הגרעין הקשה של חובבי היין מעדיף להתעלם מהם, אבל עבור אנשים שלא כל-כך אוהבים יין, הם יכולים לשמש מעין צעד ראשון בדרך ליינות יותר רציניים. קבלו את היינות הכחולים...

בקיץ 2016 השיקו יזמים מחבל הבאסקים שבספרד, את 'גיק' - יין מתקתק בצבע כחול שנעשה מזנים מקומיים, בתוספת פיגמנטים טבעיים, שלפחות אחד מהם מופק מקליפות הענבים. היין הכחול שזכה להמון תשומת-לב והפך לכוכב אינסטגרם בן לילה, העלה את חמתו של משרד החקלאות הספרדי, שקבע כי המשקה החדש מפר את תקנון ייצור היין...

יינות כחולים - יינות שמזכירים מאוד  גם באריזה וגם בטעם  את המשקאות הקלים שכולם כל-כך אוהבים...  (צילומים: יח
יינות כחולים - יינות שמזכירים מאוד  גם באריזה וגם בטעם  את המשקאות הקלים שכולם כל-כך אוהבים...  (צילומים: יח
יינות שמזכירים מאוד, גם באריזה וגם בטעם, את המשקאות הקלים שכולם כל-כך אוהבים...   (צילומים: יח"צ)

הבירוקרטים והפוליטיקאים של היין אילצו את היזמים להסיר מהתוויות את המילה "יין" ולשנות את ההרכב של המשקה. הגיקים, מצדם, הגישו ערעור, ויזמו עצומות ברשת במטרה לרתום את הציבור למאבק שלהם, אבל נכון לעכשיו עדיין לא ברור איך הסיפור הזה יסתיים.

עם הצלחה לא מתווכחים

הספרדים לא היו הראשונים לחשוב שיין הולך טוב עם כחול. הגרמנים עשו את זה קודם, רק הרבה יותר בעדינות. בסוף שנות התשעים השיק המותג הגרמני 'בלו נאן' את הבקבוק הכחול שהחליף את הבקבוקים החומים והירוקים המסורתיים. ההצלחה הגורפת של המותג ברחבי העולם, שימשה השראה להמון יצרנים של יינות חצי יבשים. יינות שמזכירים מאוד גם באריזה וגם בטעם את המשקאות הקלים שכולם כל-כך אוהבים. אמנם הגרעין הקשה של חובבי היין מעדיף להתעלם מהם, אבל עבור אנשים שלא כל-כך אוהבים יין, הם יכולים לשמש כמעין צעד ראשון בדרך ליינות לבנים, וורודים ואדומים יותר רציניים.

כרמל, פרייבט קולקשן, מוסקט 2017
כרמל, פרייבט קולקשן, מוסקט 2017
כרמל, פרייבט קולקשן, מוסקט 2017

המוסקט הוותיק, שעליו נכתבו כאן בעבר אי אלו מילים, קיבל השנה בקבוק בצבע כחול עמוק שיעזור לו לבלוט על המדפים. יש לו אפילו פקק הברגה, כדי שתוכלו לאסוף אותו בפיצוציה, בדרך לפיקניק או לארוחת ערב, בלי לשאול את עצמכם אם מישהו זכר להביא אתו פותחן. היין עצמו, נשאר פחות או ויותר אותו דבר, עם ריחות וטעמים של פירות בשלים, בעבוע מעודן, טעמים מתוקים במיוחד ורק חמישה וחצי אחוזי אלכוהול. הבקבוק הכחול טוען אותו בפוטנציאל לתת פייט לכחולים המיובאים. נשאר רק לחכות ולראות אם הוא יינצל אותי.

מחיר: 39 ₪

בלו נאן, ריזלינג 2017
בלו נאן, ריזלינג 2017
בלו נאן, ריזלינג 2017

בלי ששמנו לב, הפכה ישראל לצרכנית הגדולה ביותר בעולם של המותג הגרמני הוותיק הזה. בשנת 2017 נמכרו בישראל יותר ממיליון בקבוקי 'בלו נאן', שזה יותר ממה שמייצרים כמה מהיקבים הישראליים המסחריים היותר מדוברים. האמת, אפשר להבין את זה. בנוסף למיתוג החזק והתמחור הנוח, מדובר במשקאות לא רעים, שלמרות הייצור ההמוני, מצליחים לשמור גם על שניים-שלושה מאפיינים זניים. הריזלינג בסדרה הוא דוגמא טובה לכך. יין עם ריחות של פרי לבן בשל, פרחים, ורדים וטיפה מינרלים ומתיקות שאפשר לחיות אתה.

