לילה מתוח עבר על תושבי עוטף עזה כשיותר מ-40 רקטות ופצמ"רים נורו לעבר ישראל וחמש פגעו בשטח יישובי המועצה האזורית אשכול. בתגובה צה"ל תקף 25 יעדי חמאס. השר יואב גלנט התייחס ב-103FM להתחממות הגזרה הדרומית ולדברי השר וחבר הקבינט נפתלי בנט שסבור שצריך לירות גם במטיסי עפיפונים בני שמונה: "לכוח יש יתרונות אך יש גם מגבלות. מי שלא מנוסה בהפעלת כוח לא מבין את מגבלות הפעלת הכוח ומאמין שניתן לפתור באמצעותו הכל. זו התוצאה של חוסר ניסיון וחוסר הבנה בתחום. מי שרוצה לירות בילד בן 8 לא מבין את מגבלות הכוח - זו שגיאה חמורה. יתרה מכך, כשמישהו שולח מאות אנשים על מנת להיהרג על הגדר ואתה תפגע דווקא בילד בן 8 הוא ידאג שיהיו עשרות ילדים בני 8 על מנת שתפגע בהם. אנחנו נצא בהפסדנו מהדבר הזה ולא נרוויח מהעניין. מי שחושב שזו הדרך - שוגה".
גלנט ציין כי "החמאס משתמש באופן ציני ואכזרי בדם של חפים מפשע כדי לעורר פרובוקציה בין לאומית - גם לזה אנחנו נמצא פתרון. אני לא מזלזל בטרור העפיפונים אך יש להתייחס אליו בפרופורציות. אנחנו לא צריכים להיגרר לאן שאנחנו לא רוצים להגיע. אנחנו יודעים לפגוע במי שצריך. אם נרצה נגיע למי שנותן את ההוראה לשלוח עפיפונים ונחסל אותו".
כשנשאל מהן גבולות הסבלנות של מדינת ישראל, הסביר: "עלינו לזכור שאנחנו זקוקים לשקט מול רצועת עזה בעת הזו כי יש לנו נושאים חשובים יותר לעסוק בהם. מאחר ואין לנו כוונה לכבוש את הרצועה ולהשתלט עליה אנחנו תמיד נחזור לאותו מצב לכן כדאי לנו לעצור סבבי לחימה מהר ככל שניתן. חשוב להבהיר - אנחנו לא מוכנים לקבל ירי אפילו של רקטה אחת, שריפה של שדה אחד או פגיעה באזרח אחד - אנחנו נמצא את הדרכים להתמודד. אם חמאס חושב שהוא יעיף מאות עפיפונים ואמצעי תבערה ואנחנו נשחק במגרש שלו הוא שוגה. העובדות הן שמדינת ישראל הולכת וחוסמת את דרכי הטרור של החמאס. כבר יותר קשה להם לחדור לישראל דרך היבשה, הים או האוויר. להערכתי עד סוף שנה הבאה נהיה במצב בו ננתק את פוטנציאל המנהרות מעזה כשמרבית מהרקטות נבלמות על ידי כיפת ברזל".


נפילת רקטה הלילה סמוך לגן ילדים. צילום: דוברות המשטרה


"לא להפוך כל אירוע לטרגדיה לאומית"
 
"אני מציע שאנחנו נסתכל על הדברים בפרופורציה", הבהיר, "לא צריך להפוך כל אירוע לטרגדיה לאומית. כשהייתי אלוף פיקוד דרום בשנים 2006-2008 נורו עשרת אלפים רקטות ופצמ"רים לתוך שטח מדינת ישראל ללא כיפת ברזל. ביצענו מאות מבצעים ונהרגו בהם אלף מחבלים וכ-40 חיילי צה"ל. המצב היום לא מושלם אך יש הבדל גדול מהימים ההם למה שקורה היום. בואו ננהג במתינות ונזכור שיש לנו בעיה חמורה בצפון שאנו צריכים לרכז אליה את המשאבים".
 
על הבעיה החמורה בצפון לטענתו, פירט: "האיראנים שולחים את זרועותיהם לא רק לתימן ועיראק אלא גם לסוריה. היעד שלהם הוא להקים צבא איראני על אדמת סוריה ולפתוח חזית אחת כנגד מדינת ישראל תוך שימוש באדמה הסורית כמקפצה לנשק מפר איזון. אנחנו חייבים לבלום את התהליך הזה, לעשות את כל המאמצים המדיניים והביטחוניים על מנת לעשות את זה. נפתחה לנו הזדמנות מאוד חשובה. מצבה של איראן לא טוב היום בייחוד בעקבות החלטתו של הנשיא האמריקאי שאיראן לא תהפוך להיות גורם טרור בינלאומי. אלו סכנות אמיתיות ועליהן צריך לרכז את מיטב המאמצים".

שר החינוך הגיב לדברי גלנט בטוויטר ואמר: "המחבלים היורים אינם בני 8. זו תעמולה שקרית שאויבנו מפיצים. מי שיורה על משפחתך, אתה יורה עליו.  מי שיורה על בני עמך, אתה יורה עליו.  מי שמשלח בלוני נפץ ותבערה על תושבי מבואות עזה, אתה יורה עליו.  כל-כך ברור שאני מתקשה להאמין שאני צריך לנמק. כפי שאמרתי, הבלגה מובילה להסלמה".
עריכה: איתמר זיגלמן