רק לפני יומיים התבטא ראש הממשלה בנימין נתניהו בחיוב כלפי הפסגה ההיסטורית בין נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לשליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און. הערב (חמישי) מתברר כי גורמי המקצוע במשרד החוץ הרבה יותר ספקנים לגבי תוצאותיה. כזכור, נתניהו בירך את טראמפ ואמר כי "זהו צעד חשוב במאמץ לפרק את חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני". לדבריו, "הנשיא טראמפ נוקט עמדה תקיפה גם נגד ניסיונה של איראן להתחמש בנשק גרעיני וגם נגד תוקפנותה במזרח התיכון. הדבר הזה כבר נותן את אותותיו בכלכלה האיראנית. מדיניותו של הנשיא טראמפ היא בשורה חשובה לישראל, לאזור ולעולם כולו".

הערב פורסמה בחדשות עשר עמדה של גורמי המקצוע במשרד החוץ, כפי שנשלחה לשגרירויות ישראל בעולם, ולפיה הפסגה הותירה סימני שאלה רבים. "עולים שינויים מהותיים בין ההצהרות האמריקאיות לפני הפסגה על הצורך בפירוק גרעיני 'מלא, בלתי הפיך וניתן לאימות', לבין נוסח ההצהרה המשותפת שכללה 'פירוק מלא' בלבד", נכתב.
עוד נטען כי ארצות הברית הפכה את עמדתה לגבי שיתוף הפעולה הביטחוני עם קוריאה הדרומית. "הסכמת טראמפ להפסיק את התרגילים המשותפים עם קוריאה הדרומית הם נסיגה מהעמדה האמריקאית והסכמה לעמדת סין של 'הקפאה תמורת הקפאה' - לה התנגדה ארה"ב עד היום", נאמר בהערכת אנשי המקצוע במשרד החוץ.

"להתרשמותנו, על אף הצהרות טראמפ בדבר שינויים מהירים הצפויים במדיניות קוריאה הצפונית, הדרך לשינוי מהותי, אם יבוא, עוד ארוכה ואיטית", סיימו המומחים את הערכתם.

אתמול, עם שובו לארצות הברית, הגדיל טראמפ ואמר כי האיום הגרעיני מקוראיה הצפונית אינו קיים עוד. לדבריו, "כולם יכולים להרגיש יותר בטוחים מאשר ביום בו נכנסתי לבית הלבן".

על שיחתו עם שליט קוריאה הצפונית, אמר טראמפ כי "הפגישה עם קים ג'ונג און היתה מאוד מעניינת וחיובית. לקוריאה צפונית יש הרבה פוטנציאל לעתיד". טראמפ גם עקץ את הנשיא לשעבר אובמה: "לפני שנכנסתי לתפקיד, אנשים הניחו שאנחנו הולכים למלחמה עם קוריאה הצפונית. הנשיא אובמה אמר שהיא הבעיה הכי גדולה ומסוכנת שלנו. לא עוד - אתם יכולים לישון בשקט".