טרור העפיפונים נותר בינתיים ללא פתרון משמעותי כאשר הוא מותיר אחריו שטחים גדולים שרופים ופגיעה קשה בחקלאים באזור. מפקד אוגדת עזה לשעבר, תא"ל במיל' משה (צ'יקו) תמיר, התייחס בתוכנית "הקבינט" עם יואב לימור ורוני דניאל ב-103FM למתיחות ברצועת עזה ולטרור העפיפונים שמפר את שלוותם של תושבי העוטף: "גם בגישה ההומניטרית לא נצליח לשנות דעה ולו של פלסטיני אחד".

 "כשאני מסתכל על מה שקורה ברצועה אני רואה ששום דבר לא משתנה. המאבק נותר אותו מאבק, הכללים הם אותם כללים מאז ההתנתקות והאיומים רק מחליפים צורה".


 
מה נכון יותר היה לעשות היום?
"אין כאן נכון או לא נכון. אני חושב שלא נכון לתת עצות מהיציע. יואב גלנט ניסח יפה מאוד את הדברים וטען שאנחנו כל הזמן חיים במשולש שאנחנו לא יוצאים ממנו. כל אחד רוצה להגיע למקסימום הישג תוך הגעה למקסימום ביטחון. מצד שני יש עוד שני גורמים. הראשון הוא לגיטימציית הפעולה - יש לנו את הכוח להגיע לשקט מוחלט אך קיימת הלגיטימציה הבינלאומית לפעילויות שלנו שמגבילה אותנו אופרטיבית. הגורם השני הוא שאנחנו לא מוכנים לסכן את הכוחות בכל דרך".
 

"העפיפונים היא דוגמא מצוינת לכך", הוסיף, "ברגע שנתחיל לפגוע בכל מי שמעיף את העפיפונים לשטח ישראל מיד נגיע לנקודת הלגיטימציה וניתקל בקיר. אני חושב שהתמרון שנעשה בדרום כיום הוא נבון ושומר על הכללים. חמאס מתח את החוט קצת יותר מידי בטרור העפיפונים וצה"ל יגביר לאט לאט את הווליום בתגובה שלו בהדרגה עד שיימצא הפתרון".
 
שאלתי שר בכיר בקבינט מה האסטרטגיה שלנו והוא השיב לי שאנחנו רוצים את חמאס מוחלש. זה היעד שלנו?
"אני חושב שהניסיונות שלנו בעבר לקבוע משטרים במזרח התיכון לא בדיוק צלחו. אנחנו צריכים לדעת מה אנחנו רוצים עבור עצמנו. היעד הראשון אליו אנחנו שואפים הוא לאפשר את המשך אורך החיים התקין של אזרחי עוטף עזה ותושבי מדינת ישראל". תמיר המשיך: "אם באותה הזדמנות אנחנו יכולים להחליש את האויב שלנו אנחנו צריכים לעשות את זה אבל החלפת השלטון בעזה היא החלטה אסטרטגית כבדה. ישראל נהנית היום מיתרון אופרטיבי ואסטרטגי עצום ואני לא חושב שיש לנו אינטרס להתבוסס בתוך משהו אחר".

נכון לישראל לבצע מהלך הומניטרי באופן שיפריד בין הטרור להמונים? 
"אנחנו צריכים להיות צנועים במחשבה על 'מה אנחנו מסוגלים להשיג'. אני לא אצטט את האמריקאים שעשו זאת בהצלחה מועטה מאוד בעיראק. אין יכולת כזו באמת. מי שחושב שצעדים הומניטריים ינתקו בין הטרור לחמאס - שיראה לי דוגמא בה זה הצליח. אם אני מתייחס למשולש שדיברתי עליו קודם, אז צעד שכזה פותח לנו לגיטימציה. במקום שבו אנחנו מרגישים עדיין שהלגיטימציה הלאומית לא מאפשרת לנו חופש פעולה אנחנו צריכים לפעול ולא לשכוח לרגע שמי שאחראי לרווחתם של אזרחי עוטף עזה הוא חמאס".

שריפה בעוטף עזה - טרור העפיפונים. צילום: טל לב רם
שריפה בעוטף עזה - טרור העפיפונים. צילום: טל לב רם


תמיר המשיך: "זה די הצליח בטרור הסכינאות. ברגע שהייתה דקירה ישר היו מטילים סגר ומכתרים את הכפרים. והנה עכשיו, על אף מעשה טרור של דקירות, פועלים מהגדה ממשיכים להיכנס לישראל ולעבוד. יש לנו גדר. בתור מי שהיה שותף לבניית הגדר אני יכול לומר שלצה"ל יש היום יתרון מבצעי עצום בגדה. כשאנחנו החלטנו לחסום, אפילו לזמן קצר, ואז לאפשר כניסה של אזרחים נוצרה לנו יכולת סינון בטכנולוגיה מדהימה, יש לנו את האפשרות להפעיל הרבה מאוד מנגנונים".

"בעבר, כשעשינו את הסגר ונקטנו בשיטות הקשות, היתרון המבצעי שלנו היה יותר קטן ולכן אני חושב שההשוואה הזו אינה נכונה. אפשר לבדוק היום לא רק מה אדם עושה אלא גם מה הוא חושב לעשות. התשתית הזו מאפשרת לנו לבצע את הדברים בביטחון רב יותר ממה שהיה בעבר. אני לא מאמין שאנחנו מסוגלים על ידי פתיחה הומניטרית כזו או אחרת לשנות דעה אפילו של פלסטיני אחד".
 
אתה רואה השבוע את עניינו של עופר וינטר, שלא מקבל פיקוד על אוגדה, ואני מניח שאתה מחייך לעצמך חיוך מריר.
"אני כבר מזמן לא מחייך חיוכים מרירים. אני מסתכל על הדברים ממרום ניסיוני ואני מוטרד. כל הניסיון לשוות לזה פן פוליטי כלשהו עושה נזק לצבא ולעופר. העניין האמיתי הוא הניסיון הקרבי והמבצעי. בניגוד למקצועות אחרים, מצביאות צבאית היא פונקציה של כשרון וניסיון וזה מאוד נדיר למצוא את זה".

"במלחמת העולם השנייה", המשיך מפקד אוגדת עזה לשעבר, "קומץ מצביאים הובילו את כל המלחמה ולא סתם, אלו אנשים שהוכיחו כשרון גדול ואספו ניסיון רב ולכן לא עזבו אותם. אני מנסה לומר שהבחירה במינויים הנוכחים משאירה בחוץ אחרים בעלי ניסיון תמורת אנשים מוכשרים וחסרי ניסיון ואותי זה קצת מטריד, בייחוד כי בעשורים האחרונים צה"ל איבד הרבה מאוד מהניסיון הקרבי שלו במצטבר. הייתי ממנה את עופר וינטר. יש לו המון ניסיון קרבי וכישרון - אלו דברים נדירים ומזווית הראייה שלי לא הייתי מוותר עליהם בשום פנים ואופן".
עריכה: איתמר זיגלמן