מחיר: 50 ₪

בלו פיש, גוורצטרמינר
בלו פיש, גוורצטרמינר
בלו פיש, גוורצטרמינר 2017

ב-2005 החל איגוד מגדלי היין של Niederkirchen, באזור פלאץ במערב גרמניה - איגוד שקם בתחילת המאה העשרים, וכולל כיום יותר מחמש מאות מגדלים - לייצא לארצות-הברית יינות מתקתקים בבקבוקים כחולים עם פקק הברגה, ממש כמו אלה של 'בלו נאן', תחת השם 'בלו פיש', שהוא רק כמעט כמו זה של 'בלו נאן'. בגוורצטרמינר שלהם קשה לטעות. יש לו ריחות אופייניים של פרחים, דבש ופירות טרופיים בשלים, טעמים מוחצנים וישירים של פירות מתוקים, מבנה שמתבסס על מרירות קלה ותסיסה מעודנת על הלשון, וסיומת מוצקה, רצינית כמעט, שתעזור לו להתמודד בקלות יחסית גם עם מנות חריפות ומתובלות.

מחיר: 35 ₪

בלו פיש, פינו גריג'יו 2017
בלו פיש, פינו גריג'יו 2017
בלו פיש, פינו גריג'יו 2017

גם כשמגדלים אותו בכמויות ועושים ממנו יינות מסחריים למהדרין, הפינו גריג'יו, הידוע גם בשמו 'פינו גרי', מצליח איכשהו לשמור על האופי שלו. בגרסת הדג הכחול, הוא מציע ריחות נעימים של פירות בוסר ועשב קצור, שמוסיפים אנרגיה לנוכחות הפרי הלבן הטרי, ההדרים והמינרלים. המבנה מלוטש ומוצק, והטעמים הרעננים ומלאי החיים נהנים מרוח גבית, שהם מקבלים מהחמיצות המאוזנת, עד לרגע הזה שבו המתיקות מתפרצת וכובשת כל חלקה טובה, בסגנון עדות המשקאות הממותקים.

מחיר: 35 ₪

בלו פיש, ריזלינג 2017
בלו פיש, ריזלינג 2017
בלו פיש, ריזלינג 2017

ריזלינג סדרתי לכל דבר ועניין, עם ריחות של פירות לבנים ופירות כתומים בשלים, פירות טרופיים לא פחות בשלים, ונגיעה של ריחות גיר ומתכת. המרקם חלקלק והמבנה קליל מאוד, הטעמים הישירים וההרמוניים שומרים על מתינות אוורירית למרות המתיקות הגבוהה, והסיומת חמצמצה, מתוקה, מרירה וארוכה. שימו אותו במקרר מספיק זמן ותוכלו ליהנות ממנו ליד מנות על בסיס דגים ופירות-ים, ואולי אפילו מנות אסיאתיות, רק שלא יהיו מתובלות יותר מדי.

מחיר: 35 ₪

ברטנורא, מוסקטו 2017
ברטנורא, מוסקטו 2017
ברטנורא, מוסקטו 2017

יקב 'ברטנורא', חלק מקבוצת היקבים הכשרים הבינלאומית של משפחת הרצוג, מייצר יין משני אזורים באיטליה: טוסקנה ופיאמונטה – האזור שבו נעשה המוסקטו המבעבע האוחז בתואר "היין הכשר הנמכר ביותר בעולם". המתינות שמאפיינת את ריחות הפרי הלבן, הפרי הטרופי וההדרים שלו, נעלמת ברגע שהוא פוגש את החך, עם בעבוע קוצף ומתיקות מודגשת שמוחה כל זכר לטעמים אחרים, וסיומת מתוקה דביקה וארוכה במיוחד.

מחיר: 60 ₪

ביאנקו אזורו NV

טוב, זה לא ממש יין, אלא משקה על בסיס מוסקטו שמיוצר בפיאמונטה, ומשלב, באלגנטיות של מירי רגב, בין טרנד היינות הכחולים הבינלאומי, לבין חגיגות 70 שנה לישראל. בחיי, תלו עליו אפילו דגל ישראל קטן. הריחות שלו שמזכירים בעיקר מיצים ממותקים, שומרים על שרידים של אופי זני, הטעמים מתוקים מאוד, הבעבוע קליל ובסיום עולים טעמים שמזכירים משקאות תעשייתיים מוגזים, מופחתי סוכר.

מחיר: 39 ₪