בקיץ הקרוב תראו יותר ויותר אנשים יושבים בברים על קוניאק. לכבוד החום הגדול והדביק שעוד רגע כבר כאן, הכין לכם המיקסולוג טל גנץ כמה קוקטיילים שיקררו לכם את הדם...

אם אני זוכר נכון, ואני זוכר נכון, אי-שם בתחילת דרכי כברמן בתחילת שנות האלפיים, כשהייתי מוריד מהמדף בקבוק קוניאק, ולא משנה באיזה רמה, מיד היה נעמד מולי מאבטח כדי לבדוק את פשר העניין. אבל כשמתכלים אחורה ומחפשים קוקטיילים רטרו-סטייל, אפשר לגלות שבשנים עברו נעשו שימושים לא מעטים בתזקיק המיושן ההוא מחבל קוניאק. השינוי ברפורמת המס על האלכוהול הפכה אמנם משקאות זולים ליקרים, אבל גם הנגישה לנו הרבה משקאות יקרים, ובכך אף איפשרה לענף הקוקטיילים לפרוץ אל מחוץ לתחום האלכוהול הלא איכותי שבמרבית מהמקרים סיפק טעמים שהיו רחוקים שנות אור מאלה הרצויים.

קשה שלא להבחין בניסיונות היצירתיים של בתי קוניאק גדולים להצעיר את המשקה... (צילום: טל גנץ, יח"צ) קשה שלא להבחין בניסיונות היצירתיים של בתי הקוניאק הגדולים להצעיר את המשקה... (צילום: טל גנץ, יח"צ)

אני כל-כך אוהב את פרץ המשקאות האיכותיים שהפכו פתאום לזמינים, אבל גם את זה שלא צריך יותר לסנג'ר חברים שטסים לחופשה בשביל איזה בקבוק לא זמין, או יקר מדי. כמיקסולוג שגם מייעץ לברים ומסעדות, כיום אני לגמרי סומך על היבואנים המקומיים שכיום יודעים לתת מענה כמעט לכל דבר - מצב המעמיד את הענף בישורת אחת עם העולם הגדול ומאפשר היצע אלכוהול רחב, איכותי וזמין.

עד לא מזמן אמנם היה לקוניאק דימוי יוקרתי "כבד" משהו, שזוהה בעיקר עם גיל מבוגר וסיגר ביד, אולם בשנים האחרונות, קשה שלא להבחין בניסיונות של בתי הקוניאק הגדולים להצעיר את המשקה, על-מנת שלא להחמיץ את קהל היעד בן הדור החדש שגדל לתוך תרבות של שתייה בברים ובמקומות הבילוי. אחד הסממנים לכך, אגב, הוא פסטיבל קוניאק ראשון מסוגו שנערך בארץ לא מזמן והציע מגוון לא מבוטל של מותגי קוניאק, חלקם אפילו כשרים. הפעם החלטתי לתפוס טרמפ על ההזמנות החגיגית הזאת והכנתי מספר קוקטיילים על בסיס קוניאק.

סייד קיק

מקורו של קוקטייל 'סייד קאר' לא ממש ברור, למרות שמלון ריץ בפריז הוא זה הטוען להיותו "הבית" של הקוקטייל, בהציגו את הארי מק'מהולן כברמן שהציג אותו לראשונה כבר בשנת 1922. בסופו של דבר, בשנת 1948 זקף הארי את המשקה לזכותו של קפטן בריטי שהיה מגיע לבר עם אופנוע עם סירה (סייד קאר). המשקה שנהג להזמין היה בעצם שידרוג של דאקירי שנעשה עם קוניאק במקום רום, בתוספת ליקר תפוזים. בתערוכת הקוניאק לקחו 'מרטל' את הרעיון קדימה והציגו את הקוניאק שלהם בעמדה שנראית כמו אופנוע עם סירה שהותקן בו ברז מזיגה לקוקטייל 'סייד קאר'

קוקטייל 'סייד קאר'קוניאק מרטל VSקוקטייל 'סייד קאר'

מה צריך?

50 מל' קוניאק מרטל VS 25 מל' קואנטרו 20 מל' מיץ לימון 15 מל' מי סוכר 3 דש אנגוסטורה קרח לקישוט: זסט קליפת תפוז

מה עושים?

מכניסים את כל המרכיבים לשייקר, מוסיפים קרח ומשקשקים היטב.

מסננים לכוס קוקטייל ומוסיפים את האנגוסטורה. מקשט בזסט קליפת תפוז ומגישים.

דוקטור סוס

קוקטייל 'הורס נק' הוא קוקטייל קל ומהיר להכנה ופשוט תפור על הקיץ שלנו. למעשה מדובר בכלל במיקסר ולא ממש בקוקטייל. ההילה סביב המיקסר הפכה אותו לקוקטייל קלאסי שהחל את דרכו כמשקה לא אלכוהולי שכלל ג'ינג'ר-אייל ולימונדה שעבר שידרוג. ההיסטוריה של ה'הורס נק' רצופה בלא מעט אזכורים לו זכה הקוקטייל עוד בסרטים האילמים של צ'ארלי צ'פלין ו'לורל והארדי', לצד אזכור ברב-מכר הקוקטיילים של איאן פלמינג, 'אוקטופוס'.

