הצילומים היו דרמטיים - קול עז של רימון הלם חרך את האוויר, ומיד אחריו פרצו לוחמים חמושים לתוך דירה בעיר ניז'ני נובגורוד שבמערב רוסיה. כעבור דקות ספורות, כבר נראתה שוכבת בזירה גופתו של חשוד, לידו רובה קלשניקוב, אקדח מקארוב, בקבוק תבערה ומכל גז.



שירות הביטחון הרוסי (FSB) מסר כי מוקדם יותר באותו היום, 5 במאי, החשוד עוכב לבדיקת מסמכים במחסום של יחידה ללוחמה בטרור, כאשר לפתע הוא נמלט והתבצר בדירת המסתור ששכר בעיר. כוחות הביטחון צרו עליו, ולאחר שסירב להיכנע, הם פרצו פנימה וחיסלו אותו, לא לפני שהוא פצע שלושה אנשי ביטחון. ארגון דאע"ש מיהר לקבל אחריות על מתקפת הירי והכריז כי מדובר ב"חייל של המדינה האסלאמית".



לפי רשויות אכיפת החוק, חיסולו של החשוד סיכל "התקפה בפרופיל גבוה", אולם לא נמסר היכן הוא אמור היה לבצע את הפיגוע ומתי. בהתחשב בעובדה שהדירה שבה שהה המחבל נמצאת במרחק 15 קילומטרים בלבד מהאצטדיון שיארח כמה מהנבחרות הבולטות במונדיאל הקרוב, כמו ארגנטינה ואנגליה, אפשר לשער מה הייתה יכולה להיות המטרה של החשוד.



נשיא רוסיה פוטין. צילום: רויטרס
נשיא רוסיה פוטין. צילום: רויטרס



מסי על הברכיים



התקרית בניז'ני נובגורוד האירה את החשש העיקרי של אנשי ה־FSB לקראת הטורניר שייפתח השבוע – האפשרות שמחבלים אסלאמים ינסו לפגוע במאות אלפי התיירים שיגיעו למדינה בחודש הקרוב כדי לצפות במשחקים ב־11 הערים המארחות. באפריל האחרון, עוד לפני הסיכול בניז'ני נובגורוד, מסר מנהל ה־FSB, העומד גם בראש הוועדה הלאומית ללוחמה בטרור, כי מאז שנת 2018 סוכלו שישה פיגועים - מרביתם סביב הבחירות לנשיאות שנערכו במרץ - ו־12 תאי טרור נחשפו. עם זאת, ברור למדי שמחבלים אסלאמים רוקמים מזימות לפגוע באירוע הספורטיבי. בראשם נמצאים חברי דאע"ש ותומכי הארגון שלא יוותרו על ההזדמנות לנצל את הזרקור שיופנה לעבר רוסיה, כדי להוכיח שהם עדיין חיים ובועטים גם אחרי התבוסות בסוריה ובעיראק, וגם כדי לנקום ברוסיה על מעורבותה הפעילה במלחמת האזרחים בסוריה.



לא מדובר בהערכות חסרות כיסוי; התעמולה של דאע"ש סימנה בחודשים האחרונים את המונדיאל כמטרה מובהקת עם סרטונים ומודעות. לא מדובר באיומים לכאורה מהסוג שלטענת שרת התרבות והספורט מירי רגב גרמו לביטול משחק הידידות עם ארגנטינה, אלא באיומים שלא מותירים מקום לספק עד כמה חשוב לארגון הטרור שפעילים ותומכים, בהכוונה ישירה או באופן עצמאי, יבצעו ולו פיגוע אחד שיעורר גלים מסביב לעולם וישבש את הטורניר.



הפוסטרים שפרסמו רשתות התעמולה של הארגון כללו בין היתר תמונה של ליאו מסי מוחזק מאחורי הסורגים ובוכה דמעות של דם עם הכיתוב "אתם נלחמים במדינה שהמילה כישלון לא מופיעה בלקסיקון שלה". בתמונה אחרת, מסי רוכן על ברכיו במדי אסיר כתומים באצטדיון לוז'ניקי במוסקבה, כאשר את ראשו מחזיק פעיל ג'יהאד. עוד פוסטר הראה פעילי ג'יהאד כורתים לכאורה את ראשיהם של מסי וכריסטיאנו רונאלדו על כר הדשא עם הכיתוב: "הדם שלכם ימלא את הקרקע".



לא רק כדורגלנים על הכוונת של דאע"ש; בצילום אחר שהופץ באפליקציה טלגרם, נראה מחבל עם רובה ומטען חבלה צופה על אצטדיון כדורגל עם לוגו של גביע העולם. בתמונה נוספת נראה הנשיא פוטין באצטדיון כשהוא מסומן בכוונת רובה ליד פעיל דאע"ש, עם הכיתוב: "פוטין, אתה כופר. אתה תשלם את המחיר על הרג מוסלמים".



