נוסעים החודש לחו"ל? יופי. אני רק מקווה שאתם חובבי וויסקי, כי זה החודש שלכם בדיוטי פרי. במיוחד אם אתם חובבי סינגל מאלט. כמוני, למשל...

נמאס לכם מהפקקים? עדיין לא מספיק חורף לטעמכם? אתם בוחלים יותר ויותר ממה שקורה לאחרונה בארץ? בקיצור, החלטתם לברוח לזמן מה והזמנתם החודש כרטיסים לחו"ל? מעולה, כי בין התאריכים 9.1-6.2 ייערך בחנות ג'יימס ריצ'רדסון דיוטי פרי חודש וויסקי הסינגל מאלט, בו תוכלו ליהנות ממגוון סוגי וויסקי סינגל מאלט, וגם לטעום מגוון יפה של סוגי סינגל מאלט. ואם אתם אוהבים משחקים, אנשי הדיוטי פרי מבטיחים לערוך לכם בחנות לפני הטיסה חידון ידע על וויסקי סינגל מאלט, ואם תענו נכונה על 5 השאלות שיוצגו בפניכם תזכו במתנה. מה רע?

"אין אדם שלא אוהב סינגל מאלט, יש אדם שלא מצא את הוויסקי האהוב עליו".... (צילומים: גוני ריסקין, יח"צ)
"אין אדם שלא אוהב סינגל מאלט, יש אדם שלא מצא את הוויסקי האהוב עליו".... (צילומים: גוני ריסקין, יח"צ)
כמו שכבר נאמר: "אין אדם שלא אוהב וויסקי, יש אדם שלא מצא את הוויסקי האהוב עליו" (צילום: גוני ריסקין)

מי שאוהב וויסקי ישתה אותו בכל הזדמנות נתונה. בלנדד עם הרבה קרח בקיץ, מאלט נקי או עם קוביית קרח אחת לתזכורת בחורף, סינגל מאלט רציני יותר בבית, כי יקר מדי לשתות אותו באופן קבוע בבר, או כצ'ייסר שיחזק את הבירה. כמו שאמר כבר פעם מישהו חכם: "אין אדם שלא אוהב וויסקי, יש אדם שלא מצא את הוויסקי האהוב עליו".

סינגל מאלט הוא וויסקי המיוצר משעורה בלבד, מזוקק בשיטה המסורתית בדוד נחושת, כאשר כל סוגי המאלט המרכיבים את המשקה מקורם במזקקה אחת בלבד. טעמו של וויסקי כזה מושפע ומאופיין לפי אזור מוצאו, בדומה לאזור גידול של יין המבטא טעם ואופי ייחודיים. רוב מותגי הסינגל מאלט מיוצרים באזורים שונים בסקוטלנד, אך אפשר למצוא וויסקי כזה המגיע גם מאירלנד, יפן, טאיוואן ועוד.

נחיתה רכה בעולם המאלטים

סינגל מאלט
סינגל מאלט
ענף המאלט וויסקי הוותיק כמעט לא היה קיים מחוץ לסקוטלנד עד לשנות ה-60 של המאה הקודמת. הסקוטים היו משוכנעים שחכם של הזרים לא יוכל להתרגל למשקה מלא הטעמים והריחות, ולכן בחרו לייצא רק את האח הצעיר, הבלנדד וויסקי, הרך והמעודן יותר, שמהווה בעצם כ-95% מכלל הוויסקי בעולם.

בשנת 1963, במהלך שנראה מהפכני ומטורף לחלוטין בעיני יצרני הוויסקי וכמעט כהתאבדות עסקית, החליטה חברת 'ויליאם גרנט'ס ובניו' לשנות את המצב. הם החלו לייצא את וויסקי הדגל שלהם 'גלנפידיך' וגרמו למהפכה בעולם האלכוהול. המאלט וויסקי תפס את המקום הראוי לו כמשקה מהיוקרתיים ביותר בעולם האלכוהול, ומכאן הכל כבר היסטוריה.

מחלקת האלכוהול של הדיוטי פרי החליטה לפנק החודש עם כמה סוגי וויסקי מאלט. בטעימה שנכחתי בה לקראת המהלך הזה נטעמו כמה סוגי סינגל מאלט שאפשר לכנותם 'נחיתה רכה' בעולם הזה. חמישה סוגים של וויסקי רכים, מתקתקים, חלקים ונעימים, שטעמיהם העדינים ילוו את הנסיעה שלכם בעונג.

גלנרות'ס
גלנרות'ס

מזקקת גלנרות'ס החלה דרכה בשנת 1879, בסמוך לפלג הנהר רות'ס הזורם מן הגבעות הירוקות של אזור הספייסייד שבצפון-סקוטלנד. The Glenroths Select Reserve היא מהדורת סינגל מאלט מיוחדת שרקח המאסטר בלנדר ג'ון ראמסיי, בשילוב יישון בחביות אלון אמריקאי וספרדי. התוצאה היא וויסקי קטיפתי, רך ועגול, פירות עסיסיים ומתקתקים, הדרים, וניל ותבלינים חמים, דבשיות ודגנים קלויים. הסיומת ארוכה עם רמזים של מוקצ'ינו ושעורה מתקתקה. מחיר: 59.90 $

