-Pschorr, Spaten-Franziskaner-Bräu, Löwenbräu, Nymphenburger Augustiner Bräu, Spaten, Augustiner.

יום הג'ין אנד טוניק הבינלאומי 19 באוקטובר

גין-בומביי-ספייר
גין-בומביי-ספייר
ברחבי תבל מקובל לשתות ג'ין עם טוניק, לפי המנהג הבריטי. מקור המנהג בחיילי האימפריה הבריטית, שנהגו לשתות ג'ין לאחר שהכירו את אביו מולידו ההולנדי עוד במלחמת 80 השנה. הטוניק הצטרף אל הג'ין ונלגם על-ידי החיילים הבריטים באסיה, לאחר שנדרשו לצרוך כינין כתרופה נגד מלריה. כדי להבטיח שייקחו את התרופה המרה, ערבבו אותה עם סודה וכינו את המשקה טוניק ("תרופה", באנגלית). את מי הטוניק הוסיפו לג'ין עם מעט מיץ ליים כדי לרכך את הטעם המר, וכך נולד אחד הזיווגים הידועים ביותר בעולם האלכוהול.

טעמו של הטוניק הקלאסי שאותו הכרנו עד השנים האחרונות הוא בעיקר מתקתק, אך כיום כבר אפשר למצוא בברים מי טוניק איכותיים ברמות יובש שונות, ואפשר לערבב אותם עם הג'ין לפי טעמכם האישי. ככל שמותגי הג'ין תופסים תאוצה, כך גדל גם היצע הטוניק בעולם. הגדילו לעשות הברים הספרדיים, שבחלקם אפשר למצוא עשרות מותגי ג'ין ולצדם עשרות מותגי טוניק, שאותם למדו הברמנים להתאים לפי סוג התיבול השונה של הג'ין. כך אפשר לקבל ניואנסים שונים של ג'ין וטוניק, ועולם הזיווגים הופך להיות מעניין יותר.

הקוקטייל עצמו מוזכר ביצירות רבות בספרות, בשירה ובקולנוע כאחד. לדוגמא: בספר 'המסעדה שבסוף היקום', בסדרה 'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה' של דאגלס אדאמס, מתואר הג'ין אנד טוניק כמשקה שגרסאות שלו קיימות בכ-85 אחוזים מן העולמות. 007 הסוכן הידוע ג'יימס בונד מבקש ג'ין אנד טוניק בספר ד"ר נו, עם מיץ של לימון שלם.

יום הפסטה העולמי 25 באוקטובר

מכונת פסטה
מכונת פסטה
טוב, ברור שאי-אפשר בלי איזה ביס קטן לצד המשקאות. יום הפסטה העולמי נחגג ב-25 באוקטובר בכל שנה. יום הפסטה העולמי נקבע בקונגרס הפסטה העולמי בשנת 1995. פסטה היא אחד המאכלים האהובים ביותר על צרכני האוכל ברחבי תבל וביום זה חוגגים ברחבי העולם את קיומו של התענוג הבצקי הקולינרי המוכר והממכר הזה.

הפסטה (בצק, באיטלקית) היא המזון הבסיסי של המטבח האיטלקי. העדויות האירופאיות הראשונות לייצור פסטה מצויות בציורי קיר אטרוסקיים מהמאה הרביעית לפני הספירה. עם זאת, אטריות ארוכות עם עובש באורך חצי מטר שנוצרו בסין בשנת 2000 לפני הספירה ונשמרו בתוך כד חרס עתיק, התגלו במערב סין. אבל כלים לייצור פסטה התגלו גם בחורבות פומפיי. כנראה שהאיטלקים, שקיבלו את האטריות מסין, שדרגו אותן ובכך שייכו את הפסטה באופן רשמי למטבח האיטלקי. עם ההגירה לארצות-הברית נכנסה לשם גם הפסטה ומשם התפשטה לכל העולם כולו.

ישנן מעל 600 צורות ידועות של פסטה, ולרוב - שמותיהן הם תיאורים של הצורות שלהם. ספגטי (כבל), אטריות (תולעים קטנות), טורטליני (עוגות קטנות), לינגוויני (לשונות קטנות), פטוצ'יני (סרטים קטנים), פנה (קוצים), פרפרלה (פרפרים), סטראצ'פרטי (חונקי כמרים) ועוד.