נבחרו הזוכים בתחרות "שיבאס וונצ'ר" של מותג הוויסקי "שיבאס ריגל". ככל הנראה מדובר באחד הניסיונות המעניינים ביותר להגדיר מחדש את קהל היעד של המותג הוותיק...

אין כמעט מי שמכיר את המילה "וויסקי" ולא מכיר את המילים: "שיבאס ריגל". הוויסקי בבקבוק העגול והרחב היה בעבר סמל של הצלחה, מותג פרימיום בעידן שבו עדיין לא הרבו להשתמש במונח הזה (...), אלא שהעולם, כידוע, שייך לצעירים, והם בדיוק אלה שעמדו מולי עיניהם של הוגי תחרות "שיבאס וונצ'ר" הבינלאומית.

שיבאס וונצ'ר - מסתבר שאפשר להגדיר מחדש את קהל היעד שלך, גם מבלי לייצר וויסקי מתקתק ומתחנף... (צלם: שוקה כהן)
שיבאס וונצ'ר - מסתבר שאפשר להגדיר מחדש את קהל היעד שלך, גם מבלי לייצר וויסקי מתקתק ומתחנף... (צלם: שוקה כהן)
מסתבר שאפשר להגדיר מחדש את קהל היעד שלך, גם מבלי לייצר וויסקי מתקתק ומתחנף... (צלם: שוקה כהן)

אחת הבעיות של יצרני הוויסקי מול משקאות אלכוהוליים אחרים, הוא שהמשקאות השקופים שנמהלים בקלות במיצים ממותקים וממריצים, קוסמים יותר לקהל הצעיר – וקהל חובבי הוויסקי הולך ומזדקן. הבעיה הזאת אופיינית לכלל יצרני הוויסקי, משום כך ניתן לראות, בשנים האחרונות, מזקקות וותיקות שמשיקות סדרות מיוחדות, טרנדיות, בעלות אופי "קראפטי" ועוד. רבים ממותגי הוויסקי החדשים הופכים נגישים יותר לקהל של "מתחילים": הם לרוב מתוקים יותר ונוחים יותר לערבוב או ללגימה עם קרח.

כמה שיותר ירוק

שיבאס וונצ'ר
שיבאס וונצ'ר
אבל איך מגדירים מחדש – או לפחות מותחים מטה (מבחינת הגיל) קהל של מותג וויסקי שלא שינה דבר בהרכבו או בצורתו? איך מוכרים את ה"שיבאס-ריגל" הקלאסי – שהיה הוויסקי האהוב על דור-ההורים (כלומר, אצל מי שיכול היה להרשות לעצמו...) כסמל של הצלחה גם בעידן שבו אנשים צעירים חולמים על אקזיט ובמקביל מסגלים לעצמם עולם ערכים ירוק יותר, קהילתי יותר ומתקדם יותר?

תשובה טובה לכך ניתנה השבוע בתל-אביב בתחרות "שיבאס וונצ'ר" של מותג הוויסקי הוותיק. זו השנה השלישית שבה נערכת תחרות "שיבאס וונצ'ר" שבוחנת אלפי סטארט-אפים בעלי ערך מוסף חברתי ברחבי העולם (מתוכם 123 מישראל, שיא מבין 30 המדינות המשתתפות בתחרות), בוחרת את המצטיינים שבהם (סטארט-אפים מישראל זכו בפרסים בתחרויות הקודמות) ומעניקה להם מענקים של עשרות ומאות אלפי דולרים לפיתוח המיזם אותו הציגו.

שיבאס וונצ'ר
שיבאס וונצ'ר

בגמר הישראלי – שייצג את ישראל בתחרות "שיבאס וונצ'ר" העולמית, בתקווה לא לבייש את המוניטין שצברו שני קודמיו, זכה הסטארט-אפ HILICO של היזמים אייל יסקי ומשה בלילטי שעוסק בפתרונות מים ואנרגיה למקומות שנמצאים מחוץ לרשת האספקה הארצית – מאזורי אסון שנותקו מהרשת, דרך מקומות נידחים שלא חוברו אליה מעולם ועד ל"סתם" אתרי-קמפינג מרוחקים.

הזיהוי של המותג הוותיק עם תחום שנחשב לחדשני ומוערך בקרב קהל צעיר יותר (לא צעיר מאוד, אבל צעיר-יחסית, בסביבות גיל 30+), מוליד את החיבור התדמיתי הרצוי: "שיבאס ריגל" כבר אינו רק הוויסקי שבאמצעותו חגגו חתימה על עסקאות בשנות השבעים והשמונים, אלא סמל סטטוס עדכני גם בקרב מצליחנים עכשוויים – ועוד כאלה שמשלבים עשייה חברתית בחדשנות טכנולוגית.

וויסקי שיבאס ריגאל 12 שנה
וויסקי שיבאס ריגאל 12 שנה

היזמים מחברת HILICO שמחו על הזדמנות שניתנה להם בתחרות "שיבאס וונצ'ר" לזכות בהכרה בינלאומית ובפרס כספי, ואילו יבואני "שיבאס ריגל" שמחו על שנה נוספת בה מעמיק המותג שלהם את אחיזתו בקרב קהל צעיר יותר. ואנו, מי שתמיד חיבבנו את הוויסקי הישן והטוב הזה, שמחנו על שגילינו שאפשר להגדיר מחדש את קהל היעד שלך, גם מבלי לייצר וויסקי מתקתק ומתחנף...