בסרטונים ובתמונות שהופצו בטלגרם, שמו פעילי דאע"ש דגש על מתקפות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים שישגרו טילים או ישליכו פצצות לעבר אוהדים או בתוך המגרשים. ארגון הטרור כבר עשה שימוש בכלי טיס כאלה במהלך הלחימה בסוריה ובעיראק. לנוכח הזמינות של רחפנים, שאפשר לרכוש בחופשיות בחנויות ובאינטרנט, מדובר באיום ממשי.



מוסקבה הכופרת



לפי הערכות, כ־2,500 עד 3,500 אזרחים רוסים השתתפו בלחימה לצד דאע"ש בסוריה ובעיראק, ומרביתם עשויים לחזור לארצם – אם לא חזרו כבר – ולהוות פצצות מתקתקות שינסו להעביר את שדה הקרב לתוך ערי רוסיה. אליהם צריך להוסיף כ־3,000 פעילי דאע"ש מהרפובליקות המוסלמיות שהיוו חלק מברית המועצות וגם עשויים לנסות ולפעול בתוך רוסיה, בדומה למחבל הקירגיזי-רוסי שביצע באפריל אשתקד את פיגוע ההתאבדות ברכבת התחתית של סנט פטרסבורג, עוד אחת מהערים המארחות, וגרם למותם של 16 בני אדם.



את הקריאה של דאעש לפיגועים במונדיאל ישמחו לבצע גם הבדלנים המוסלמים מצפון הקווקז, שנלחמים כבר יותר משני עשורים למען הקמתה של מדינה איסלאמית במחוזות של צ'צ'ניה, דגסטן ואינגושטיה. מחבלים מהקווקז – וגם לא מעט מחבלות שזכו לכינוי "האלמנות השחורות" – היו אחראים לכמה מהפיגועים הקשים ביותר שבוצעו ברוסיה בשני העשורים האחרונים, כמו תפיסת בני הערובה בתיאטרון במוסקבה ב־2002 (לפחות 170 הרוגים), ההשתלטות על בית הספר בבסלאן (334 הרוגים), פיגועי ההתאבדות במטרו של מוסקבה ב־2010 (40 הרוגים), פיגוע התאבדות כפול בתחבורה הציבורית בוולגוגרד (34 הרוגים) ופיגוע ההתאבדות בשדה התעופה דמודדובו במוסקבה ב־2011 (37 הרוגים).



"לטרוריסטים עשויים להיות תמריצים מיוחדים לתקוף ערים כמו סנט פטרסבורג, עיר הולדתו של פוטין, ואת 'מוסקבה הכופרת', במיוחד במהלך המשחק בין רוסיה לסעודיה (ביום חמישי הקרוב), שבו ישתתף פוטין", נכתב במאמר שפורסם לאחרונה במרכז ללוחמה בטרור באקדמיה הצבאית ווסט פוינט. "כל התקפה בתוך רוסיה, בעוד שהתקשורת העולמית מכסה את גביע העולם, תיראה על ידי דאע"ש או קבוצות ג'יהאד אחרות כניצחון תעמולה משמעותי על מנהיג רוסי שרבים שונאים בעולם הסוני".



מבצרים מאובטחים


עבור הנשיא ולדימיר פוטין, החודש הקרוב – ממשחק הפתיחה ביום חמישי ועד משחק הגמר ב־15 ביולי – הוא הזדמנות להציג את רוסיה של המאה ה־21, המעצמה לשעבר שמבקשת לבסס מחדש את מקומה הדומיננטי על המפה הבינלאומית הנוכחית, ובמיוחד את מעמדו של פוטין כאחד המנהיגים החשובים ביותר בעולם, אם לא המשפיע ביותר.



המנהיג הרוסי לא מוכן שדבר ישבש את התוכניות שלו; לא משברים בינלאומיים, לא פגיעה בזכויות אדם ואזרח, לא התפרעויות של חוליגנים או גילויי גזענות ובוודאי לא פיגועי טרור שיכניסו את המונדיאל הקרוב לרשימה שחורה לצד אולימפיאדת מינכן. "התדמית של האומה תלויה בדקדקנות של העבודה שלכם", אמר פוטין למפקדי המשטרה לפני כארבעה חודשים.



לצורך זה, מפעילים הרוסים מגוון אמצעי ביטחון שנועדו להבטיח שאף גורם לא ישבש את החגיגה בתוך המגרשים ומחוצה להם. כל שירותי הביטחון נמצאים בכוננות העליונה ביותר עם אבטחה מתוגברת בכל הכניסות היבשתיות, הקרקעיות והימיות למדינה. עשרות אלפי אנשי ביטחון יוצבו בערים המארחות, ובעיקר סביב האצטדיונים ואזורי הריכוז של האוהדים ושל הנבחרים. רק בסנט פטרסבורג יפעלו מדי יום 11 אלף שוטרים, לצד 4,500 אנשי ביטחון שיגיעו מזרועות אחרות, בנוסף לאלפי מתנדבים, עובדים של חברות אבטחה פרטיות וחברים בארגונים של שיטור אזרחי.



