כמעט לכל מזון ומשקה פופולאריים יש יום מיוחד משלו, וכמעט בכל חודש ניתן למצוא כמה ימים מיוחדים שיעניינו את חובבי הטיפה המרה וגם את הפודי'ז. הנה מה שמחכה לכם בחודש אפריל…

כמדי חודש אנחנו דואגים לכם לכמה ימים של סיבה למסיבה. כמעט לכל מזון ומשקה פופולאריים יש יום מיוחד משלו, וכמעט בכל חודש ניתן למצוא כמה ימים מיוחדים שיעניינו את חובבי הטיפה המרה וגם את הפודי'ז. חודש אפריל, תחילתו של האביב, אמור היה להיות חודש עמוס בחגיגות ושמחות, וראו זה פלא, מסתבר שדווקא חודש אפריל הוא החודש שיש פחות חגיגות אלכוהוליות וקולינאריות יותר מכל חודש אחר.

אפריל - תתחילו את החודש עם הרבה יין, תמשיכו אותו עם הרבה בירות, ואז תחזרו ליין... (צילומים: יח"צ, יואב אלון)
אפריל - תתחילו את החודש עם הרבה יין, תמשיכו אותו עם הרבה בירות, ואז תחזרו ליין... (צילומים: יח"צ, יואב אלון)
תתחילו את החודש עם הרבה יין, תמשיכו אותו עם הרבה בירות, ואז תחזרו ליין... (צילומים: יח"צ, יואב אלון)

למרות כל המאמצים, והיו כאלה, לא הצלחנו למצוא בחודש אפריל אף חג שקשור במשקה אלכוהולי כלשהו, או מאכל מיוחד, פרט ליין. החגיגה הבינלאומית היחידה קשורה רק לזן ענבים אחד. אבל לאחר חפירות עמוקות מצאנו גם חגיגת בירה אחת לרפואה. במחשבה שנייה, לנו, העם היהודי, פסח כבר מזמן הוכרז כחג היין הלאומי (הבלתי רשמי).

חוגגים ושותים

פסח הוא חגם של היקבים בישראל. החלק הארי של מכירות היין השנתיות בארץ מתבצע בשני חגי ישראל הגדולים - בראש השנה ובפסח - בהם עולה מכירת היין בכמעט 50% מיתר חודשי השנה (ובפסח יותר מכל חג אחר). דיווחים מחנויות היין מראים כי כ-70% מסך מכירות היין השנתיות מתרחשות בשבוע שלקראת ליל הסדר, כשמרבית הצרכנים רוכשים יינות מתוצרת הארץ. ההשקעה הכספית הממוצעת למשפחה לרכישת יינות לקראת החג, נעה בין 250 ל-500 שקלים. והנה מה שקורה בעולם.

סמואל אדמס
סמואל אדמס
אפריל, 7

מי שרוצה לשתות גם בירה בחודש האביבי הזה, יוכל להצטרף לאמריקאים ביום הבירה הלאומי שלהם שנחגג ב-7 באפריל. יום הבירה הלאומי נחגג מדי שנה בארצות-הברית בתאריך זה, ומציין את היום שבו חוק קאלן-הריסון נחקק, לאחר שנחתם על-ידי הנשיא פרנקלין ד. רוזוולט ב-22 במארס 1933. בשעת החתימה על החקיקה אמר רוזוולט: "אני חושב שזהו זמן טוב עבור בירה".

החוק, שנכנס לתוקפו ב-7 באפריל באותה שנה, מאפשר לאנשים לרכוש, למכור ולשתות בירה המכילה עד 4.05% אלכוהול במדינות שחוקקו אצלם את החוק. תגובת הקהל לא איחרה לבוא: בכל רחבי המדינה התאספו אנשים יחדיו מחוץ למבשלות הבירה, כשחלקם הגיעו גם לילה קודם. ביום הראשון נצרכו 1.5 מיליון חביות בירה, בהשראת החוק העומד להיכנס לתוקפו. חשוב לציין כי חוק קאלן-הריסון לא היה החוק שסימל את סיום תקופת היובש. זה קרה רק ב-5 בדצמבר 1933, כאשר התיקון ה-21 אושר. מה שעשה החוק החדש היה להגדיר מחדש מהו משקה משכר.

