אירועי "היכל היין" הציגו לא רק יין ישראלי חדש, אלא גם כמה יינות יבוא מיוחדים שיקסמו לחובבי-היין ויאתגרו את התעשייה המקומית...

הלוואי ובתחומים אחרים בחיינו היינו יכולים להיות פטריוטים כמו בכל הקשור ליין: הישראלים אוהבים יינות ישראליים. אצל חלקנו זו הכשרות ואצל האחרים זהו הרצון לתמוך בתעשייה שהיא סמל להיותנו, אחרי הכל, בני-תרבות (...). יחד עם זאת, ההיצע המטורף של יינות יבוא מרחבי העולם, במחירים נוחים ובקשת טעמים שתקלע אל מאווייו של כל חובב-יין, מציבה בפני התעשייה הישראלית אתגר ומחדדת, לפחות לטעמי, את הכיוון המיוחד של הזנים הארץ-ישראליים שהענף חייב לשאוף אליהם, אם ברצונו לשרוד לאורך זמן בשוק מקומי ועולמי שמחפשים כל העת את החידוש, הריגוש, הייחוד והבידול. אפרופו יבוא, הנה דוגמא לארבעה יקבים: יווני, שני איטלקים וצרפתי, שנחשפו לראשונה באירוע המרתק שהתקיים בשבוע שעבר...

יינות יבוא חדשים - ארבעה יקבים: יווני, שני איטלקים וצרפתי, וזה ממש לא התחלה של בדיחה... (צילומים: דיויד סילברמן, יח"צ)
יינות יבוא חדשים - ארבעה יקבים: יווני, שני איטלקים וצרפתי, וזה ממש לא התחלה של בדיחה... (צילומים: דיויד סילברמן, יח"צ)
ארבעה יקבים: יווני, שני איטלקים וצרפתי, וזה ממש לא התחלה של בדיחה... (צילומים: דיויד סילברמן, יח"צ)

Argyros

יקב 'ארגירוס' נוסד בסנטוריני בשנת 1903 כיקב מסורתי וקטן שמייצר יין בעיקר לקהילה המקיפה אותו, כמנהג היקבים באי. נחמד לראות שכחלוף יותר ממאה שנים הוא משקיע מאמץ עצום בשימור המסורת המקומית לצד טיפוח הכרמים וייצור יינות איכותיים. בכרמי היקב נטועות גפנים בוגרות, בנות מ-30 ועד 150 שנה (ויש הטוענים אף למעלה מכך...), רובן ללא הרכבה, כיוון שאזור הגידול הוא מחוץ לתחומה של הפילוקסרה הידועה לשמצה. הזן המקומי המרתק ביותר הוא כמובן ה'אסרטיקו' שאמנם מהווה רק חלק קטן-יחסית מזני היין ביוון, אך בדומה למשל לפינוטאז' הדרום-אפריקני, מקרין נופך מקומי-אותנטי על התעשייה כולה. בתערוכת 'היכל היין' הציג היקב שני יינות, לא זולים, אך מאוד מעניינים:

אסירטיקו
אסירטיקו

יין לבן יבש, צעיר וארומטי שתסס במכלי נירוסטה. טעמו רענן, צבעו בהיר והוא משקף נאמנה את הקרקע הייחודית של סנטוריני. ליין חמיצות מצוינת ונדמה שהוא חלון ראווה ראוי לזן האסרטיקו.

מחיר: 125 ₪

אסירטיקו אסטייט
אסירטיקו אסטייט

אחיו הגדול של היין הקודם משלב בתוכו נגיעות של חבית: אמנם 80% מהיין תסס במכלי נירוסטה, אבל חלקו הועבר ליישון בן 6 חודשים בחביות עץ אלון שהעניקו לו מורכבות נעימה, מבלי להעיק או לפגום ברעננותו. ליין ניחוחות פרי הדר ופריחה משולבים עם מינרליות עדינה ונראה שהוא בעל פוטנציאל התיישנות נאה.

מחיר: 155 ₪

Domaine Vacheron

אם יש שתי מילים שחובבי היין בישראל למדו (ויש שיטענו שלמדו טוב מדי...) הרי שאלה שאבלי וסנסר... עד שלפעמים נדמה שדי באחת ממילות הקסם האלה כדי להפוך יין ללהיט במסעדות. במקרה שלפנינו, הקרדיט בהחלט מוצדק: 'ושרון' הוא אחד היקבים האיכותיים והמוערכים ביותר בסנסר שבעמק הלואר, מהמייצגים הטובים ביותר של האזור שהוציאו את תהילתו בקרב חובבי היינות הלבנים. היקב הזה אוהב לתמרן בין סוגי קרקעות שונים, הכרמים מטופחים בשיטות ביו-דינאמיות (מה שאנחנו אוהבים לכנות כאן: "חקלאות בת-קיימא") והתוצאה: יינות שזוכים להערכה יוצאת דופן ולציונים גבוהים ביותר ממבקרי היין החשובים בעולם.

