יאיר גת חושב שלא בטוח שתמצאו יותר מדי פראות, או חופש, ביינות ה'פרי ראן' החדשים של סגל. מה שכן תמצאו שם זה יינות צנועים שעשויים היטב במחיר סביר...

רגע לפני שנדבר על הסיבה לשמה התכנסנו – יינות 'פרי ראן' החדשים של סגל – בואו נעשה קצת כבוד להיסטוריה. מאז 1787, השנה בה התחיל יענקל צבי הירש סגל, לייצר משקאות חריפים ברוסיה, הודפס השם 'סגל' על לא מעט תוויות של יין ומשקאות חריפים. משפחת סגל שעלתה לארץ בשנת 1925, הקימה את המזקקה הראשונה בישראל בשרונה, ומאוחר יותר גם יקב, שנמכר בתחילת האלף הנוכחי ליקבי 'ברקן'. תחת הידיים הטובות של היינן אבי פלדשטיין, היה 'סגל', שנחשב תמיד לאח הקצת פחות ממוסד של 'ברקן', חלוץ מרכזי בנטיעת כרמים איכותיים בגליל העליון, והפיכתו לאזור יין נחשק.

סגל, פרי ראן - יינות סבירים במחירים סבירים, שאפשר לצרף אותם בכיף לרשימת האפשרויות... (צילום: יח"צ, דוד סילברמן)
סגל, פרי ראן - יינות סבירים במחירים סבירים, שאפשר לצרף אותם בכיף לרשימת האפשרויות... (צילום: יח"צ, דוד סילברמן)
יינות סבירים במחירים סבירים, שאפשר לצרף אותם בכיף לרשימת האפשרויות... (צילום: יח"צ, דוד סילברמן)

הקברנה סוביניון הלא מסונן של 'סגל', נחשב עד היום לאייקון, ולמרות שהוא לא מאוד הצליח, גם לניסיון לעשות יינות איכות מארגמן, נשמר מקום של כבוד בתולדות היין הישראלי החדש. השנה, אימץ היקב תווית חדשה ותחת ההגדרה המחייבת: "יין פראי", השיק סדרה בשם 'פרי ראן' (Free Run) שכוללת בינתיים שני יינות, שנעשו מענבי הגליל והרי ירושלים והתיישנו עשרה חודשים בחביות.

אין מחיר לחופש

עידו לוינסון
עידו לוינסון
מה זה 'פרי ראן'? על-פי היקב מדובר ב"מיצוי הענבים הראשוני והמובחר ביותר". המציאות, כמו תמיד, קצת פחות רומנטית: מדובר בנוזל שמופק מהענבים לאחר התסיסה, ללא שימוש בכוחות חיצוניים, כלומר - רק כתוצאה מהלחץ שיוצרים הענבים המרוסקים עצמם, וביקבים תעשייתיים שבוצרים כמויות גדולות כמו ברקן סגל אפשר להניח שמדובר בלחץ לא קטן בכלל.

אם להיות קצת יותר מדויק, בשיטה הזו ניתן להפיק שישים עד שבעים אחוז מהמיץ, והתוצאות יהיו בדרך-כלל בעלות נתוני חומצה גבוהים יותר ומבנה רך יותר, יחסית לאלה שהופקו בעזרת מסחטות. יותר מדי פראות, או חופש, לא תמצאו ביינות הללו. הם עשויים היטב, לפי הספר, ולמרות ההצהרות המחייבות, מפגינים צניעות ואפילו סוג של עידון. מצד שני, אם מה שמעניין אתכם זה יין סביר במחיר סביר - כי עוד מעט פסח, אתם יכולים לצרף אותם בכיף לרשימת האפשרויות.

מרלו סדרת פרי ראן
מרלו סדרת פרי ראן

יש לו ריחות טובים של פירות אדומים ושחורים, עם נגיעות של פרי לבן טרי, פרחים, וניל ועץ קלוי. המגע שלו עם החך רך, טעמי הפרי העסיסיים והעשירים נתמכים בחמיצות בולטת ומלווים בנוכחות לא מזיקה של תבליני חבית מתקתקים. הסיומת רעננה, מהנה ואם ממש מתרכזים, אז גם טיפה מורכבת. לטעמי, מדובר באחד היינות היותר מוצלחים ברמת המחיר שלו, שמצליח לקיים חלק מההבטחות של היקב, בלי להתיימר להתעלות על איכות הפרי. 'סגל פרי ראן מרלו 2016' יתאים במיוחד למנגל, לארוחות צהריים לא מחייבות, או להרמת כוסית במשרד.

מחיר: 65 ₪

קברנה סוביניון סדרת פרי ראן
קברנה סוביניון סדרת פרי ראן

לזכותו של 'סגל פרי ראן קברנה סוביניון 2016' יש לומר שהוא שונה לחלוטין מאחיו. ובסדרות של שניים במאה, שמציגות ברוב המקרים חזית אחידה של ריחות וטעמים, זה לא עניין של מה בכך. מצד שני, מדובר באח הקצת פחות מוצלח במשפחה. יש לו ריחות מאופקים, ממוסכים ומאובקים מעט של פירות אדומים, עשבי תיבול ותבלינים מתוקים. המבנה שלו מרוכז, ונוכחות החבית מורגשת היטב ובאה לידי ביטוי בטעמי הווניל, הקרמל והמרירות הקלה בסיומת היבשה.

מחיר: 65 ₪