אוכנטושן
אוכנטושן

מזקקת 'אוכנטושן', שפירוש שמה בגאלית עתיקה הוא "פינת השדה", פועלת כבר משנת 1823 והיא אחת המזקקות האחרונות שנשארה פעילה באזור ה-lowland שבדרום-סקוטלנד, קרוב לגלאזגו. הוויסקי מזוקק שלוש פעמים, בדומה לוויסקי אירי, ולכן הוא בעל אופי קליל, חלק ומעודן, מתקתק ופירותי. הוויסקי התיישן בחביות אלון אמריקאי ומכאן עושר הווניל, הדבש והתבלינים המתוקים, אליהם מצטרפים טעמי קליפת תפוז ושוקולד וסיומת הדרית. מחיר: 59.90 $

גלנליווט
גלנליווט

מזקקת 'גלנליווט' הוותיקה שנוסדה על-ידי ג'ורג' סמית', היתה הראשונה שהגישה בקשה לקבלת רישיון לייצור וויסקי מהאנגלים, ובכך פרצה את הדרך לתעשיית הוויסקי הפורחת והמשגשגת לה אנו עדים היום. וויסקי ייחודי זה, בחירתו של המאסטר בלנדר, שוחרר בשנת 2015 במהדורה מוגבלת לדיוטי פרי. מדובר בוויסקי שהתיישן בחביות שרי, אלון אמריקאי וחביות אלון מסורתיות שחוברו להן יחדיו בשיטת ה'סולרה'.

שיטת ה'סולרה', היא שיטת יישון שרי בה מונחות שורות חביות אחת על-גבי השנייה, כאשר בכל פעם שרוצים לבקבק מוציאים נוזל מהשכבה התחתונה, וממלאים את החסר ביין מהחביות מהשכבה שמעליה, וכך הלאה, כאשר לחביות בשורה העליונה נכנס יין חדש. התוצאה היא יינות ישנים שהועשרו ביינות צעירים, ויינות צעירים שיש בהם קורטוב של ניחוח היסטורי. התוצאה כאן היא וויסקי עשיר, חלק וקרמי, עם ניחוחות של אגסים מקורמלים וטופי, טעמים של הדרים מסוכרים, עוגת דבש וסיומת ארוכה של וניל וקרמל. מחיר: 89.90 $

מק'אלן
מק'אלן

מזקקת 'מק'אלן' האהובה ממוקמת באזור הספייסייד שבצפון-סקוטלנד, והיתה גם היא מהמזקקות הראשונות בסקוטלנד שקיבלו בשנת 1824רישיון רשמי לייצור וויסקי. המזקקה יושבת גבוה מעל לנהר ספיי, והוויסקי שלה נחשב בעיני רבים כוויסקי המאלט הטוב ביותר בעולם. מייקל ג'קסון, מבקר הוויסקי הבכיר בעולם, הצמיד לוויסקי הזה את התואר ה'רולס-רויס של הוויסקי מאלט'.

מהיום שהקים אלכסנדר ריד את המזקקה ועד לימינו עברו שינויים רבים על הוויסקי הנפלא הזה, שהחל דרכו בכדי חרס וזוקק בדודי נחושת הקטנים ביותר באזור הספייסייד. החל מהמחצית הראשונה של המאה ה-20 התיישן וויסקי מק'אלן תמיד בחביות עץ אלון, שבעבר התבגרו בהן יינות שרי מספרד - מסורת הממשיכה להתקיים עד היום.

מדובר בוויסקי שיושן בשילוב של חביות אירופאיות, חביות שרי אולורוסו וחביות אלון אמריקאי. הוויסקי הזה שיוצר במהדורה מוגבלת במיוחד עבור הדיוטי פרי, הוא וויסקי מעודן עם ניחוחות של אלון קלוי, פלפל, מרשמלו ועוגת פירות. בפה אגוזים ושקדים, וניל, דובדבנים וג'ינג'ר. הסיומת מתובלת כיין חם המתובל בווניל, ציפורן וקינמון. מחיר: 89.90 $

קבלאן
קבלאן

לטיאן טסאי, המייסד של תאגיד המשקאות הטיוואני 'קינג קאר' היה חלום ליצור את הוויסקי הטיוואני הראשון. מזקקת 'קבאלאן' הוקמה במחוז ילאן שבצפון-מזרח האי האסייתי בשנת 2005. המזקקה נקראת על השם העתיק של אותו מחוז בו הוקמה - מחוז עשיר במים טהורים ואוויר צלול, המהווים סביבה אידיאלית לייצור וויסקי. תוך פרק זמן קצר יחסית הספיק הוויסקי של המזקקה לזכות בתחרויות ובתארים הנחשבים ביותר בעולם, כולל בתואר הוויסקי הטוב בעולם לשנת 2015.

לוויסקי, שהתיישן בחביות אירופאיות ואמריקאיות, יש ניחוחות נקיים של פירות טרופיים ופרחוניות נעימה, וניל, קוקוס ומוקה. בפה הוא חלק ויבש יחסית עם טעמים של מנגו, הדרים, שעורה מתובלת ועושר של עץ קלוי. בסיומת ישנה פלפליות נעימה לצד וניל וקליפות אגסים ריחניות. והעיקר, הוא הוויסקי הכי פחות מתוק מהטעימה הנוכחית ובעיני, למרות שהוא היחיד שאינו סקוטי, גם הטוב ביותר. מחיר: 89.90 $