סנסר דומיין ושארון
סנסר דומיין ושארון

ענבי הסוביניון בלאן נבצרו בבציר ידני ועברו תסיסה ספונטנית במכלי נירוסטה, כשהיין המשיך להתבגר במכלים במשך 4 חודשים נוספים. זהו סנסר קלאסי, ארומטי ומרענן עם ניחוחות פירותיים עשירים לצד מינרליות ומורכבות נהדרת.

מחיר: 150 ₪

סנסר לה רומיין ושארון
סנסר לה רומיין ושארון

סוביניון בלאן, מגפנים מבוגרות מהחלק העליון של האפלסיון, שנבצר בבציר ידני ועבר תסיסה ספונטנית במכלי נירוסטה וכן יישון בחביות במשך שנה. לסנסר הזה ארומה של פרי הדר לצד מינרליות וניחוחות מעושנים. נדמה שהוא יוסיף להתיישן בנעימות עוד שנים רבות.

מחיר: 250 ₪

Icardi

יקב 'איקרדי' הוא יקב משפחתי מאזור פיימונטה שנוסד לפני למעלה מ-50 שנה בכפר קסטיליונה טינלה בלב פיאמונטה. היקב מחזיק בחלקות מהטובות באזור, כולל שמות מחייבים כמו ברולו וברברסקו. ליינות 'איקרדי' שילוב נעים בין אופי פירותי - מנקי ואלגנטי לצד נגיעות מודרניות.

ברברסקו מונטוברט
ברברסקו מונטוברט

יין ברברה שלאחר התסיסה במכלי נירוסטה התיישן עוד כשנה וחצי בחביות. הכרם נטוע על אדמה חולית שמשפיעה על טעמי הפרי. זהו יין מורכב ואלגנטי, אך יחד עם זאת כמעט "מתובל", במחיר נוח להפליא.

מחיר: 85 ₪

ברברה ד'אסטי סינגל ויניארד
ברברה ד'אסטי סינגל ויניארד

יין נביולו מכרם יחידני מאזור ברברסקו שהתיישן בחבית במשך כשנתיים לאחר התסיסה. צבעו של היין הוא אדום-כתום אופייני לברברסקו ומתבטאים בו ניחוחות של פרי אדום. ברברסקו מצוין בעל פוטנציאל התיישנות לא רע.

מחיר: 185 ₪

Bibi Graetz

הפתעת הערב היה, ללא ספק, 'ביבי גראץ', יינן פרוע במובן הטוב של המילה כיאה להיותו בן למשפחה ישראלית (...). את היין הראשון שלו ייצר רק בשנת 2000, אבל תוך זמן קצר קנה לו שם ומעמד כאחד הייננים היצירתיים באיטליה. באחוזה המשפחתית הסמוכה לפירנצה שבטוסקנה מייצר גראץ יינות סופר-טוסקניים מרתקים ונועזים: טוסקנה המודרנית במיטבה.

קזמטה אדום ביבי גרץ
קזמטה אדום ביבי גרץ

ואם ביינות יבוא עסקינן, בעיני היין הזה היה הפתעת התערוכה כולה: ואליו פור מאני אדיר ויופי של יין (!), מהסוג שסחט מילות התפעלות מכל טועמיו. היין עשוי מ-80% סנג'ובזה שהושלם במרלו ומעט סירה שמשתלבים ליין אדום וצעיר עם טעמי פרי אדום טרי ורענן ומינרליות עדינה ברקע. היין הטוב ביותר ביחס למחירו ששתיתי בתקופה האחרונה, לא פחות.

מחיר: 60 ₪

טסטמטה ביבי גרץ
טסטמטה ביבי גרץ

ההיפך הגמור מהיין הקודם, יין גדול - בטעם, בסגנון ובמחיר. 100% סנג'ובזה מגפנים בנות 35 ומעלה מאזור פיזולה הסמוך לפירנצה. תהליך הייצור של היין הזה מיוחד: הפרי תסס בחביות עץ קטנות פתוחות תוך כדי ערבוב של קליפות הענבים (punching down) ולאחר מכן התיישן היין 18 חודשים בחביות. היין הזה זוכה כמעט מדי שנה לציונים גבוהים מאוד ממבקרי היין החשובים בעולם. הוא ניחן בניחוחות מבושמים של פרי אדום ושחור עם איזון מעולה, טאנינים קטיפתיים ומרקם מלטף.

מחיר: 950 ₪