ואפרופו יום הבירה הלאומי בארצות-הברית, סמואל אדאמס אינה רק בירה שפרצה את הדרך לבירות הקראפט בשוק האמריקאי, הבירה הזאת היא, קודם כל, אייקון מקומי. כן, יהיה קצת מוזר לכנות מבשלה מצליחה כמו זאת בתואר "מבשלת בוטיק", אלא שאיך שלא תסתכלו על זה, סמואל אדאמס החלה את דרכה כאחת כזאת. כידוע, מדובר ביוזמה פרטית שהחלה בבישול ביתי של בירה לפי ספר מתכונים משפחתי והתגלגלה למפעל תעשייתי שלא רק מייצר ומוכר כמויות אדירות של בירה, אלא גם משמש השראה לכל מבשל בירה ביתי באשר הוא, מה שכונה עד לא מזמן "בוטיק" – ואילו היום מכונה "קראפט".

יום המלבק הבינלאומי אפריל, 17

כרם
כרם
יום המלבק הבינלאומי נחגג ב-17 באפריל, כדי לציין את היום שבו הנשיא דומינגו פאוסטינו סארמינטו מארגנטינה החליט רשמית לקחת על עצמו את המשימה להפיץ בעולם הרחב את בשורת תעשיית היין של ארגנטינה. בדיוק באותו יום, בשנת 1853, הטיל הנשיא על מישל איימה פוגט, מומחה לקרקעות מצרפת, להביא גפנים חדשות המתאימות לטרואר של ארגנטינה. המומחה הצרפתי בחר בזן המלבק כזן המתאים ביותר להסתגלות בתנאי הגידול הארגנטינאיים.

עשור מאוחר יותר פרצה בצרפת מגיפת הפילוקסרה ואיימה להשמיד את כרמי היין, כשבינתיים, המלבק פרח בארגנטינה, שם ייצרו מהזן יינות נהדרים, שאף עלו על יינות מארץ מוצאו. עשרות שנים מאוחר יותר, בשנת 1956, נתקלה צרפת במכשול נוסף, רוב כרמי המלבק קפאו והושמדו.

רמת-הגולן-ירדן-מלבק
רמת-הגולן-ירדן-מלבק
רמות-נפתלי-מלבק-
רמות-נפתלי-מלבק-
רמון-מלבק-רמת-נגב
רמון-מלבק-רמת-נגב
ברקן-מלבק-ספיישל-רזרב
ברקן-מלבק-ספיישל-רזרב
כרמל-מלבק-כרם-אדמון
כרמל-מלבק-כרם-אדמון
מארגנטינה באהבה

בשנים הבאות, ובעיקר במהלך שנות ה-90, מיקמה ארגנטינה את זן המלבק ככוכב הזנים שלה. יותר מ-10,000 דונמים של הזן ניטעו בשטחיה והוא הפך להיות המנהיג המוחלט בתעשיית היין המקומית, ובייחוד בענף הייצוא של המדינה.

חובבי היין בעולם כולו, ביחוד בארצות-הברית, גילו ושיבחו את יינות ארגנטינה מהזן המשובח הזה שהפך למבוקש ביותר, גם בשל טיבו וגם בשל המחירים הנוחים של היינות. גם פה בארץ יש כמה וכמה יינות מעניינים המיוצרים מן הזן, עליהם תוכלו לקרוא כאן בכתבתו של חבר מועצת סנהדרינק מור דניאל שהתפרסמה לא מזמן. אז אם אתם גם יהודים וגם אנשי העולם הגדול, התחילו את החודש הזה עם הרבה יין בפסח, לבן-אדום-רוזה-מבעבע-קינוח, והמשיכו אותו עם בירות מכל הסוגים, כי אלה הם המשקאות שאיתם העולם חוגג בחודש הזה, ותחזרו שוב ליין. חג שמח ולחיים!