נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן יכול היה לחייך אמש לאחר שסוכנות הידיעות הרשמית סיפקה את נתוני ההצבעה בבחירות שהראו כי הוא בדרך לניצחון מוחץ, כבר בסיבוב הראשון של הבחירות. אולם הסולטן הטורקי המודרני, שביסס את כוחו כמנהיג החזק ביותר של טורקיה במאה השנים האחרונות, עדיין צריך להתמודד עם אתגרים אדירים של מדינה מפולגת ועם כלכלה בצניחה חופשית.



הבחירות הנוכחיות נועדו להפוך את טורקיה באופן רשמי למדינה בעלת משטר נשיאותי, כלומר משטר שבו לנשיא סמכויות גורפות על חשבון הפרלמנט והממשלה. בין השאר, ארדואן יוכל להכריז על מצב חירום, לפרסם צווים במגוון תחומים ולקבוע את תקציב המדינה. על כן, סביר להניח שגם היחלשותה היחסית של מפלגת הצדק והפיתוח בפרלמנט והצלחתה של המפלגה הכורדית לעבור את אחוז החסימה חרף הניסיונות לשתק אותה במעצר של בכיריה, לא גורמת לארדואן להזיל יותר מדי דמעות.



אולם בפני ארדואן, שעם ניצחונו צפוי להגשים את מטרתו ולעמוד בהנהגת טורקיה גם ביובל המאה להקמת הרפובליקה בשנת 2023, יש לא מעט מבחנים.


האופוזיציה הטורקית, שקיוותה כי לכל הפחות תצליח לאתגר את הנשיא בסיבוב שני, עשויה לא לשבת בשקט לנוכח ניצחונו המסתמן.


כבר אמש הועלו טענות שלפיהן התוצאות הרשמיות, שפורסמו בסוכנות הידיעות "אנדולו", אינן נכונות וכי ארדואן לא מקבל 50% מהקולות ולכן אמור להתמודד בסיבוב השני מול יריבו העיקרי, מוחרם אינצ'ה.



תומכי ארדואן חוגגים את ניצחונו בבחירות. צילום: רויטרס



צילום: רויטרס



בעבר הצליח ארדואן להשתיק את קולות המחאה נגדו, ובמיוחד זכור הדיכוי של הפגנות פארק גזי לפני כחמש שנים. צריך לראות אם הפעם, כשהוא חזק מתמיד בזכות הסמכויות הנרחבות שלו, הוא יושיט יד לעבר יריביו או יבחר שוב בדרך האגרוף, כפי שעשה לאחר ניסיון ההפיכה הכושל, לפני שלוש שנים.


מבחן נוסף, לא פחות קשה, יהיה האתגר לשקם את הכלכלה לנוכח קריסת הלירה הטורקית והאינפלציה הגבוהה - כ־12% לשנה (אם כי יש טענות שהיא גבוהה בהרבה ומגיעה לסביבות 40%). כדי למשוך את המשקיעים הזרים שיסייעו למשק הטורקי להתאושש, הוא צריך להפגין יציבות פוליטית, וגם יותר מחויבות לזכויות אדם, שתי סוגיות שנחלשו באופן ניכר תחת שלטונו בשנים האחרונות.



בסוגיית היחסים עם ישראל, השאלה הגדולה היא אם כעת, כאשר הוא הצליח להבטיח את ניצחונו, ימשיך ארדואן את הקו התוקפני שהציג מאז תחילת קמפיין הבחירות, קו אשר בין השאר גם הוביל להחזרת השגרירים משתי המדינות, או שמא הוא ירגיע את הטון ומאחורי הקלעים שוב יחלו מגעים להרגעת הרוחות.



לא מעט תלוי גם בהמשך ההסלמה הביטחונית ברצועת עזה. אם המתיחות תידרדר לעימות צבאי נוסף בין צה"ל לחמאס, אפשר לשער בביטחון שלשונו של הסולטן הטורקי שוב תפיק אמירות בוטות כלפי ישראל.