שידורי המונדיאל הפכו כבר מזמן לחג עבור כל חובבי הכדורגל ברחבי העולם. לאחרונה התברר כי החג הזה אינו רק של מעריצי הספורט, אלא גם של האקרים מרחבי העולם שמנסים לחבל בשידורים הדיגיטליים במדינות השונות. חברת צ'ק פוינט הייתה אחת מהחברות שהתגייסו ללוחמת הסייבר וההגנה על מקורות המדיה המשדרים את המשחקים. גיל שוויד, מסייד ומנכ"ל החברה, התייחס היום (רביעי), בתכניתה של ענת דוידובב-103FM, למתקפות שמנעה החברה.



"קבוצת המחקר שלנו ראתה לאחרונה כמות גדולה של התקפות המנסות לנצל את המונדיאל כדי לחדור לאנשים, בעקבות השהייה של רבים על גבי הרשת במהלך צפייה במשחקים, ובחיפוש אינפורמציה אודותיהם", סיפר שוויד, שהסביר כי "במונדיאל נוצר תוכן חדש כל יום, וזו ההזדמנות של ההאקרים לנסות ולהחדיר מידע במקומות הללו ולהשתיל תוכנות נוזקה שיישאבו ממשתמש הקצה מידע".



לדבריו, "כבר מנענו כמה התקפות שכאלה מהרשת, ביניהם התקפות מהמכשירים הניידים, אך טרם דיווחנו עליהם לציבור. אנחנו נדווח ראשית לחברה שניזוקה ולאחר מכן אחשוף את הנזק. במידה ואחשוף את המידע כעת, ייתכן שאנשים רעים נוספים ינסו לשחזר את המתקפה".



על מתקפות הדור החמישי סיפר כי "המתקפות הללו קצת יותר מתוחכמות, ולכלים קונבנציונאליים קשה יותר לזהות אותם עקב היכולת שלהן לשנות צורה. אנחנו מכירים את שיטת אתרי הפישינג שמתחזים להיות אתרים שהם לא. את אלו ניתן לזהות ולהוריד תוך כמה שעות מהרשת, אך אתרים שכאלה נוצרים כעת מדי יום בתוך שניות. תוכנות האנטי וירוס מתעדכנות די מהר, אך לצערנו כך גם תוכנות הנוזקה והווירוסים שמשנים צורה".



"אמנם רמת הקושי עולה, אך כך גם הביקוש לשירותים שלנו עושה זאת בהתאם", פירט גיל שוויד. "ככל שאנחנו מעלים את רף ההגנה אנחנו מגלים שיטות חדשות למתקפה. זאת הסיבה שאנחנו לא ממהרים לפרסם את שיטות הפעולה שלנו, ברגע שנפרסם ההאקרים יחפשו דרך לעקוף אותנו. הניסיון מוכיח שברוב המקרים ידינו על העליונה למספר שנים, עד שההאקרים מצליחים לפצח את המכשולים שלנו".



עוד הוסיף שוויד כי "כל אתר או אפליקציה יכולים להיהפך למטרה עבור ההאקרים. לעתים הם פועלים מטעמי ריגול ולעתים מטעמי אידיאולוגיה, כמו ההתקפות על ישראל בשנים האחרונות. יש גם כאלה שתוקפים רק כדי להוכיח את יכולותיהם הטכנולוגיות".



כשנשאל אם אנחנו הופכים למוגנים יותר או חשופים יותר לסכנות, השיב: "התשובה היא גם וגם. אנחנו אכן הופכים להיות יותר ויותר חשופים כי אנחנו חולקים את המידע שלנו עם הרבה יותר גופים שאוספים עלינו מידע, אך גם רמת כלי ההגנה עולה. חשוב לומר שאנחנו נמצאים כיום כבר בדור החמישי של התקפות הסייבר, אך רוב הארגונים לא מגנים על עצמם גם מפני התקפות הדור השלישי. כשאנחנו רואים התקפות שכאלה אנחנו לא מופתעים, אמנם יש כלים להתמודד עם ההתקפות הללו, אך העולם עוד לא מוכן להתמודד איתן".




עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן