מי שלא יכול לוותר על בירה אפילו בערב ראש-השנה, מוטב שיכיר שתי בירות שישתלבו היטב ברוח-החג: ברבר וניוטון. שתיהן מיוצרות באותה מבשלה ושתיהן טובות מאוד, אבל כאן בערך נגמר הדמיון...

ראש-השנה הוא כידוע אחד משני חגי היין של הציבור הישראלי, מה שאומר שעל מרבית שולחנות החג יהיה מונח בקבוק של יין. יחד עם זאת, אם אתם לא מסוגלים להיפרד מהבירה שלכם אפילו בערב ראש-השנה, כדאי מאוד שלפחות תשמרו על רוח החג: תפוח בדבש. ההיסטוריה של משקאות הדבש בעולם עתיקה כמעט כימי ההיסטוריה האנושית: מאחר שדבש מצוי בטבע באופן שאינו מעשה ידי אדם, הרי שתסיסה ספונטנית שלו היתה הבסיס למשקאות אלכוהוליים קדומים.

ברבר - כשחם והטמפרטורות בחוץ עדיין גבוהות הנטייה הטבעית שלנו היא לצרוך יותר בירות קלות... (צילומים:  יח"צ)
ברבר - כשחם והטמפרטורות בחוץ עדיין גבוהות הנטייה הטבעית שלנו היא לצרוך יותר בירות קלות... (צילומים:  יח"צ)
כשחם והטמפרטורות בחוץ עדיין גבוהות, הנטייה הטבעית שלנו היא לצרוך יותר בירות קלות... (צילומים: יח"צ)

מבשלת הבירה הבלגית 'לה-פאברה' נוסדה בשנת 1876, בידי משפחת לה-פאברה - ונמצאת בבעלותה עד היום. בהתחלה שירתה המבשלה בעיקר את הכורים באזור, אך עם הזמן התרחב הביקוש למוצריה. המותג המוכר ביותר של המבשלה בישראל נקרא 'ברבר' והוא בירה בתוספת דבש. ה'ברבר' גם משמרת את המורשת הזאת בעזרת התווית המתנוססת על הבקבוק שהיא הומאז' לשבטים ברברים שאכלסו את האזור בו נמצאת בלגיה של ימינו.

דבש, הכל דבש

ברבר
ברבר
אבל מבחינת הבירה עצמה, אין מדובר בהתססה של דבש אלא דווקא באייל בלגי חזק (8% אלכוהול) שמיוצר מתערובת של שעורה וחיטה, מתובל בזרעי כוסברה וקליפת תפוז ונהנה גם מתוספת של 2.5% דבש. למרות האחוז השולי-לכאורה, מורגש כאן הדבש היטב הן בצבע הבירה והן בטעמה: הוא עוטף אותו ברכות עד שבקלות אפשר שלא לשים לב ששותים בירה חזקה.

אולי דווקא התכונה הזאת היא זו שהפכה את ה'ברבר' לבירה פופולארית כל-כך בישראל: מעבר לעובדה שניתן למצוא אותה הן בבקבוקים והן בברזים, הרי שישראל הקטנה, לא בדיוק "מדינת-בירה", מככבת בעשירייה הראשונה של ארצות היצוא של ה'ברבר'. כבוד. אבל אם אתם חוששים שלא כל המסובים סביב שולחן החג יצליחו להתחבר לבירת-דבש בחוזק של 8% אלכוהול, מוצלחת ככל שתהיה, אתם מוזמנים להכיר את ה'ניוטון': בירת חיטה מעוננת-קלות בתוספת תפוח.

לא רחוק מהעץ

הבירה הזאת "עלתה" לישראל רק לאחרונה וכבר הצליחה להתחבב על הקהל המקומי עד כדי כך שממש בימים אלה מושקת גם גרסת החבית שלה (בבקבוקים היא קיימת כאן כבר כמה חודשים), למרות איכויותיה, בירה 'ניוטון' ששמה הוא הומאז' לפיזיקאי הידוע (שעל פי המיתוס "גילה" את כוח המשיכה אחרי שתפוח נפל על ראשו), היא בירה גם עבור אלה שאינם נמנים על חובבי הבירה. לא מפני שהיא אינה איכותית, אלא מפני שהיא קלה מאוד לשתייה, בעיקר בימים כמו ערב ראש-השנה שבו הטמפרטורות עדיין גבוהות והנטייה הטבעית היא לצרוך בירות קלות.

הבסיס לבירה הזאת הוא ה'בלאנש דה בריסל', בירת החיטה המוצלחת מאוד של 'לה-פאברה'. הבירה בעלת הגוף הקל והמתובל בעדינות בכוסברה ותפוז, מקבלת היטב את תוספת התפוח שמורידה מעט את אחוזי האלכוהול ל-3.5%, קלה עד כדי כך שרבים לא ישימו לב שהיא מכילה אלכוהול בכלל. זאת הבירה לכבד בה גם את הדודה והסבתא שסולדות מטעמים של משקאות אלכוהוליים - מיין וצפונה, אך מצד שני, הצורך של יתר המסובים לשולחן החג הוא שישתו. לפיכך היא אידיאלית להרמת כוסית ביחד עם התפוח הטבול בדבש, ממש כמו אחותה הבלגית הכהה והחזקה: תפוח בדבש, גרסת הבירה.