ימים ספורים לאחר הנאום של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, בו הוא אמר כי אין כוח בעולם שיוציא את המיליציה שלו מסוריה, דיווח היום (חמישי) מרכז אל-מרסד הסורי לזכויות אדם, היושב בלונדון, כי הנהגת ארגון הטרור השיעי מסרבת לדרישת רוסיה לפנות כמה יעדים סמוך לגבול עם לבנון, בדרום מערב סוריה.
 
בדיווח נטען, כי הרוסים דרשו לסגת מפרבריו הדרומיים והמערביים של מחוז חומס, על רקע פריסת כוחות רוסיים באזור. בארגון זכויות האדם הסורי הודיעו עוד כי חיזבאללה ממשיך לרענן את כוחותיו באזור הגבול הסורי-לבנוני, דבר המצביע על כך שאין בכוונתו לפנות את האזור בטווח הנראה לעין. בין היתר, נמצא הארגון באזור העיר אל-קוסייר, שם הופצץ שדה תעופה ובו כוחות של חיזבאללה, בתקיפה שהתקשורת הערבית ייחסה לישראל.
 
בשבוע שעבר דיווח אתר לבנוני כי רוסיה פרסה כוחות משטרה צבאית על גבול סוריה-לבנון וגרמה לכמעט התנגשות חזיתית עם כוחות חיזבאללה. אתר החדשות הלבנוני "לבנון-דיבייט" דיווח כי הפריסה הצבאית המפתיעה העלתה את המתיחות עם חיזבאללה למשך 24 שעות. הפריסה התחילה באזור אל-קוסייר בפרברי חומס הדרום מערביים ועד לאזור אל-קלמון המערבי, והיא נעשתה ללא תיאום מוקדם.

ולדימיר פוטין ובשאר אסד. צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין ובשאר אסד. צילום: רויטרס

 

על פי הדיווח, הכוחות הרוסיים התפרסו בארבע נקודות, בהן מעבר ג'וסיה בין לבנון לסוריה, העיירה עקרביה על כביש הרמל-טרטוס, תחנת המים אל-קוסייר שעל נהר אל-עאסי וכפר אל-מסרייה הקרוב לאזור אל-הרמל הלבנוני. בחיזבאללה זעמו על כך, מאחר ואזור אל-קוסייר ופרבריו, משם הצליחו לוחמי הארגון הלבנוני להרחיק את המורדים הסורים ב-2013, אינו נכלל באזור הנמכת ההסלמה. זאת, למרות שמדובר באזור שהוכרז כמקום מקלט לפליטים הסורים שהגיעו ללבנון.
 
בנוסף, מדווח האתר הלבנוני, הפריסה הרוסית נעשית בנוכחות חטיבה 11 של הצבא הסורי האחראית על השמירה על הביטחון באזור, מה שמראה כי הרוסים מתואמים עם הסורים. חיזבאללה רואה בפריסה של הכוחות הרוסיים כדבר המכוון נגדו, ולמרות זאת הוא לא התייחס לצעדים הצבאיים של רוסיה כאל צעדים עוינים, אלא ניסה להבין את המשמעות שלהם.
 
על פי הדיווח, ההתנגדות של מפקדי חיזבאללה בסוריה היא שמנעה את פריסת כוחות רוסיה באזור ג'רוד ערסאל הלבנוני. מקור ששוחח עם האתר הלבנוני אמר כי "חיזבאללה ביקש הבהרות נוכח הפריסה שלא תואמה עמו, למרות שידוע כי האזור מהווה בסיס הפעילות שלו".