הרמטכ"ל רב־אלוף גדי איזנקוט פרסם אתמול את רשימת השיבוצים החדשים של קצינים בדרגות אלוף־משנה ותת־אלוף. בסך הכל מונו 11 קצינים לתפקידי שדה ומטה בחילות צה"ל. אך מלוא תשומת הלב של התקשורת והרשתות החברתיות התמקדה במי שלא קודמו. ליתר דיוק בקצין אחד – תת־אלוף עופר וינטר. זו דוגמה מובהקת למציאות מעוותת, שמשתלטת על התקשורת והשיח.



עופר וינטר הוא לוחם ומפקד מצטיין, אך גם שנוי במחלוקת, שהפך לחביבם של חלק מהמתנחלים, אנשי הימין הדתי־לאומי. שרים וחברי כנסת מהבית היהודי התבטאו פומבית בנושא, וברשתות החברתיות חזרו תומכיהם להטיח האשמות ברמטכ"ל, שנהנה מהפוגה בהטחת הביקורת והעלבונות כלפיו בתקופה האחרונה, על רקע ניהולו את הצבא בחזיתות עזה וסוריה.



הטענה המרכזית שהושמעה כלפי רב־אלוף איזנקוט היא שהוא שוב דילג על שיבוצו של תת־אלוף וינטר, המשמש ראש מטה פיקוד המרכז, בשל היותו חובש כיפה. זו טענה מגוחכת מאין כמותה. וינטר, שהיה בעת צוק איתן מח"ט גבעתי, לא היה מפקד החטיבה היחיד שלא קודם בסבב השיבוצים הנוכחי לפקד על אוגדה. גם תא"ל רסאן עליאן ותא"ל גיא חזות, שפיקדו על חטיבות חי"ר סדירות (גולני וכפיר בהתאמה), לא קודמו. איזנקוט לא צריך להצטדק ואין גם בכוונתו לעשות זאת. הוא מוכיח כמעט כל יום ששיקוליו הם ענייניים ומקצועיים.



עם כל מעלותיו, שמו של וינטר נכרך גם בכמה עניינים בעייתיים במהלך צוק איתן. ערב המבצע הוא כתב לחייליו בדף המפקד נוסח שיאה יותר לכוהן דת בצבא איראן מאשר לקצין בצה"ל, שבו הכריז מלחמה ב"אויב מנאץ ומגדף אלוקי מערכות ישראל". במהלך המלחמה קיים קשר ודיווח שלא ברשות על מהלכי הקרב לידידו מהשירות הסדיר, שר החינוך נפתלי בנט, שהשתמש במידע בדיוני הקבינט, שבהם השמיע ביקורת קשה על ניהול המערכה.



בסיום המבצע פיקד וינטר על ניהול המרדף אחר אנשי חמאס שחטפו את סגן הדר גולדין ברפיח. פעולה זו הסתיימה במותם של עשרות פלסטינים וזכתה לכינוי "יום שישי השחור". יש לציין כי עדיין, אף שחלפו ארבע שנים מאז אותו אירוע, צה"ל טרם פרסם את תוצאות החקירה בנושא.



אפשר להניח שוינטר, שגם תפקיד המזכיר הצבאי לראש הממשלה חמק ממנו, בשל התנגדות איזנקוט, יפרוש מצה"ל (אלא אם נתניהו בכל זאת ימנה אותו). אבל העיסוק בו רק מעיד עד כמה הימין הדתי־לאומי, שיש לו נוכחות מרשימה מאוד בצה"ל, חותר להשפיע פוליטית ואידיאולוגית על הצבא. המזל הוא שהוא מצא מולו יריב עיקש ונחוש, שמבקש לשמור על ממלכתיותו של צה"ל.