במובלעת קלינינגרד שלחוף הים הבלטי, שם יתקיימו בין השאר משחקים של נבחרות ניגריה, אנגליה וספרד בשלב הבתים המוקדמים, ההיערכות הביטחונית כוללת הצבת משחתת, שתי פריגטות, שתי קורבטות (אוניות מלחמה), סירות מהירות של צוותים ללוחמה בטרור, מערכות הגנה אווירית וטנקים.



מלבד זאת, החל מ־1 ביוני ועד 17 ביולי, יש הגבלות על תנועה אווירית של מטוסים, מסוקים וכלי טיס בלתי מאוישים לסוגיהם השונים (מלבד כלי הטיס הרשמיים) בכל הערים המארחות, כאשר ייאסר עליהם להתקרב לרדיוס של 110 קילומטרים מהאצטדיונים שבהם יתקיימו המשחקים. כדי לסכל ניסיון פגיעה אווירי, כפי שמאיימים בדאע"ש, הציבו משרד ההגנה ושירות הביטחון מערכות מתוחכמות נגד רחפנים ומל"טים, שחלקן הצליחו לסכל בחודשים האחרונים כמה התקפות גם נגד הבסיס האווירי הרוסי חמיימים בסוריה, ומטוסי קרב ימתינו להזנקות חירום במקרה הצורך.



כל בעלי הכרטיסים למשחקים קיבלו תעודת זהות מיוחדת - FAN-ID - שכוללות את כל המידע עליהם ומעניקות פטור מוויזה לאוהדים שמגיעים מחו"ל, בעוד שטכנולוגיות של זיהוי פנים הותקנו על אלפי מצלמות מעקב במעגל סגור ויאפשרו לזהות חשודים לפי מאגרי מידע ורשתות חברתיות. הבדיקות בכניסה לאצטדיונים, שיהפכו ל"מבצרים מאובטחים", יזכירו את הביקורות בשדות התעופה כאשר הצופים יעברו בדיקות עם גלאי מתכות, כלבי גישוש ומכשירי סריקה לתיקים.



רבים מאמצעי האבטחה הנוקשים הופעלו כבר במהלך אולימפיאדת החורף בעיר סוצ'י בדרום רוסיה – בין השאר בשל קרבתה לאזור הקווקז הנפיץ – וגם במהלך גביע הקונפדרציות, טורניר ההכנה לקראת המונדיאל, שנערך בשנה שעברה. אולם הפעם, כאשר המשחקים יתנהלו בין 11 ערים והנבחרות יתאמנו בעשרות אתרים, האתגר מורכב אף יותר. "יהיו יותר מדי אנשים, יותר מדי אתרים", הסביר מארק גלאוטי, מומחה לשירותי הביטחון הרוסיים במכון ליחסים בינלאומיים בפראג, בשיחה עם המגזין "ניוזוויק". "אם מישהו רוצה לבצע פיגוע טרור, לא צריך לפגוע באצטדיון. אפשר לפגוע בתחנת אוטובוס ליד אצטדיון, ופתאום זה הופך למתקפת טרור בגביע העולם".



בוועדה המארגנת של המונדיאל וברשויות אכיפת החוק של רוסיה הביעו גם בימים האחרונים את ביטחונם שהמשחקים יעברו ללא הפרעה, והדגישו כי הם ערוכים לעמוד מול כל איום אפשרי. "כיום, אין איומים שזיהינו נגד משתתפים ומבקרים בגביע העולם", אמר אלכסיי לברישצ'ב, הממונה על מבצעי הביטחון ב־FSB, בתדרוך לעיתונאים בשבוע שעבר. "למרות זאת, אחרי שנים ארוכות של הכנות, יצרנו תוכנית אבטחה ברורה, ואנחנו מוכנים לסכל ולהתגבר על איומים ביטחוניים כלשהם". בתגובה לכך, הבהיר ראש מערך הביטחון של פיפ"א, הלמוט ספהן, כי הוא "שבע רצון באופן קיצוני" לגבי ההיערכות של הרשויות והוועדה המארגנת.



לא רק פוטין ואנשיו ובכירי פיפ"א שואפים שכל מזימות הטרור יישארו בגדר איומים ולא יגיעו לכלל מימוש; זוהי גם תקוותם של האוהדים שימלאו את האצטדיונים, ומאות מיליוני אוהבי ואוהבות כדורגל שיעקבו אחרי השידורים הישירים מרוסיה ורק רוצים חודש של אקשן ספורטיבי טהור, נטול כל נגיעה פוליטית, עם משחקים מרתקים ומלאי דרמות שישכיחו עד אמצע יולי את השגרה היומיומית הרגילה ואת החדשות הלא פשוטות שממלאות את הכותרות לעתים קרובות.