נתוני נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה לשנת 2017 אשר מפרסם היום (ראשון) משרד העבודה והרווחה, מעידים כי התופעה הנפסדת של מעסיקים המפלים לרעה נשים בהריון בשוק העבודה נמשכת, וביתר שאת. למעשה, 766 פניות לנציבות התקבלו בשנה החולפת, במה שמסתמן כעליה של שמונה אחוזים בהשוואה לשנה שקדמה לה.



הסיבות שבגינן התקבלו הכי הרבה פניות ב-2017 הנן: הריון (20.4%), מין (11%), לאום (9.7%), שירות מילואים (7.6%) וגיל (7.2%). הנושאים שבגינם מתקבלים הכי הרבה פניות הנם פיטורים (27.5%), תנאי עבודה (27.4%) וקבלה לעבודה (23.2%).



ואולם, בפניות על רקע היריון חלה ירידה מתמדת בשנים האחרונות, אומרים בנציבות, ומדגישים כי בעוד שבשנת 2013 עמד אחוז הפניות 34% מסך הפניות הכולל, בשנת 2017 עמד אחוז הפניות על 20.4% בלבד. עם זאת, ב-2017 מהווה ההיריון עדיין סיבה ללא פחות ממחצית מכלל הפניות הקשורות לפיטורים.



בקרב נשים אפליה על רקע היריון מהווה 30.9% מהתלונות. בכל הנוגע לפניות אפליה על רקע הטרדה מינית, יש לציין כי בשנת 2017 מהוות פניות על רקע זה 4.4% מכלל הפניות לנציבות, תוך רשימת עליה של 2.7% בשלוש השנים האחרונות. יש לציין כי אפליה על רקע הטרדה מינית היא כל התנכלות לעובד שהתלונן על הטרדה מינית במקום עבודתו, לרבות אי-קידום ופגיעה בתנאי העסקתו.



חיילי מילואים. צילום: דבורה שרר
חיילי מילואים. צילום: דבורה שרר



בהמשך השבוע תציין הכנסת את יום ההוקרה לצה"ל בסדיר ובמילואים. משרתי המילואים, מקור חוסנו של צה"ל בעתות מלחמה שהצטמצם מאוד בעשורים האחרונים לעילית של האזרחים התורמים למדינה, הם במקביל, כך מתברר מהנתונים, אחד הציבורים המופלים ביותר לרעה בשוק התעסוקה. מדובר בעליה של 207% ביחס למספר הפניות לנציבות על הרקע הזה בתוך חמש שנים ועליה של 2.8% מהשנה שחלפה - העליה החדה ביותר שנרשמה בנציבות השוויון בעבודה. פניות נפוצות במיוחד בנושא המילואים הן קיומם של פערים בין התשלום שהמעסיק מקבל מהביטוח הלאומי בגין ימי השרות של העובד לבין התשלום שהמעסיק מעביר לעובד בפועל, עיכובים במועדי התשלום, חישוב תשלום לא נכון עבור ימי מילואים לעובד שעתי ועוד.



הנתונים הופצו לרגל כנס העשור לנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה שיתקיים ביום שלישי הקרוב באוניברסיטת בן גוריון. נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, עו"ד מרים כבהא, אומרת בהמשך לנתונים כי "בשנה האחרונה אנו רואים מודעות הולכת וגוברת כלפי אפליה של אוכלוסיות מודרות, הן מצד המעסיקים והן מצד המועסקים. יחד עם זאת הדרך לשוויון עוד ארוכה ומצריכה שיתופי פעולה נוספים בין כל המגזרים. אנחנו מאמינים כי הגיוון התעסוקתי הוא לא רק אינטרס של המעסיקים והמעסיקות אלא הוא אינטרס של כולנו ליצירת חברה טובה יותר".



שר העבודה והרווחה, חיים כץ, מוסיף: "הדרך היעילה ביותר להילחם בתופעה הפסולה של אפליה במקומות העבודה ולבלום פגיעה בעובדים היא המשך העלאת המודעות לנושא ולבצע פעילויות הסברה בקרב המעסיקים כפי שמבצעת נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. העובדים צריכים לדעת שיש להם כתובת לפנות אליה בכל מקרה שבו הם מרגישים שהמעסיק עושה תעדוף אסור שלא על פי קריטריונים מקצועיים".