קוקטייל 'הורס נק'קוניאק לואי רואייה VSקוקטייל 'הורס נק'

מה צריך?

50 מל' קוניאק לואי רואייה VS דש אנגוסטורה פלח לימון, סחוט קרח לסגירה: ג'ינג'ר אייל לקישוט: סרט מקליפת לימון

מה עושים?

מכניסים קרח לכוס הייבול.

מוסיפים את כל המרכיבים (למעט הג'ינג'ר אייל) ומערבבים.

סוגרים בג'ינג'ר אייל, מקשטים בקליפת לימון ומגישים.

דאבל אספרסו

קוקטייל 'רויאל אספרסו מרטיני' הוא עוד קלאסיקה מסוף שנות השמונים של לונדון. אישה ניגשת לעברו של ברמן מלון 'סוהו בראסרי' והוגה משפט שיהיה מאוחר יותר שגור בפיו של כל מדריך אלכוהול באשר הוא: "Wake me up, and then fuck me up. הברמן ניגש למכונת הקפה ורקח היסטוריה. יש הטוענים שמדובר בכלל בליקר קפה, אבל זה הורס את כל הסיפור. בקוקטייל המקורי השתמש הברמן בוודקה, אבל אני בחרתי ולהחליף את הוודקה בקוניאק כדי לעדן את הקוקטייל.

קוקטייל 'רויאל אספרסו מרטיני'רמי מרטן VSOPקוקטייל 'רויאל אספרסו מרטיני'

מה צריך?

50 מל' קוניאק רמי מרטן VSOP שוט אספרסו 15 מל' סירופ רוזטה קרח לקישוט: אבקת קינמון, 3 פולי קפה

מה עושים?

מוזגים לשייקר את הקוניאק והרוזטה.

כשהאספרסו רותח יוצקים אותו לשייקר, מוסיפים קרח ומשקשקים היטב.

מסננים לכוס מרטיני, מקשטים באבקת קינמון ופולי קפה ומגישים.

פסגת הפחד

קוקטייל Summit (פסגה) נוצר בשנת 2008 במיוחד עבור האירוע המכונה 'פסגת הקוניאק הבינלאומי', על-ידי מומחי קוניאק ומיקסולוגים שאיחדו כוחות במטרה ליצור את קוקטייל הקוניאק האולטימטיבי. הקוקטייל היה צריך בנוי ממרכיבים נגישים ולהיות פשוט להכנה. במקביל, הוא גם צריך היה להיראות נהדר ובעל טעם מדהים. זה לקח כמה ימים, אבל בסופו של דבר הקוקטייל הזה נולד.

קוקטייל Summitקוניאק קורווזיה VSקוקטייל Summit

מה צריך?

40 מל' קוניאק קורווזיה VS 60 מל' לימונדה פרוסת לימון 4 פרוסות שורש ג'ינג'ר סרט מקליפת מלפפון קרח

מה עושים?

מכניסים את פרוסות הלימון והג'ינג'ר לתוך כוס ויוצקים עליהם מחצית (20 מל') מכמות הקוניאק, מוסיפים קרח ומערבבים היטב.

מוסיפים את שאר הקוניאק והלימונדה ומערבבים. מוסיפים את קליפת המלפפון ומגישים.

משולש ברמודה

קוקטייל 'ברמודה הייבול' לקוח מאוסף הקוקטיילים הייחודי של 'וולדורף אסטוריה'. הקוקטייל הזה הומצא על-מנת לספק מענה עבור אלו שחיפשו משהו מרענן ופחות מתוק מהקוקטיילים הקאריביים המוכרים. לצורך כך נרקח קוקטייל שהוא מעין הכלאה בין 'ג'ין אנד טוניק' ל'הורס נק'. בקוקטייל שלפניכם עשיתי שימוש בקוניאק וג'ין ביחד.

קוקטייל 'ברמודה הייבול'קוניאק גוטייה VSקוקטייל 'ברמודה הייבול'

מה צריך?

30 מל' קוניאק גוטייה VS 30 מל' ג'ין 30 מל' ורמוט ביאנקו 3 דשים של אנגוסטורה תפוז קרח לסגירה: סודה, או ביטר למון לקישוט: פלח לימון

מה עושים?

לתוך כוס הייבול עם קרח מוזגים את המרכיבים לפי הסדר ומערבבים היטב. וסוגרים עד הסוף בסודה או ביטר למון, מקשטים בפלח לימון ומגישים. אלו מכם שאוהבים להתחיל לשתות כבר בצהרים, מוזמנים להחליף את הוורמוט שבמתכון בראקיה.