בתי בת ה־12 מעוניינת לחגוג את בת המצווה כמו יתר חברותיה לכיתה, ולערוך הפקה מושקעת ואירוע רב־משתתפים. כיצד אוכל לבשר לה כי אין לי את האפשרות הכלכלית להעניק לה את מה שהיא כל כך רוצה? 
“הדרך הטובה ביותר להתמודד עם סיטואציה מורכבת מול ילדים היא פשוט להגיד להם את האמת, אבל בהתאמה לגיל שלהם וליכולת שלהם להכיל את המצב. אני מציעה שתפני אליה בסבלנות רבה ותשתפי אותה במצב. תגידי לה שאת מבינה שהיא מעוניינת באירוע כמו שחלק מהילדים עורכים, אבל אתם כמשפחה לא יכולים לממן אירוע בסדר גודל כזה. תדגישי בפניה שאת ואביה מרוויחים מספיק כסף בכדי לחיות בבית בו את מתגוררים, למלא את המקרר באוכל, ולרכוש רכב ובגדים, אבל אין לכם אפשרות לערוך אירוע שעלותו מסתכמת בהוצאה גדולה שכזו".

"במקביל, בדקי כמה אפשרויות שכן יכולות להתאים לתקציב שלכם ובו בזמן לעניין את הילדה. יכול מאוד להיות שאם תגידו לה שאפשר לנסוע לחופשה משפחתית במקום, או לבחור כמה חברות ולעשות איתן שייט במרינה - היא תתלהב יותר. עוד אפשרות שיכולה להתאים היא להזמין את כל חברי הכיתה לסרט בקולנוע. גם אם הילדה תכעס, חשוב שתנסו להבין מאיפה התגובה שלה מגיעה. יכול להיות שייקח לה זמן להבין, אבל זו המציאות ולא תמיד היא תוכל לקבל מענה לכל הרצונות שלה”. 
אני אם לילדה בת 4, ולפני כמה חודשים נולדה לה אח קטן. מאז הלידה הילדה משקרת בכל הזדמנות, גונבת חפצים מבני המשפחה ואומרת לגננת שאחיה נחנק ומת. אני תוהה כיצד אפשר להתמודד עם המצב מבלי לאבד עשתונות? 

"ילדה בת 4 לא נמצאת בגיל שבו היא יכולה להביע את עצמה במילים כמו שהיא באמת רוצה, לכן ילדים בגילאים האלה נוטים לבחור לעתים בשקרים כדי להתמודד עם מצבים לא מאוזנים ועם הקושי שהם מייצרים עבורם. השקרים משקפים עבורה את מה שמתחולל בעולמה הפנימי – היא הרי לא יכולה להגיד שהיא מתוסכלת מזה שהיא מקבלת פחות תשומת לב, אז במקום זה היא גונבת דברים ומשקרת. קשה להיכנס לנפשו של ילד בן 4. העולם הפנימי שלה בנוי בצורה אחרת. מבחינתה, מאז שנולד לה אח קטן היא נמצאת בנפילה מקומה גבוהה, והיא מוכנה לעשות הכל כדי לעצור את התחושה הקשה הזו, גם לשקר ולגנוב. אם את רואה שחסרים חפצים בבית תפני אליה ותאמרי לה שאת תבדקי בין החפצים שלה. עושה רושם שהתגובות שלה מנוהלות על ידי דרמה, ויש למצוא דרך למתן את המוקצנות הרבה ממנה היא פועלת".

"חשוב שתנסי להבין מה גרם לה לספר שאחיה התינוק נחנק ומת. המקור של הבעיה מאוד ברור - היא חרדה לגורלה, ומאז הגעתו של אחיה הקטן חשה שלקחו את מקומה בבית ומול ההורים. ככל הנראה היא גם סבורה שבכל פעם שכועסים עליה או לא נותנים לה את מה שהיא רוצה, שונאים אותה. אל תטעי, חלילה. הילדה לא תהיה פושעת בעתיד או שקרנית כל חייה, מדובר בשלב שבעזרת תגובות נכונות שלכם כהורים יכול לעבור. את חייבת להגיב להתנהגות שלה, אבל בצורה קצרה, עניינית ולא מתרגשת. תגידי לה ששמת לב שלאחרונה היא החלה לשקר, ואת מבקשת שתתאפק כי את חוששת שיחשבו שהיא שקרנית".

"אם את נמצאת לידה והיא משקרת - תגידי לה בשקט שאת יודעת שזה לא נכון ותבקשי ממנה לספר לך משהו אחד שכן התרחש היום. מעבר לזה, חשוב שאת בתור אמא שלה תעשי כל שביכולתך להעלות את תחושת הערך העצמי שלה בבית. תבקשי ממנה עזרה, תגידי לה שאת מאמינה בה וסומכת עליה, אפילו בדברים קטנים כמו איזה נעליים לבחור, או מה כדאי להכין לארוחת ערב. לסיום, חשוב לי להדגיש שמחמאות קטנות של תשומת לב יכולות לחזק את הביטחון העצמי שלה. בכל פעם שהיא יושבת יפה, משחקת, מציירת - תעברי לידה, תלטפי אותה ותתני לה חיזוק חיובי. משפטים כמו 'איזו ילדה חכמה יש לי' יכולים לסייע לה לשפר את התחושה שיש לה כלפי עצמה. בהצלחה רבה". 

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-103FM
 
עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי